قرآن تنها برای خواندن در گورستان‌ها نیست
کد خبر: 3683168
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶
فقهی‌زاده:

قرآن تنها برای خواندن در گورستان‌ها نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه قرآن، آموزگار زیست مؤمنانه است، گفت: قرآن نیامده که در گورستان‌ها خوانده شود و اشک بریزیم و پس از آن، آن را به فراموشی بسپاریم بلکه قرآن کتاب زندگی دنیا و آخرت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب، 27 دی‌ماه در مراسم اختتامیه هفته قرآن و عترت فارس که هم‌اکنون در شیراز در حال برگزاری است، با بیان اینکه قرآن کتاب زندگی و حیات طیبه است، گفت: قرآن، آموزگار زیست مؤمنانه است.
وی افزود: قرآن نیامده که در گورستان‌ها خوانده شود و اشک بریزیم و پس از آن، آن را به فراموشی بسپاریم بلکه قرآن کتاب زندگی دنیا و آخرت است ولی پیش از آنکه کتاب آخرت باشد کتاب دنیاست.
فقهی‌زاده  ادامه داد: قرآن، کتابی است که به ما یاد می‌دهد که چگونه زندگی کنیم تا در آخرت سربلند باشیم و از حساب و کتاب الهی سربلند بیرون آییم و به نجات و رستگاری اخروی برسیم.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد به فعالیت‌های این معاونت اشاره کرد و گفت: در معاونت قرآن و عترت جشنواره‌های گوناگون و سراسری قرآن کریم را به نام‌ها و نشان‌های گوناگون برای تقویت فرهنگ قرآنی و گفتمان قرآنی در سراسر کشور طراحی کردیم تا آموزه‌های قرآن در میان نسل‌ها و عصرها جوانه بزند و رشد کند و ببالد و ثمر دهد و زندگی بیافریند، نشاط ایجاد کند و شعور بپروراند و امروز در این مجلس گرانقدر اختتامیه جشنواره‌ای برگزار می شود که گوشه ای از این هدف مقددس را قرار است برآورده کند.
وی با تأکید بر اینکه قرآن کتاب زندگی همه روزه ماست، گفت: همه روز ما باید روز قرآن و تحقق بخشیدن آموزه‌های قرآن در عرصه دل و جان باشد و باید همه هفته‌های ما هفته‌های قرآن باشد اما چه کنیم که در چمبره مشکلات روزمره و برنامه‌های گوناگون گریزی نداریم که در سال از نظر اداری فقط یک هفته را به نام هفته قرآن بنامیم در صورتی که باید همیشه بکوشیم هفته‌ها و ساعات و همه آنات ما ساعات و لحظات قرآن و آموزه‌های عترت باشد.
فقهی‌زاده با یادآوری اینکه در آیات قرآن شرط برخورداری از حیات طیبه دو چیز معرفی شده است، گفت: نخست عمل صالح است؛ اینکه ما قصدمان، قصد قرب الهی باشد و معنای زندگی مومنانه وامدار همین توجه و نگرش است، اینکه ما بدانیم و بفهمیم و خودآگاهی آن به آن داشته باشیم که ما قرار است از این راه بگذریم و به مقصد برسیم و مقصد ما در زندگی جز شناخت خداوند و عبادت خدا و ذوب شدن در آرمان‌های متعالی قرآن و عترت نیست.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با تأکید بر اینکه همه اعمال ما باید صالح، مؤمنانه و سودمند به حال خودمان و دیگران باشد، گفت: مؤمن از کار عبث می‌پرهیزد و می‌اندیشد برای صلاح و آینده خود و دیگران و همه این‌ها با نگرش مؤمنانه است.
وی با یادآوری این نکته که باور اگرچه تنها رکن ایمان تلقی نمی‌شود ولی یکی از دو رکن اساسی ایمان است، گفت: در آموزه‌های اهل بیت(ع) ایمان و عمل صالح دو رکن اساسی نجات تلقی می‌شوند. ما اگر باور مؤمنانه عمیق داریم باید برای خدا بیندیشیم، بنگریم، بشنویم و عمل کنیم و اگر این دو شرط اساسی محقق شد بدانیم که حیات طیبه از آن ماست.
فقهی‌زاده اظهار کرد: آنچه امروزه اینجا و آنجا در قالب‌های مختلف به عنوان معنای زندگی مطرح می‌شود و کنفرانس‌های طولانی در اقصی نقاط جهان برای آن اجرا می‌کنند، در چارچوب آموزه‌های دینی یعنی باور و عمل الهی و دنیای خود را سرشار از نگرش و بینش الهی کنیم.
وی با تأکید بر اینکه ما باید پاکدست بوده و خیرخواه دیگران باشیم، گفت: باید نیکی را برای خود بخواهیم و برای دیگران بیشتر بخواهیم و راستی پیشه کنیم و اخلاق را مدار زندگی قرار دهیم.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با تصریح اینکه قرآن، سرچشمه شور و شعور بسیار برجسته‌ای است و این شور و شعور در قالب دنیا و زندگی است، گفت: گاه یک فهم غلط ما را از راه قرآن و آموزه‌های عترت منحرف می‌کند و  گاه به زندگی بد نگاه می‌کنیم و عمر را نعمت نمی‌دانیم در صورتی که عمر بزرگ‌ترین عطیه الهی است دنیا مزرعه آخرت است.
وی همچنین با یادآوری این نکته که دنیایی که ما را به آخرت سعادت می‌رساند زیست مؤمنانه می‌خواهد و همان است که قرآن به ان حیات طیبه می‌گوید، ادامه داد: ما نیازمند اخلاق قرآنی هستیم و باید بدانیم که قرآن کتاب دنیا و آخرت است و پیش از آنکه کتاب آخرت باشد، کتاب دنیاست و دنیای ما با قرآن کریم، دنیای شور و نشاط معنوی و نگرش صحیح و بینش نافذ به کنه واقعیات جهان و راه یافتن به غیب عالمین است.

captcha