ثبت 73 اثر استان یزد در حوزه ناملموس در فهرست آثار ملی کشور
کد خبر: 3683317
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵

ثبت 73 اثر استان یزد در حوزه ناملموس در فهرست آثار ملی کشور

گروه اجتماعی: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: تاکنون 73 اثر فرهنگی و تاریخی در حوزه ناملموس از استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، ساشا ریاحی مقدم، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اظهار کرد: یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی مطالعه و بررسی پیرامون آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آنها در فهرست آثار ملی و بررسی و شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی و طبیعی دارای ارزش و همچنین تهیه شناسنامه های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیر منقول تاریخی – فرهنگی، بافت های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی است.

این مقام مسئول در خصوص میراث ناملموس چنین توضیح داد: کلیه آداب و رسوم، بازی های محلی، رشته ها وفنون مختلف صنایع دستی و سنتی، مراسم های خاص مذهبی و غیر مذهبی که در گذشته انجام می شده و در معرض خطر فراموشی هستند یا در حال حاضر به شکل سنتی انجام می گیرند در این حوزه بررسی می شوند.

معاون میراث فرهنگی استان یزد در ادامه افزود: استان یزد یکی از استانهای تاریخی ایران است که تعداد بی شماری از آیین ها و رسوم و رشته ها و فون و غذاهای باارزش را در خو جای داده است.

ریاحی مقدم تصریح کرد: در آخرین جلسه ثبت ناملموس که در تاریخ هجدهم دی ماه سال جاری در سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد، هفده پرونده ثبت ناملموس استان یزد با اکثریت آرا به ثبت ملی رسد. همچنین در این جلسه 11 پرونده از استان آذربایجان شرقی، ۳ پرونده کهگیلویه و بویراحمد، ۹ پرونده از استان مرکزی، ۴ پرونده از استان قم، یک پرونده از استان کرمانشاه و یک پرونده ملی در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسید.

وی در ادامه افزود: تاکنون 73 اثر فرهنگی و تاریخی در حوزه ناملموس از استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول در خصوص جایگاه استان یزد در تعداد آثار ثبت شده اعلام کرد: معاونت میراث فرهنگی استان یزد طی دو سال گذشته رتبه نخست را در تعداد آثار فرهنگی ثبت شده در کشور به خود اختصاص داده است.

یادآور می شود حوزه ثبت ناملموس از سال 1387 در سازمان میراث فرهنگی کشور آغاز شده و اولین اثر فرهنگی تاریخی در استان یزد در این حوزه، مراسم عزاداری محرم و صفر ندوشن بوده که به تاریخ 15/10/1387 به شماره 11 ثبت ملی شده است.

منبع: میراث فرهنگی یزد

captcha