تئاتر همچنان مدیون آتش‌نشانان شهید پلاسکو است/احتمال تولید نمایشی با موضوع سانچی
کد خبر: 3683900
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
امیرحسین شفیعی:

تئاتر همچنان مدیون آتش‌نشانان شهید پلاسکو است/احتمال تولید نمایشی با موضوع سانچی

گروه هنر: با وجود پرداخت پراکنده هنرهای نمایشی و تولید آثاری معدود در این عرصه هنری با موضوع مجاهدت و از جان گذشتگی شهدای آتش‌نشان به ویژه در جریان حادثه ناگوار ساختمان پلاسکو اما همچنان شاهد تولید اثری درخور شأن این شهیدان نبوده‌ایم.

تئاتر همچنان مدیون آتش‌نشانان شهید پلاسکو است/احتمال تولید نمایشی با موضوع سانچی

امیرحسین شفیعی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: یک سال از وقوع حادثه تلخ آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو که منجر به شهادت جمعی از نیروهای جان برکف سازمان آتش‌نشانی شد  می‌گذرد اما حداقل در زمینه هنرهای نمایشی کمتر شاهد تولید و اجرای اثری بودیم که بتواند با دستمایه قرار دادن این موضوع مهم و ارزشی که در اصل ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، کار درخوری را ارائه کند.

وی ادامه داد: شاید تنها بتوان به مواردی انگشت‌شمار در پرداخت نمایشی به این حادثه مهم اشاره کنم و مثلاً 19 بهمن سال گذشته در جریان افتتاح پردیس تئاتر تهران دو اثر پرفورمنس با موضوع آتش‌نشانان پلاسکو اجرا شد و در طول یک سال گذشته اثر شاخصی در این رابطه تولید و اجرا نشده است.

شفیعی با اشاره به اینکه اخیراً اجرایی پیرامون حادثه پلاسکو در سالن استاد نصیریان پردیس تئاتر تهران به روی صحنه رفته است، تصریح کرد: پیرامون این موضوع باید بیشتر به دنبال آثار نمایشی باشیم که بی‌واسطه مردم  و خیل عظیمی از مخاطبان را با خود همراه سازد و تصور می کنم اجرای نمایش‌های خیابانی و محیطی در این زمینه کارسازتر باشد.

کارگردان نمایش محیطی«دریادلان» افزود: سال گذشته این نمایش با محور قرار دادن موضوع شهدای غواص در محوطه پشتی مجموعه تئاتر شهر و بوستان دانشجو اجرا شد که با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شد اما باید به این نکته مهم اشاره کنم که تکرار چنین تجربه موفقی با موضوع آتش‌نشانان پلاسکو در قالب یک نمایش بزرگ میدانی و محیطی نیاز به عزم و خواست مدیران فرهنگی دارد.

شفیعی در ادامه گفت: معمولاً واکنش‌های بموقع جامعه هنری در حوزه تئاتر در مواجهه با حوادث و وقایع مهمی همچون آتش‌سوزی پلاسکو کمرنگ است و یا با تأخیر زیادی صورت می‌گیرد، این امر ناشی از کم‌کاری و بی‌انگیزگی جامعه هنری نیست و اتفاقاً آنها در صورت حمایت اصولی و بجای مسئولان واکنشی درخور در بزنگاه حادثه نشان می‌دهند و باید بگویم که جامعه هنری همیشه در چنین احوالی یک گام از مسئولان جلوتر هستند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران تأکید کرد: به هر حال برای تولید آثاری همچون نمایش محیطی «دریادلان» با موضوعی مثلاً راجع به آتش‌نشانان پلاسکو وقت و انرژی زیادی از فعالان این عرصه صرف می‌شود و اگر حمایت و نظر مساعد مسئولان با آنها همراه نشود، قطعاً تولید این‌گونه آثار سرانجام مناسبی نداشته و جامعه هنری از ادامه روند تولید دلسرد خواهد شد.

وی در پایان گفت: به طور مثال اخیراً با توجه به وقوع حادثه تلخ نفتکش سانچی و جان‌باختن جمعی از نیروهای خدوم و باگذشت در راه خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران، طرحی نمایشی را در نظرم دارم تا مشابه «دریادلان» برای شب چهلم جان باختن این عزیزان به سرانجام برسانم اما تصور می‌کنم گذشته از عزم و اراده نمایشگران گروه، باید نهادها و سازمان‌های مسئول نیز برای تحقق این مهم مساعی لازم را به انجام برسانند.             

captcha