«مرگ»، قاعده عام عالم هستی است
کد خبر: 3683812
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
آیت‌الله هادوی تهرانی:

«مرگ»، قاعده عام عالم هستی است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: «مرگ»، قاعده عام عالم هستی است و حتی پیامبر(ص) با آن مقامات والا نیز از آن مستثنی نبود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه سلسله جلسات تفسیرسوره مبارکه زمر گفت: خداوند تبارک و تعالی در سوره مبارکه زمر، به یک قاعده طبیعی؛ قاعده‌ای که بر همه به یک معنا موجودات عالم و به یک معنا انسان‌ها صادق است، اشاره فرموده است.

وی اظهار کرد: در آیه ۳۰ خطاب به نبی اعظم می‌فرماید: إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ؛ تو می‌میری، آن‌ها هم می‌میرند؛ مرگ حتمی‌ترین واقعه عالم طبیعت و دنیاست و هر موجودی ممکن است که به وجود نیاید به معنایی از امکان، اما امکان ندارد وقتی به وجود آمد، نمیرد.

این استاد تفسیر حوزه تصریح کرد: ماسوی الله، همه فانی هستند؛ اما به صورت خاص در عالم دنیا که عالم تغییر و تحول، عالم دگرگونی و عالم عدم ثبات است، یا به تعبیر حکمت متعالیه، عالمٍ شدن هست، همه می‌میرند؛ إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ؛ این یک واقعیت است.

وی با بیان اینکه این‌هایی که دعوا می‌کنند بر سر اینکه آیا حقیقتی وجود دارد یا ندارد، بالاخره این‌ها می‌میرند یه آیه «ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عِنْدَ رَبِّکُمْ تَخْتَصِمُونَ» اشاره کرد و گفت: بعد این‌ها روز قیامت پیش خدا با همدیگر دعوا می‌کنند که قرآن در جا‌های مختلف به اختصام اهل نار اشاره می‌کند.

هادوی تهرانی بیان کرد: خدا می‌فرماید: «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ؛ مرگ یک امر حتمی است»؛ البته یک نکته‌ای دارد در این به نبی اعظم (ص) که حالا البته به عنوان احتمال، که خداوند می‌خواهد بفرماید: تو همانطور که در جا‌های دیگر گفتیم: «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَر مِثْلُکُمْ» تو مثل این‌هایی، از قواعد عمومی طبیعت مستثنی نیستی؛ «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ»؛ اینطور نیست که تو میرا نباشی و این‌ها میرا باشند و تو نمیری و این‌ها بمیرند؛ نه.

وی ادامه داد: این خطاب به پیامبر (ص) است که تو هم مثل بقیه مردم هستی از این جهت تو هم تحت شمول همین قواعد طبیعتی، ولو تو افضل انبیائی، ولو تو افضل موجوداتی، ولو تو قاب قوسین اؤ ادنی هستی و تا آن مقام ارتقا پیدا می‌کنی، در عین حال «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ».

این استاد حوزه تاکید کرد: این یک حقیقتی است که بر همه عالم پرده افکنده و این طور نیست که کسی از این دایره مستثنی باشد.

captcha