ملت ایران برهه‌های خطیر انقلاب اسلامی را با موسیقی به یاد می‌آورد
کد خبر: 3683758
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۸
صالحی:

ملت ایران برهه‌های خطیر انقلاب اسلامی را با موسیقی به یاد می‌آورد

گروه هنر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عجین شدن موسیقی با زندگی و روزگار تاریخی ایرانیان گفت: ملت ایران به ویژه در برهه‌های خطیر انقلاب اسلامی، فراز و فرودهای مسیر متعالی خود را به واسطه همراهی با موسیقی طی کردند.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» ساعتی پیش در تالار وحدت و با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه موسیقی کشور برگزار شد.

سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: موسیقی ایرانی با نمایه‌های شاخصی در کل جهان شناخته شده است، نمایه‌هایی که نشان از ملیت و ایرانیت ما دارد، همانگونه که شعر و ادبیات ما نما و نوایی از ملیت و ایرانیت مردمان این سرزمین اهورایی است.

وی ادامه داد: در فراز و فرود تاریخ ایران، ملت ایران با موسیقی بوده است که به حیات مستمر خود ادامه داده‌اند به گونه‌ای که کمتر موسیقیدان و نوازنده‌ای را می‌توان سراغ گرفت که برای مام وطن ننواخته و به واسطه آن به ایرانی بودن خویش تفاخر نکرده باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آثار بزرگان فرهنگ و ادب ایران‌زمین نظیر فردوسی، خیام و سعدی به واسطه موسیقی و همراه شدن با نوا و آهنگ است که ماندگار شده است و فعالان عرصه موسیقی صدها هزار بیت از این شاعران نامی را با استفاده از هنر موسیقی است که جاودانه کرده و توانسته‌اند آن را در دل و جان مردم ایران فرو برند.

صالحی در ادامه گفت: موسیقی ایرانی همچنین نمادی از مقاومت است و کوک سازهای موسیقی توانسته است همراه با خوشی و ناخوشی مردم ایران در فرازها و برهه‌های خطیر تاریخ این کشور باشد و به ویژه در بحبوحه انقلاب اسلامی و در عرصه‌های گرانبار تاریخ پس از انقلاب اسلامی این موسیقی است که با لحظه لحظه زندگی مردم عجین شده به شکلی که آنها فراز و فرودهای تاریخ انقلاب را با آثار موسیقی است که به یاد می‌آورند.

وی افزود: در مبارزات مردم انقلابی ایران علیه رژیم ستمشاهی شعر، شعار و موسیقی همراه مردم ایران شد و برگ‌های زرینی که نشان از وفاق و همدلی و همزبانی آنها بود را ورق زد؛ در دوران دفاع مقدس مردم ایران رنج و محنت و عسرت ناشی از 8 سال جنگ تحمیلی را با موسیقی حماسی و سلحشوری اقوام ایرانی تحمل کرده و پشت سر گذاشتند که از جمله بارزترین آنها می‌توان به آثار ماندگار موسیقی  در فتح خرمشهر و عملیات‌های غرورآفرین فرزندان این مرز و بوم اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: یکی از نکات بارز موسیقی ایرانی موسیقی قومیت‌هاست، تنوع و رنگارنگی که در هر یک از آنها می‌توان جستجو کرد همانند اقالیم مختلف و چهارفصلی که می‌توان در هر یک از این دیارهای سرزمین مادریمان سراغ گرفت.

صالحی اظهار داشت: موسیقی ایران همچنین به واسطه جغرافیای بین‌المللی این سرزمین در منطقه شرق جهان دارای ویژگی‌های اشراقی و مملو از عرفان و معنویت خاص اقوام شرقی است و با چنین مسلک و مرام عرفانی پیوندی ناگسستنی دارد در نتیجه باید به واسطه چنین خصوصیاتی که هم ملی است، هم قومیتی و هم بین‌المللی، قدر چنین ظرفیت فرهنگی را بیش از پیش دانست.

وی ادامه داد: چنین ظرفیت و قابلیت غنی که در موسیقی ایرانی موجود است می‌تواند آن را به عنوان ابزاری کارآمد در عرصه دیپلماسی فرهنگی معرفی کند به ویژه بعد عرفانی و معنوی موسیقی ایرانی که قادر است دل‌هایی را در مسیر کمال و سعادت دنیوی و اخروی هدایت کرده و برای رسیدن به سرمنزل مقصود و هدف رهنمون سازد.

صالحی در پایان سخنان خود گفت: خوشبختانه جشنواره «موسیقی فجر» توانسته است فرصتی مغتنم پدید آورد تا نسل‌های متوالی در عرصه موسیقی در آن به هنرنمایی بپردازند؛ نسل پیشکسوت برمبنای تجارب خود و نسل جوان براساس خلاقیت و ابداعات تازه خود؛ پس بر ماست تا با رفع نواقص و تقویت نقاط قوت، جشنواره‌ای مؤثرتر را برای سال‌های آتی رقم بزنیم و با چنین دیدگاهی از هم‌اکنون به استقبال برگزاری پرشورتر دوره سی و چهارم این جشنواره برویم.

 

 

captcha