اقشار مختلف حتی با اندک محفوظات فرصت آزمون سراسری قرآن را از دست ندهند
کد خبر: 3683360
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
در گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی تأکید شد:

اقشار مختلف حتی با اندک محفوظات فرصت آزمون سراسری قرآن را از دست ندهند

گروه مسابقات: مسئولان برگزارکننده آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن با اشاره به اینکه آخرین مهلت ثبت نام ششم بهمن ماه خواهد بود از عموم مردم دعوت کردند تا از این فرصت استفاده کرده و در رشته‌های مختلف قرآنی و عترتی این آزمون شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی، صبح امروز 29 دی ماه با موضوع آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم(برگزاری به تاریخ 10 اسفند 96) با حضور حجج اسلام محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.
در ابتدای این برنامه حجت الاسلام خسروی، مدیرکل دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به اینکه قرآن دارای ظاهر و باطن است، گفت: ظاهر قرآن، حفظ آن و باطن آن نیز تفسیر و مفاهیم و ... است. آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم هم به ظاهر قرآن که حفظ است می پردازد و هم باطن آن که مفاهیم و تدبر و تفسیر باشد مورد توجه قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه این آزمون اختصاص به قشر و سن خاصی ندارد، افزود: در این آزمون، هیچ محدودیتی برای حضور افراد وجود ندارد. برای حضور نیاز به داشتن مدرک خاصی نیست و عموم مردم در هر رده سنی و در هر موقعیتی که باشند، می‌توانند در آزمون حضور یابند و امیدواریم آزمون مبارکی در جهت انس با قرآن کریم باشد.
در ادامه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تصریح کرد: در مسابقات قرآن یا آزمون‌های دیگر تنها بخش خاصی از مردم می‌توانند حضور داشته باشند، اما در این آزمون افراد با سنین و محفوظات مختلف می‌توانند حضور به هم رسانند و به همین جهت است که از این آزمون به عنوان بزرگ‌ترین آزمون قرآنی کشور یاد می‌شود.
حسینی افزود: آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کیم در چهار محور و 26 رشته برگزار می‌شود که البته برخی از رشته‌ها برای بخش عترت در نظر گرفته شده است. همچنین آزمون الکترونیکی با عنوان «انس با قرآن» نیز در این آزمون برگزار می‌شود. آزمون کتبی نیز روز 10 اسفند و آزمون الکترونیکی نیز 12 اسفندماه برگزار می‌شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به جزئیات بیشتری از این آزمون اشاره و اظهار کرد: در این آزمون تنها دو بخش آزمون شفاهی دارند که عبارت از مخاطبان شرکت‌کننده در مقطع ابتدایی و حافظان کل قرآن کریم هستند. این دو بخش آزمون‌های شفاهی نیز طی روزهای 12 تا 17 اسفندماه برگزار می شود.
به گزارش ایکنا، در ادامه این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، خسروی در پاسخ به سوالی در مورد دیگر فعالیت‌های این معاونت برای بحث تربیت حافظان قرآن، گفت: فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه تربیت حافظان قرآن کریم، نشان دادن قله این فعالیت به مردم ایران بود و مردم ایران هم باید به این سمت حرکت کنند.

اقشار مختلف حتی با دانش کم قرآنی فرصت آزمون سراسری را از دست ندهند
خسروی در ادامه به مطالبه حضرت امام(ره) در مورد بسیج 20 میلیونی اشاره و اظهار کرد: همانطور که امام(ره) فرمودند ملتی که 20 میلیون جوان دارد باید 20 میلیون بسیجی داشته باشد. پس این مطالبات به عنوان یک آرمان مطرح است و داشتن 10 میلیون حافظ قرآن قله ای است که مقام معظم رهبری ترسیم فرموده‌اند. در کشور حفاظ زیادی وجود ندارد و این هدف باعث می‌شود به این تعداد حافظ نزدیک شویم.
