ترویج امر به معروف و نهی از منکر ضامن بقای جامعه اسلامی است
کد خبر: 3683647
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹

ترویج امر به معروف و نهی از منکر ضامن بقای جامعه اسلامی است

گروه اجتماعی: امام جمعه نظرآباد گفت: ترویج امر به معروف و نهی از منکر ضامن بقای جامعه و نفوذ ناپذیرکردن بنیه مذهبی و دینی جامعه است.

حجت الاسلام جعفر محسن‌زاده، امام جمعه نظرآباد در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از البرز، اظهارکرد: در شماری از آیات قرآن‌کریم مفهوم امر به معروف و نهی از منکر با تعبیرهایی چون امر به عدل، امر به قسط، نهی از سو، نهی از فحشا، نهی از فساد و نهی از اثم بیان شده که این تاکیدات صریح و روشن وظیفه تک تک آحاد جامعه اسلامی را روشن و مشخص کرده است.
وی افزود: در اهمیت و ارزش این فریضه الهی همین بس که امام حسین(ع) شهید این راه بود و هدف از نهضت تاریخ‌ساز و انسان‌ساز خود را عمل به امر به معروف و نهی از منکر در بلاد اسلامی می‌داند.
محسن‌زاده، این فریضه را زیربنای دیگر فرایض و بنیاد دعوت اسلامی و غایت دین عنوان کرد و افزود: امر به معروف و نهی از منکر، فلسفه حکومت و معیار ارزیابی صلاح و فساد و مشروعیت یا عدم مشروعیت جوامع به‌ شمار می‌رود.
این مسئول با اشاره به آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنید بدها به شما مسلط خواهند شد و این نتیجه اعمال است و کسانی روی کار خواهند آمد که ربا، رشوه و اموری از این دست را در برنامه دارند.
امام جمعه نظرآباد در ادامه عمل به شیوه‌های مهم و سفارش شده امر به معروف و نهی از منکر را مهم خواند و گفت: در انجام این واجب دینی باید مواردی مانند شیوه عملی، تشویق ارزش‌ها ، برخورد جدی و عملی با مرتکبان منکرات، ارشاد تدریجی و صبر و شکیبایی بر آن و احترام به شخصیت افراد جامعه مورد توجه قرار گیرد.
وی در پایان لزوم عمل به معروفات از سوی شخص امرکننده را ضروری دانست و تصریح کرد: در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، علاوه بر هدایت زبانی شایسته است که رفتار و عمل شخص، الگویی شایسته بر این معنا باشد همان طور که امام صادق(ع) در این‌باره می‌فرمایند: «مردم را با اعمالتان به خیر دعوت کنید و فقط با زبان مردم را دعوت نکنید.»

 

 

captcha