تلاش برای نمایاندن چهره قرآنی از دانشگاه فرهنگیان/ غنی‌سازی پژوهش
کد خبر: 3683185
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
حسین خنیفر:

تلاش برای نمایاندن چهره قرآنی از دانشگاه فرهنگیان/ غنی‌سازی پژوهش

گروه فعالیت‌های قرآنی: سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه این دانشگاه یک سرمایه عظیم است که می‌تواند اقدامات قرآنی اثرگذاری انجام دهد، گفت: تلاش خواهم کرد تا چهره‌ای قرآنی از این دانشگاه نمایان شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست شورای هماهنگی فعالیت های قرآن و عترت در دانشگاه ها روز 27 دی ماه برگزار شد. در این نشست علاوه بر مسئولان دستگاه های دانشگاهی، سرپرست جدید دانشگاه فرهنگیان نیز حضور داشت. حسین خنیفر در این نشست در سخنانی بر این موضوع که در زمینه فعالیت های قرآنی باید به این دانشگاه بهای بیشتری داده شود و بر روی آن سرمایه گذاری شود تأکید کرد.
وی جمعیتی که این دانشگاه طی چهار و هشت سال آینده با آن سروکار دارد را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: اگر می خواهیم آینده یک کشور را ببینیم باید به وضعیت مدارس حال حاضر آن جامعه نگاه کنیم و اگر می خواهیم مدارس ما بوی قرآن بدهد باید روی مدارس سرمایه گذاری کنیم.

باید محافظ قرآن نیز تربیت شود
خنیفر همچنین در صحبت های خود به این موضوع که در حال حاضر حافظ قرآن تربیت می شود در صورتی که باید محافظ قرآن نیز تربیت شود، گفت: محافظت از قرآن زمانی می‌تواند در جامعه نمود پیدا کند که پیام‌های این کتاب الهی درونی شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه باید همه دانشجویان ما آموزش داده شوند که به تحقیق از قرآن بپردازند، بیان کرد: موضوع دیگری که به اعتقاد من باید به آن بپردازیم این است که الگوهای پژوهشی جهان اسلام را نیز ببینیم.
وی در حاشیه این نشست گفت وگویی کوتاه با خبرنگار ایکنا در مورد اولویت هایی که در بحث قرآنی در دانشگاه فرهنگیان در نظر قرار گرفته، انجام داده که در ادامه آمده است:
حسین خنیفر، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به اینکه بحث حفظ قرآن کریم یکی از مهم ترین مباحث و مطالبات مقام معظم رهبری است، گفت: من اعتقاد دارم در کنار اهمیت دادن به حفظ قرآن کریم باید پژوهش را نیز غنی سازی کنیم. یعنی فهم و تدبر را وارد فعالیت ها کنیم و آن را به صورت مهارت های زندگی قرآنی به کار ببندیم، در ادامه نیز پژوهش های میدانی را آغاز کنیم.
وی افزود: ما به هر میزان در جامعه اسلامی جستجو کنیم با تفسیر مواجه هستیم و از سوی دیگر هر کار پژوهشی که در زمینه قرآن مشاهده می کنیم توسط کشورهای غربی صورت گرفته است. به همین جهت من اعتقاد به پژوهش دارم و بیشتر طرفدار پایان نامه هایی که یک فرد فنی در کنار دانشجوی الهیات قرار گرفته تا به صورت مشترک انجام دهند، هستم. این موضوع بسیار می تواند به پیشبرد استراتژی تفسیری و حرکت به سمت پژوهش قرآن یا فهم و تدبر منجر شود تا در نهایت ژرفانگری در مباحث قرآنی امکان پذیر شود.
خنیفر در ادامه در پاسخ به این سوال که فعالیت های قرآنی در دانشگاه فرهنگیان چه میزان از دغدغه های وی را شامل می شود، گفت: من در حدود 40 روز است که وارد دانشگاه فرهنگیان شده ام. اولویت کاری من در بحث قرآنی تقویت مباحث قرآنی و حتی اتخاذ یک رویکردی جدید نسبت به برنامه ها خواهد شد به گونه ای که منجر به حرکت به سمت محتوا محوری و نیز پژوهش در قرآن شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه باعث افتخار ما خواهد بود که خدمتی به قرآن و در تدبر در قرآن داشته باشیم، بیان کرد: اما اکنون قرآن در مهجوریت قرار گرفته است و هر زمان صدای قرآن شنیده می شود اولین سوالی که به ذهن می رسد این سوال است که چه کسی از دنیا رفته است در صورتی که نباید اینگونه باشد.
وی خاطرنشان کرد: قرآن نباید تنها تزئینی باشد بلکه باید یک کتاب تربیتی باشد. چرا که خود قرآن یک کتاب تربیتی بوده و 90 درصد آیات آن آیات زندگی و 10 درصد آیات جهاد و مبارزه است. این یعنی قرآن به ما سبک زندگی می دهد، منتها متأسفانه عنایت به این موضوع کم است.

بیشتر موزه ای کار کرده ایم تا آموزه ای

خنیفر با تأکید بر اینکه در مورد قرآن کریم بیشتر موزه ای کار کرده ایم تا آموزه ای، گفت: قرآن خود یک فرهنگستان است اما در غریبستان گیر کرده است.
وی اذعان کرد: به همین خاطر است که در دانشگاه فرهنگیان یکی از اولویت های ما این خواهد بود که در خوابگاه ها فعالیت های قرآنی را ترویج دهیم. در بحث مسابقات نیز از سمت فعالیت های ثابت قدیمی فاصله خواهیم گرفت تا به سمت فعالیت های پژوهشی حرکت کنیم. همچنین سفیران قرآنی نیز برای استان ها در نظر خواهیم گرفت تا در قالب کارگاه هایی در استان ها حضور یابند و در زمینه تدبر در قرآن کریم فعالیت کنند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پایان با اشاره به اینکه به این دانشگاه لقب دانشگاه «شریف» فرهنگیان داده ام، گفت: اگر همت کافی وجود داشته باشد تلاش خواهیم کرد تا چهره ای قرآنی از این دانشگاه نمایان کنیم چرا که شرافت این دانشگاه با قرآن تحقق پیدا خواهد کرد.

captcha