برپایی نشست تخصصی «نقش رسانه دینی در تحولات آینده» ویژه طلاب فارس
کد خبر: 3683384
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷

برپایی نشست تخصصی «نقش رسانه دینی در تحولات آینده» ویژه طلاب فارس

گروه اجتماعی: نشست تخصصی : «نقش رسانه دینی در تحولات آینده» ویژه طلاب در مركز مدیریت حوزه‌های علمیه شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به نقل از روابط عمومی حوزه‌های علمیه فارس، نشست تخصصی «نقش رسانه دینی در تحولات آینده» با حضور کارشناسان حوزه رسانه دینی طی دو روز در حوزه علمیه استان فارس برگزار شد.
در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی، از کارشناسان حوزه رسانه دینی، بهره‌گیری از دانش و کارکردهای فاخر حوزه و روحانیت را نیازمند استفاده از ابزارهای رسانه‌ای دانست و گفت: تولید محتوا، تربیت طلاب انقلابی رسانه‌ای، حضور فعال در عرصه رسانه‌ای و غیره از تکالیف حوزه در دنیای کنونی است که طلاب باید بدان اهتمام ویژه داشته و در این میدان به فعالیت بپردازند که این امر مستلزم کسب دانش و مهارت‌های لازم برای حضور در عرصه تولید محصولات رسانه‌ای است.
وی با اشاره به ضرورت توجه حوزه‌های علمیه به امر رسانه، گفت: عصر کنونی، عصر ارتباطات است و حوزه برای اجرای مأموریت‌های خود باید در فضای رسانه‌ای حضور هدفمند، کاربردی و اثرگذار داشته باشد تا بتواند پیام دین را بصورت فراگیر منتقل کند.
این کارشناس با تأکید بر لزوم کادرسازی رسانه‌ای در حوزه‌های علمیه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایجاد شده در دانشکده صدا و سیما، گفت: حضور اثرگذار حوزه در فضای رسانه‌ای نیازمند تربیت نیروهای خلاق و توانمند در این عرصه است.
وی همچنین به آسیب‌ها و تهدیدهای فضای رسانه‌های متنوع به خصوص رسانه فراگیر تلویزیون و در نوع ارتقا یافته آن رسانه‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر با توجه به سرعت رشد استفاده از ابزارهای نوین رسانه‌ای به ویژه در عرصه شبکه‌های ماهواره‌ای وب، اینترنت و مجموعه شبکه‌های اجتماعی و در یک جمله فضای رسانه‌ها در انواع مجازی و غیر مجازی، بارها نسبت به برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و تولید محتوای مفید برای این فضا تأکید كرده‌اند.
جلالی اظهار كرد: مسئله بعدی تفاوت رسانه ما با رسانه‌های خارجی است. نظام رسانه‌های جهان مبتنی بر حاکمیت سرمایه‌داری است. تبلیغات، مادی‌گرایی و غیره از جمله مسائلی است که در رسانه‌های جهان بروز می‌کند. ما در رسانه دینی می‌خواهیم به ماورا، امیدبخشی، آخرت و حقایقی از این دست بپردازیم. همین تفاوت نگاه، ضرورت تشکیل دانشکده صدا و سیمای قم را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: برای داشتن رسانه‌ای دینی با حاکمیت دینی باید افرادی را پرورش دهیم که علاوه بر تسلط بر ابزار رسانه‌ای، به مسائل دینی نیز آگاه باشند. رسالت اصلی این دانشکده بر همین اساس است که کمبود آن طی این سال‌ها حس می‌شد.
رضایی، کارشناس فرهنگی دانشکده صدا و سیما قم نیز در این نشست دو روزه با تأکید بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ورود طلاب علوم دینی گفت: در دانشکده دین و رسانه دانشگاه صدا و سیما سعی شده است زمینه‌های لازم برای دانش‌افزایی طلاب علاقه‌مند به عرصه رسانه فراهم شود تا بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تحقق منویات مقام معظم رهبری در سازماندهی ارتش 20 میلیونی رسانه‌ای باشیم.
وی گفت: حوزه‌های علمیه و روحانیان باید با شناخت فضای رسانه‌ها و استفاده از فرصت‌های آن، معارف و مفاهیم اسلامی را تبیین و به مخاطبان خود منتقل کنند.
رضایی همچنین در این نشست ضمن نمایش برخی فیلم‌های فاخر که توسط طلاب دانشجو تهیه شده است، به تشریح چگونگی شناخت ظرفیت‌ها و خودسنجی در عرصه هنر رسانه از سوی طلاب علاقه‌مند پرداختند و ضمن تشویق طلاب برای حضور در میدان دانش‌افزایی رسانه و مجهز شدن به سلاح سواد رسانه‌ای، از حاضران در جلسه خواست تا با واکاوی در خضوص توانمندی‌هایشان در حوزه‌های ایده‌پردازی، نگارش داستان، فیلمنامه‌نویسی تولید فیلم و پژوهش در علوم ارتباطات اجتماعی به کشف استعدادهای خود اهتمام ویژه نشان داده و جهت تقویت استعدادهای نهفته و بالقوه در این گستره‌های تأثیرگذار اقدام کنند تا در صورتی که زمینه لازم را در خویش مهیا دیدند برای ورود به تحصیلات عالی و مهارت‌افزایی رسانه‌ای شرایط لازم جهت ورود به دانشکده دین ورسانه را احراز كنند.

captcha