هزینه ساخت‌ آثاری نظیر کشتی و قرآن مطلا را باید در مناطق محروم صرف کرد
کد خبر: 3683564
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷

هزینه ساخت‌ آثاری نظیر کشتی و قرآن مطلا را باید در مناطق محروم صرف کرد

گروه اجتماعی: امام‌جمعه موقت اصفهان با اشاره به ساخت کشتی قرآن مطلا، گفت: به نظر من، این کارها نباید به این شکل انجام بشود، زیرا باید این پول‌ها را در جاهای دیگری نظیر رسیدگی به فقرا، محرومین مناطق محروم که حتی مسجد، روحانی و مدرسه ندارند، هزینه کرد.

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام‌جمعه موقت اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اظهار کرد: درباره آخر زمان، روایات زیادی وجود دارد، از جمله اینکه گفته‌اند « زخرفة المسجد وإنارته وفرشه بالبسط الفاخرة؛ یعنی مساجد با زرق و برق و آرایش‌های ظاهری ساخته می‌شود و یا اینکه امام زمان(عج) زمانی که ظهور می‌کنند آنچه را با چنین شیوه‌هایی ساخته شده، تغییر می‌دهند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ساخته شدن کشتی قرآن مطلا و چنین اقدامات مشابه‌ای با روح قرآن، اسلام و سیره زندگی پیامبر اکرم(ص) مطابقت دارد؟ افزود: زمانی شخصی می‌خواهد با پول و سرمایه خود، یک کار هنری درباره قرآن و نمادهای اسلامی تولید کند، مانعی ندارد؛ اما اگر از پول مردم و بیت‌المال، چنین کارهایی با هزینه‌های زیاد انجام شود، معلوم نیست که صاحب شریعت راضی به چنین کاری باشد.
امام‌جمعه موقت اصفهان بیان کرد: در واقع اگر هزینه چنین اقداماتی از ناحیه یک شخص باشد که وجوهات شرعی خود را هم پرداخته، مانعی ندارد، اما اگر بنا باشد از بودجه بیت‌المال، هزینه‌هایی زیادی صرف چنین کارهایی شود، قطعا این باعث تضییع حقوق مردم خواهد شد.
حجت‌الاسلام رهبر تصریح کرد: به نظر من، این کارها نباید انجام بشود، زیرا این پول‌ها را می‌شود در جاهای دیگری نظیر رسیدگی به فقرا، محرومین مناطق محروم که حتی مسجد، روحانی و مدرسه ندارند، هزینه کرد.
وی افزود: در این موارد اصلا نباید از محل بیت‌المال، برای چنین کارهایی هزینه کرد، اما اگر کسانی، شخصا این کارها را انجام دهند، بهتر است آن اشخاص دلسوز و خیرخواه بروند در مناطق محروم به کار مسجدسازی، ترتبیت مبلغ و نشر معارف قرآن بپردازند، زیرا نشر معارف قرآن، الویت بیشتری دارد.
وی اظهار کرد: اکنون در برخی مناطق محروم مسجد، مدرسه و روحانی ندارند، دشمنان هم در چنین جاهایی به تبلیغ وهابیت می‌پردازند، به همین دلیل اگر در چنین شرایطی، سرمایه‌ها را به رفع چنین مشکلات و نیازهایی سوق بدهیم، ارزش و اثر معنوی بیشتری دربرخواهد داشت.
امام‌جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: جمله‌ای از حضرت امام(ره) به یاد دارم که مثلا در خصوص ساخت مصلی فرمودند: مصلی را ساده به سبک زندگی پیغمبر(ص) بسازید. اینکه ساختمان مصلی به گونه‌ای باشد که گنجایش بیشتری داشته باشد، تفاوت می‌کند با اینکه آن‌ها را با زرق و برق ساخت.
وی ادامه داد: نباید ساخت چنین مکان‌ها و جنین آثاری با تجملات و زرق و برق همراه باشد، زیرا این باعث تضییع حقوق افراد می‌شود و دوم اینکه برخی جاها یک مسجد ساده هم ندارند، لذا باید در چنین شرایطی مصالح مردم و جامعه دیده شود و مورد توجه قرار گیرد.

captcha