همچنین حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد سهمیه سازمان اوقاف از تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، گفت: در دیداری که رئیس سازمان اوقاف با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان از همت اوقاف برای تربیت یک میلیون حافظ قرآن سخن گفتند. در همین راستا در سازمان اوقاف و از سال 91 مرکز حفظ قرآن راه‌اندازی شد.
وی با اشاره به اینکه بعدها شورای توسعه فرهنگ قرآنی سهم بیشتری به اوقاف اختصاص داد، گفت: از جمله این سهم ها نایب رئیسی سازمان اوقاف در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بود. با این حضور سازمان اوقاف علاوه بر فعالیت‌هایی که ناظر به خود سازمان است، ناظر به سایر دستگاه‌ها نیز وظایفی برعهده دارد.
حسینی افزود: ما در این پنج سال پس از راه‌اندازی مرکز حفظ قرآن، بخشی از فعالیت‌ها را به تربیت مربی اختصاص داده‌ایم که بالغ بر 10 هزار نفر مربی قرآن تاکنون تربیت شدند. بحث آموزش مجازی حفظ قرآن از دیگر فعالیت‌ها بوده است که در همین راستا و در حال حاضر 16 مرکز در استان‌ها دایر شده است. مراکز شبانه روزی نیز از دیگر اقدامات سازمان اوقاف برای تربیت حافظان قرآن است که با همکاری موسسه بیت الاحزان تاکنون 10 مرکز راه‌اندازی شده است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت های خود به ظرفیت بقاع متبرکه در بحث حفظ قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن تاکنون بالغ بر 126 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند، بخش زیادی از این افراد مخاطبان موسسات قرآنی هستند، اما بخشی نیز به بقاع متبرکه، مساجد و نیروهای خاص اختصاص دارد. اینها ظرفیت‌هایی بود که قبلاً از آن استفاده نمی‌شد. در جلسه هفته گذشته ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن بر بحث بقاع تأکید شد تا بقاع مراکزی باشند تا مردم و جوانان بیایند در پرتو این امامزادگان به حفظ قرآن مبادرت ورزند.
در ادامه این گفت‌وگو خسروی در مورد سابقه آزمون و علت برگزاری مشترک آن با سازمان اوقاف، گفت: تا سال گذشته وزارت ارشاد 15 دوره این آزمون را برگزار کرده بود. از جمله اهدافی که برای این ادغام در نظر گرفته شده است، بحث هم‌افزایی نهادهای قرآن و یکی شدن آنها در بحث اجرای فعالیت‌ها هست. ما به دنبال این هستیم که موازی‌کاری‌ها کمتر شود. تعاملی که بین وزارت ارشاد و سازمان اوقاف برقرار شده است، این است که مسابقات و آزمون‌ها به صورت مشترک برگزار شود.
وی افزود: در زمینه حفظ قرآن باید تلاش بسیار مضاعفی مصرف کنیم و به اعتقاد من این تلاش هم باید از نوجوانان و کودکان شروع شود. در حال حاضر در کشورهایی مانند سودان، حفاظ میلیونی وجود دارند اما ما در کشور خودمان کم‌کاری‌هایی داشته‌ایم و باید بیشتر در این زمینه تلاش کنیم.
مدیرکل دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به اینکه یکی از اقدامات بسیار مثبت و مهم و اثرگذار توجه به مفاهیم قرآن کریم است، اظهار کرد: ما در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن برای بحث مفاهیم سه منبع معرفی کرده‌ایم که «فهم زبان قرآن»، «واژه‌های آسمانی» و «آموزش مفاهیم قرآن کریم» بوده و به عنوان منبع آزمون فهم قرآن معرفی شده‌اند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این برنامه در مورد علت این ادغام و تعاملات احتمالی و بیشتر در این زمینه به این موضوع که برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن سومین اقدام مشترک ارشاد و اوقاف است، گفت: ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که این تعامل آغاز شده است. به نوبه خود تلاش کرده‌ایم در این بحث پیشرو باشیم و لذا در بحث مسابقات این کار صورت گرفته است. همچنین در بحث آزمون اعطای مدرک تخصصی نیز ادغام هایی صورت گرفته است. در ارتباط با مسابقات بین المللی نیز این هم‌افزایی پیش از این صورت گرفته و مسابقات در پنج بخش برگزار شد. در ارتباط با جشنواره‌های دیگر نیز تلاش شده است تا به صورت مشترک با نهادها برگزار شود.

