کد خبر: 3683339
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
آثار نمایشی تئاتر فجر در بوته نقد 1؛
گروه هنر: نخستین شب از جشنواره «تئاتر فجر» در حالی شب گذشته پنج‌شنبه 28 دی برگزار شد که همچنان ضعف‌هایی در مدیریت اجرایی آن مشهود بود اما مخاطبان جشنواره فارغ از نواقص اجرایی، دل به تماشای اجرای آثار فاخری خوش کرده بودند.

شب باشکوه «تئاتر فجر» با اجرای نمایش دلخواه/ وقتی دلخوش به تک‌اجراهای جشنواره هستیم

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سی و ششمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» شب گذشته پنج‌شنبه 28 دی با اجرای آثار متعددی در سالن‌های نمایشی پایتخت اعم از دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی در حالی کار خود را آغاز کرد که شاید مهمترین و فاخرترین  اجرای تئاتر در تالار مولوی به روی صحنه رفت.

در حالیکه شب نخست جشنواره «تئاتر فجر» عاری از هر اجرای خارجی(بخش بین‌الملل) بود و البته کارهای شاخصی همچون«دو دلقک و نصفی» به کارگردانی جلال تهرانی و «دایره گچی قفقازی» به کارگردانی محمودرضا رحیمی در دو تالار اصلی و سایه مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان بود اما به جرئت می‌توان گفت که شاخص‌ترین و تحسین برانگیزترین اثر نمایشی شب نخست را مسعود دلخواه با کارگردانی نمایش «مفیستو» در تالار مولوی، رقم زد.

در شبی که مصادف بود با دومین سالگرد بازگشایی مجموعه تالارهای مولوی پس از تعمیرات و اصلاحات به عنوان استانداردترین سالن بلک‌باکس تئاتر  در محیط دانشگاه تهران، خیل عظیمی از علاقه‌مندان و مشتاقان هنرهای نمایشی برای تماشای تئاتری در این مکان گردآمدند که انصافاً اجرای بی‌نقص، روایت پرتعلیق و کشش آن توانست رضایتی کامل از آغاز سی و ششمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» را برای مخاطبانش به ارمغان آورد.

«مفیستو» با تم و فضایی سیاسی روایتگر دوران زوال فاشیسم و نئونازیسم در پی بازداشت آدولف هیتلر از سوی انقلابیون با پرچم سرخ کمونیسم در آلمان غربی است و جذابیت نمایشنامه آن البته با طراحی و اجرای میزانسن‌های سنجیده و بجای مسعود دلخواه به عنوان کارگردان موجب شد که مخاطبان با وجود زمان طولانی 210 دقیقه‌ای نمایش، دچار کمترین رنجش و کسالتی نسبت به آن نشوند.

باید گفت پس از حواشی پردامنه و مأیوس‌کننده سی و ششمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» و البته فضای نه‌چندان گرم شب نخست جشنواره اما شاید تنها اجرای این اثر نمایشی در تالار مولوی کافی بود که مخاطبان فارغ از همه کاستی‌های جشنواره در فضایی کاملاً تئاتری، تماشاگر نمایشی باشند که همه‌چیز آن از نظر فنی و هنری، تمام و در نهایت کمال به اجرا درآمد.

اما از همه اینها بگذریم نکته‌ای همچنان به عنوان نقطه ضعف جشنواره امسال مطرح است و می‌توان آن را نیز به عنوان یکی از ایرادات جشنواره به حساب آورد و آن اینکه با وجود سامانه صدور و فروش بلیط به شکلی کاملاً الکترونیک اما شب نخست در اغلب سالن‌های اجرای نمایشی مکانیسم ثبت بارکد بلیط فعال نبود تا به این واسطه آمار مشخص و موثقی از مشارکت مخاطبان از جشنواره در پایان این رویداد، اطلاع‌رسانی شود.

هرچند که جشنواره «تئاتر فجر» از سالهای دور با شعار «تئاتر برای همه» در حال برگزاری است و مدیریت سالن‌های نمایشی باید از حداکثر ظرفیت خود برای میزبانی از علاقه‌مندان تئاتر استفاده نمایند اما  به هر حال وقتی سامانه‌ای اینچنینی برای صدور و فروش بلیط تعبیه می‌شود که دبیرخانه جشنواره نیز با طمطراق آن  را مطرح و به آن می‌بالد باید اولویت در پذیرش و ورود تماشاگر به سالن با افرادی باشد که دارای بلیط با بارکد ثبتی هستند که البته بی‌نظمی در شب نخست جشنواره مشهود بود و توجیه برخی مسئولان  نیز این بود که شب اول جشنواره است و این ناهماهنگی‌ها طبیعی است؛ چنین استدلالی به نظر می‌رسد عذر بدتر از گناه باشد چرا که کل زمان برگزاری جشنواره محدود به 10 روز است و وقتی از ماه‌ها قبل تمامی ساز و کارها و تمهیدات لازم در این مورد اندیشیده شده است، زیبنده نیست که جشنواره معتبر و بین‌المللی همچون «تئاتر فجر» حتی در آغازین ساعات برگزاری خود چنین ضعف‌هایی را داشته باشد، مضافاً بر اینکه نماینده‌ای از ستاد برگزاری باید برای بررسی اوضاع در هر سالن مستقر باشد که حداقل تالار مولوی فاقد چنین فردی بود.

در هر صورت باید گفت خاطره خوش و شیرین اجرای نمایش «مفیستو» امشب و در شب دوم جشنواره نیز مجدد در تالار مولوی برای شماری از مخاطبان سی و ششمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» تکرار خواهد شد و برخی از مخاطبان قادر خواهند بود شاهد این نمایش که شاید فرصت برای تماشای اجرای عموم آن پیدا نکرده بودند در اجرای جشنواره باشند.

سجاد دبیریان

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: