پدیده گردوغبار هوش قرائت قاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد
کد خبر: 3683918
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵

پدیده گردوغبار هوش قرائت قاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد

گروه اجتماعی: سیدجاسم موسوی با بیان اینکه قرائت با هوش ارتباط دارد یعنی یک قاری بداند چه آیاتی را می‌خواند و آن آیات را با معنا تطبیق دهد، گفت: وقتی سلامت قاری به خطر بیفتد این بخش هم تاثیر می‌پذیرد و اگر سلامت قاری دچار نقصان شود هر آنچه که مربوط به صدا و حنجره اوست هم دچار نقصان می‌شود.

سید جاسم موسوی، قاری قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، در خصوص تأثیر ریزگردها بر کیفیت قرائت قاریان اظهار کرد: هر آنچه که به صورت غیرطبیعی بر صدا و تارهای صوتی وارد شود بر کیفیت قرائت موثر است. 

وی با بیان اینکه در درازمدت این پدیده بر روی نفس قاری تأثیر می‌گذارد، گفت: در هوای خاکی و مه آلود شش‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. آنچه که قاری می‌تواند با آن تلاوت کند تنفس است. کلمات بر روی نفس سوار می‌شوند. وقتی که نفس مختل شود به طور طبیعی قرائت قاری دچار تزلزل می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه اجرا و چینش مقامات و ملودی‌های قرائت بر اساس هوش فرد و قاری هماهنگ با تلاوت قرآن کریم انجام می‌شود، گفت: وقتی که تلاوت قاری به خطر بیفتند به طور طبیعی اجرا از بین می‌رود.

این قاری قرآن کریم گفت: قرائت با هوش ارتباط دارد یعنی یک قاری بداند چه آیاتی را می‌خواند و آن آیات را با معنا تطبیق دهد، براساس ذوق و هوش قاری است؛ وقتی سلامت قاری به خطر بیفتد این بخش هم تاثیر می‌پذیرد. اگر سلامت قاری دچار نقصان شود هر آنچه که مربوط به صدا و حنجره اوست هم دچار نقصان می‌شود. به همین دلیل است که قاری‌ها باید خوب بخوابند و خورد و خوراکشان هم منظم باشد و رژیم غذایی را رعایت کنند.

وی بیان کرد: پدیده گردوغبار و شرایط سلامت جسمانی قاری بر روی این حس و حال و روحیه قاری تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل قاری نمی‌تواند قرائت همیشگی خود را در چنین شرایطی ارائه دهد. 

captcha