اقشار مختلف حتی با دانش کم قرآنی فرصت آزمون سراسری را از دست ندهند
حسینی همچنین خاطرنشان کرد: امسال به برکت همین تعامل سه هزار جایزه ارزنده اعم از سفر عمره، سفر به کربلا و مشهد و ... در نظر گرفته‌ایم. بسیاری استعداد این را دارند که در آزمون حضور یابند و از جوایز ارزنده آن بهره‌مند شوند. با توجه به اینکه 40 روز تا زمان برگزاری آزمون باقی مانده و زمان ثبت نام نیز تا روز شش دی ماه تمدید شده است، انتظار می‌رود افراد بیشتری برای حضور در آزمون، ثبت نام کنند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد احتمال تمدید مجدد زمان ثبت نام در آزمون با اشاره به اینکه امسال مراحل برگزاری آزمون کاملاً ماشینی شده است، گفت: بعد از برگزاری آزمون، پاسخ‌نامه‌ها به صورت ماشینی تصحیح می‌شود و تلاش خواهد شد تا 24 ساعت بعد از آزمون نتایج بخش کتبی اعلام شود، بر همین اساس و با توجه به اینکه مراحل صدور کارت و تصحیح اطلاعات نیز وجود دارد، لذا احتمال تمدید مجدد زمان ثبت نام وجود ندارد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید مجدد بر اینکه در این آزمون همه می‌توانند حضور یابند، گفت: علت اینکه می‌گویم همه می‌توانند در آزمون حضور یابند این است که تعداد بسیار زیادی از مردم حداقل نیمی از سوره‌های جزء 30 قرآن کریم را حفظ هستند و با توجه به زمان آزمون می‌توانند با اختصاص زمان کوتاهی به آمادگی برای حضور در آزمون برسند. یکی دیگر از ظرفیت‌های خوب آزمون، بخش آزمون الکترونیکی است با 16 درس است که به صورت آموزش غیر حضوری طراحی شده است.
حسینی با اشاره به اینکه به تمامی افرادی که امتیازی بالاتر از 95 دریافت کنند، علاوه بر اعطای گواهینامه، لوح تقدیر هم می‌گیرند، در مورد اعتبار این گواهینامه‌ها، گفت: با توجه به اینکه دو نهاد رسمی این گواهینامه را صادر می‌کنند قاعدتاً در محیط فعالیت آنها به عنوان سابقه مورد استفاده است. خود این آزمون هم یک مشق خوب برای افرادی که می‌خواهند در آزمون تخصصی حضور یابند، خواهد بود. در واقع زمینه‌ای برای تسهیل حضور افراد در آن آزمون است.
در ادامه نیز خسروی با تأکید بر اینکه در دیگر کشورهای اسلامی چنین آزمونی به این صورت برگزار نمی‌شود، عنوان کرد: در ایران راهکارهای مختلفی برای جذب به قرآن کریم وجود دارد. این آزمون فرصت بسیار مغتنمی بوده و وسیله‌ای برای خودآزمایی قرآن آموزان است تا ببینند چه میزان در حفظ قرآن کریم تسلط دارند. لذا برای همه مردم شرایط حضور هست. به عنوان مثال افرادی که تنها دو سوره مبارکه «ملک» و «واقعه» را حفظ باشند، می‌توانند در این آزمون حضور یابند. لازم نیست مخاطبان ما حافظان کل قرآن باشد.
