دفاع از حریم ولایت ویژگی بارز زینب کبری (س) بود
کد خبر: 3683499
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
رحیمی:

دفاع از حریم ولایت ویژگی بارز زینب کبری (س) بود

گروه سیاسی: امام جمعه ابهر گفت: دفاع از حریم ولایت ویژگی بارز زینب کبری (س) بود از یک سو در جهت معرفی و شناساندن ولایت، از طرق نفی اتهامات و یادآوری حقوق فراموش شده اهل بیت تلاش کرد و از سوی دیگر سرتا پا تسلیم امامت بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر دیروز جمعه 29 دی‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه ابهر به سالروز میلاد پربرکت حضرت زینب(س) اشاره و اظهار کرد: زینب کبری(س) شخصیت شایسته‌ای بود که درس ادب را در مکتب امامت آموخته و سیره و سخن پدر و مادر خود را از اعماق وجود خود پذیرفته بود. در گفتار و رفتار، صمیمی، مهربان، صادق و مودب بود به گونه‌ای که زنان بسیاری در نخستین برخورد، شیفته شیوه و مجذوب اخلاق روح پرور او می شدند.
 
حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به اینکه یکی از نکات کلیدی اخلاقی حضرت مسئله ایثار بود، افزود: عقیله بنی هاشم(ع) در این صفت، گوی سبقت را از دیگران ربوده بود. او برای حفظ جان دیگران، خطر را به جان می‌خرید و در تمام صحنه‌ها، دیگران را برخود مقدم می‌داشت. او در ماجرای کربلا حتی از سهمیه آب خویش استفاده نمی‌کرد و آن را نیز به کودکان می‌داد. در بین راه کوفه و شام با این که خود گرسنه و تشنه بود، ایثار را به بند کشید و آن را شرمنده ساخت. امام زین العابدین(ع) می فرمود: عمه‌ام، زینب در مدت اسارت، غذایی را که به عنوان سهمیه و جیره می‌دادند، بین کودکان تقسیم می‌کرد زیرا در شبانه روز به هر یک از ما یک قرص نان می‌دادند.
 
امام جمعه ابهر تصریح کرد: دومین ویژگی بارز حضرت، دفاع از حریم ولایت بود. حضرت زینب حرکت و هدایت انسانها را بدون امام سکون و هلاکت می‌دانست و زمام‌داری زیان‌آلود نااهلان را باعث دور ماندن توده‌ها از صراط مستقیم می‌دید. بدین علت، دفاع و حمایت از مقام امام و ولایت را سرلوحه مسئولیت‌های خویش قرار داده بود و با تمام توان، بعد از حادثه عاشورا به ارائه رهنمودهای شایسته و مبارزه با زرمداران و زورمحوران در قالب خطابه می‌پرداخت.
 
حجت‌الاسلام رحیمی تاکید کرد: وی چون دست پرورده زهرای اطهر بود، درس ولایت‌مداری را از مادر فرا گرفته بود. از یک سو در جهت معرفی و شناساندن ولایت، از طرق نفی اتهامات و یادآوری حقوق فراموش شده اهل بیت تلاش کرد و از سوی دیگر سرتا پا تسلیم امامت بود، چه در دوران امامت امام حسین(ع) و چه در دوران امام سجاد (ع) که حتی در چند مورد از جان امام سجاد دفاع کرد.
 
امام جمعه ابهر در ادامه و با تبریک روز پرستار به روز هوای پاک و محیط زیست اشاره کرد و گفت: خداوند متعال سرنوشت آدمی را آنگونه رقم زده است که در دامان طبیعت رشد کند و از مواهب آن بهره‌مند شود. این مظاهر طبیعی به عنوان نعمت‌های الهی در خدمت انسان قرار دارد تا از آن نیازهای خویش را برآورده سازد و این امر باعث ادامه ی حیات و بقای انسان باشد.
 
وی افزود: انسان باید در تعامل با طبیعت متوجه باشد که جانشین و خلیفه خداوندی در روی زمین است پس باید با پدیده‌های هستی و مخلوقات برخوردی خداپسندانه داشته باشد و در بهره‌وری از طبیعت و مواهب آن بر اثر عقل و حکمت و مصلحت رفتار کند و از رفتارهای ظالمانه و بی‌رحمانه در برخورد با طبیعت خودداری کند.
 
امام جمعه ابهر تصریح کرد: در قرآن کریم افزون بر هشتصد آیه به پدیده‌های طبیعی اشاره دارد و بیش از ده درصد آیات به موضوع طبیعت اختصاص یافته است. در این کتاب آسمانی از زوایای گوناگون به طبیعت نگاه شده است، به برخی از پدیده‌ها مانند انجیر و زیتون، خورشید و ماه، روز و شب، آسمان و زمین، صبحگاهان و شامگاهان و ستارگان و... سوگند یاد کرده است.
 
حجت‌الاسلام رحیمی تاکید کرد: سلامت محیط زیست ارتباط تنگاتنگ با حیات سالم جامعه دارد، همانگونه که بهداشت و پیشگیری مقدم بر درمان و معالجه است، تامین فضای سالم و محیط زیست مناسب نیز مقدم بر جبران خسارت‌های ناشی از محیط زیست‌آلوده است. سالم نگه داشتن محیط زیست یعنی رعایت حق زمین، هوا، آب، خاک، دریا، صحرا، کوه و دشت، گیاهان، حیوانات و سایر موجودات و عرصه‌های زیست محیطی که ارتباط با حیات جامعه دارند.
 
امام جمعه ابهر گفت: تامین سلامت و بهداشت محیط زیست از اصول اولیه است. مردم و مسئولان جامعه موظفند در تحقق این مهم تمام سعی و تلاش خویش را به کار گیرند، ولی آنچه عملا در زندگی جوامع مختلف بشری ظهور دارد عده‌ای بی‌مهابا برای تامین منافع خویش به همه اصول زیست محیطی پشت کرده و هیچ حریمی را رعایت نمی‌کنند.
captcha