خسروی با اشاره به اینکه در این آزمون بانوان حضور گسترده‌ای داشته‌اند، افزود: از 126 هزار نفری که تا کنون ثبت نام کرده اند، 90 هزار نفر از بانوان و حدود 30 هزار نفر هم از آقایان هستند که امیدوار هستیم تا پایان هفته آینده که آخرین فرصت است تعداد بسیار بیشتری در آزمون ثبت نام کنند.

اقشار مختلف حتی با دانش کم قرآنی فرصت آزمون سراسری را از دست ندهند
وی همچنین به برگزاری آزمون در رشته‌های بخش عترت اشاره و اظهار کرد: در کنار مفاهیم و حفظ مفاهیم قرآن کریم در این آزمون، در بخش معارف اهل بیت(ع) هم آزمون برگزار می‌شود. در این زمینه دو کتاب مدون نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را داریم، اینها به صورت کامل و مدون در دست ماست و لذا درسنامه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه جزء منابع این آزمون هستند که افراد می‌توانند در آن حضور یابند.
در بخش دیگری از این برنامه حسینی با اشاره به اینکه تاکنون استان اصفهان بیشترین ثبت نام کننده را داشته است، گفت: همچنین در بین شهرها نیز شهر قم با توجه به جمعیت بیشترین ثبت نامی را داشته است.
در ادامه این برنامه حجت الاسلام حسینی در پاسخ به سوالی در مورد آینده نخبگانی که در این آزمون برگزیده می‌شوند، گفت: یکی از اهداف آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم این است که بانک جامع اطلاعات قرآنیان تکمیل شود. برگزاری یکپارچه این آزمون باعث می‌شود تا بانک اطلاعاتی خوبی از قرآن آموزان تهیه شود و هر موقع بخواهیم به آنها دسترسی داشته باشیم. این افراد می‌توانند در آینده در دوره‌هایی که احتمالاً طراحی می‌شود، بهره‌مند شوند.
حسینی همچنین در مورد کیفیت اطلاع‌رسانی این آزمون تا کنون، بیان کرد: تا به حال مرسوم نبوده برای این رویداد رسانه با این حجم پای کار باشد. در ایام مسابقات بین‌المللی قرآن، رسانه‌ها حضور خوبی دارند. با اینکه در این آزمون باید حضور رسانه‌ها بیشتر باشد اما تاکنون چنین حضوری را شاهد نبوده‌ایم. احساس می‌شود برای یک هفته آینده و همچنین سال‌های بعد باید کار بیشتری را انجام دهیم. الان بسیاری هستند که شرایط حضور در آزمون را دارند، اما از اجرای آن بی‌اطلاع هستند. با توجه به اینکه برای آزمون امسال چندین ماه به جلسات کارشناسی بین دو دستگاه اخصاص یافت، لذا زمان برای اطلاع رسانی قدری دیر شد، بنابر این امیدواریم سال آینده اطلاع رسانی بیشتری شود.
گزارش ایکنا حاکی است، حسینی در پایان با اشاره به اینکه این آزمون یادبود استاد فقید «سیدمهدی فاطمیان» است، گفت: ایشان یکی از اساتید قرآنی متخلق به اخلاق قرآنی بودند. پوستری هم که برای آزمون طراحی شده است، یادبود ایشان است. در این آزمون به دنبال چنین افرادی هستیم تا به واسطه این فعالیت‌ها تربیت شوند.
همچنین حجت الاسلام خسروی در پایان صحبت‌های خود ضمن دعوت از عموم مردم برای حضور در این آزمون، گفت: این آزمون درگاهی برای انس با قرآن کریم است هدف اصلی هم متخلق شدن به اخلاق قرآنی است؛ مهدی فاطمیان شخصیتی بود که حافظ الفاظ قرآن بود و در رفتار ایشان آیات قرآن متجلی شده بود. امیدوارم جامعه ما از نظر قرآنی بودن در میان همه کشورهای اسلامی در اوج باشند.

captcha