مبانی دینی در درمان اعتیاد فراموش نشود/درصد توفیقات در مبارزه با مواد مخدر اندک است
کد خبر: 3683969
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹

مبانی دینی در درمان اعتیاد فراموش نشود/درصد توفیقات در مبارزه با مواد مخدر اندک است

گروه اجتماعی: عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه سمن‌های فعال حوزه اعتیاد باید برنامه حکیمانه و متناسب با فرهنگ و ارزش‌های دینی در درمان اعتیاد داشته باشند گفت: با همه تلاش‌ها متأسفانه از ابتدای انقلاب درصد توفیقات مبارزه با مواد مخدر، ویژه نبوده و چندان قابل ذکر نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، همایش منطقه‌ای «صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر» امروز، اول بهمن ماه به میزبانی استانداری مرکزی و به همت ستاد مبازره با مواد مخدر و مشارکت خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، در این همایش گفت: اصل کار مبارزه با مواد مخدر بسیار مقدس و با ارزش است و اینکه سمن‌ها، نخبگان و جریانات مختلف اجتماعی را به سمت چالش‌های عمده اجتماعی کشور که یکی از آنها مواد مخدر است هدایت کنیم کار ارزشمندی است.
وی با بیان اینکه علاوه بر اعتیاد در زمینه خانواده، محیط زیست، حاشیه نشینی و کودکان کار نیز دچار چالش هستیم ادامه داد: اقدام وزارت کشور در همگانی کردن مبارزه با چالش‌های بزرگ کشور قابل تقدیر است، بیکاری و کم آبی هر کدام از چالش‌های جدی کشور است که هر روز جامعه را تهدید می‌کند و بی‌توجهی به آنها خسارات سنگینی خواهد داشت.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: مقام معظم رهبری در 3 سال گذشته چندین جلسه سنگین برای رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی تدارک دیدند و به وزارت کشور در این زمینه مسئولیت واگذار کردند، هر گونه سهل نگاری در این زمینه گناه بزرگی است و هر خدمتی در کاهش آسیب‌ها ارزشمند است.
آیت‌الله دری نجف آبادی تأکید کرد: اساس انقلاب اسلامی در داشتن جامعه‌ای سالم و پیشرو و حاکمیت فضایل اخلاقی و اجتماعی است در چنین جامعه‌ای آسیب‌های اجتماعی باید به حداقل برسد و از طرفی سلامت نسل جوان و خانواده در آینده تأمین شود، اصل دوم قانون اساسی با 6 محور و اصل سوم با 16 محور و اصل هشتم به نحو دیگری تحقق چنین جامعه را دنبال می‌کند.
وی ادامه داد: با همه تلاش‌ها و اصول قانونی که در این زمینه وجود دارد، متأسفانه از ابتدای انقلاب اسلامی درصد توفیقات مبارزه با مواد مخدر، ویژه نبوده و چندان قابل ذکر نیست، با همه فداکاری‌هایی که نهادهای مرتبط در این زمینه داشته‌اند متأسفانه درصد توفیقات مطلوب نیست و همین امر باعث شده مواد مخدر به عنوان چالش بزرگ اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی به کشور آسیب برساند.
آیت‌الله دری نجف آبادی افزود: بخشی از ریشه‌های این چالش داخلی و بخشی هم خارجی است عمده ریشه خارجی نیز به هم‌مرزی ایران با افغانستان و پاکستان بر می‌گردد، ما دچار آسیب پذیری از ناحیه مرزها اعم از زمینی، هوایی و آبی هستیم همچنین عدم تحقق سهم دریاچه هامون از رودخانه هیرمند که 86 میلیون مترمکعب آب است و دولت افغانستان به تکالیف خود در این زمینه عمل نمی‌کند یکی از عوامل چالش اعتیاد است متأسفانه افغانستان به جای اینکه سهم ایران را از رودخانه هیرمند تأمین کند این آب را صرف تولید مواد مخدر می‌کند و هر روز نیز مواد مخدر با حضور آمریکا در افغانستان ترکیبات جدیدی به خود می‌گیرد و یکی از معبرهای مهم آنها نیز ایران یا کشورهای همجوار ایران مانند پاکستان است.
وی با بیان اینکه مرزهای شرقی ایران معبر مواد مخدر است تأکید کرد: همانطور که غرب دنبال راه‌اندازی داعش و اسرائیل است در مرزهای شرقی کشور نیز چنین اهدافی را با روش‌های دیگر دنبال می‌کنند. مواد مخدر در دراز مدت ریشه همه چیز را می‌خشکاند و خطر آن از جنگ بدتر است.
عضو مجلس خبرگان ادامه داد: 43 تا 55 درصد زندانیان کشور به صورت مستقیم به جرائم مواد مخدر مربوط می‌شود و 80 تا 90 درصد زندانیان کشور به نحوی با موادمخدر ارتباط دارند یعنی اگر240هزار زندانی در کشور داشته باشیم بخش عمده جرائم آنها به مواد مخدر ارتباط دارد.
آیت‌الله دری نجف آبادی افزود: رسیدگی به جرائم مواد مخدر، نگهداری از زندانیان و اجرای مجازات آنها اعم از اعدام و غیر اعدام هزینه‌های بسیار سنگینی را به نظام اسلامی تحمیل می‌کند، زندان باید کانون بازپروری و تربیت باشد نه محل تشدید و آموزش حرفه‌ای آسیب‌ها.
وی ادامه داد: اعتیاد یک چالش بزرگ همه جانبه است و انقلاب اسلامی از این ناحیه حقیقتاً تهدید می‌شود و آسیب جدی برای جامعه پویا و جوان ایرانی به شمار می‌رود، استان‌های حاضر در این همایش استان‌های حساسی هستند و باید برای حضور سمن‌ها و فعالان کار خیر برنامه‌ریزی در حوزه اعتیاد داشته باشند.
آیت‌الله دری نجف آبادی تأکید کرد: شیوه‌های پیشگیری و درمان اعتیاد باید متناسب با فرهنگ جامعه ایرانی باشد شیوه‌های غربی در ایران جواب نمی‌دهد و تبعات بدتری به همراه دارد؛ لذا سمن‌ها باید با تدابیر حکیمانه و با تأکید بر مبانی دینی و با شگردهای ویژه سنین و اقشار مختلف در این زمینه ورود پیدا کنند.
وی ادامه داد: برنامه‌های ورزشی، هنری و کارآموزی که بنده از مجلس اول آن را مطرح کردم باید جدی گرفته شود و جز این راهکارها نیز راهکار دیگری مانند بازداشت و نگهداری معتادین نتیجه نمی‌دهد چراکه این بیماری به سادگی فرد را رها نمی‌کند.
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: در درجه اول پیشگیری و در درجه دوم تدابیر مناسب درمانی باید در امر مبارزه با مواد مخدر لحاظ شود نه اینکه دنبال سرگرم کردن خانواده‌های دارای فرزند معتاد باشیم و بار مالی بیشتری بر آنها تحمیل کنیم یا اینکه در روند درمان آنها درگیر متادون کنیم؛ لذا راهکارها باید بسیار حکیمانه و البته مستمر باشد که در نوع خود کار بسیار سختی است.
وی با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها در پیشگیری از اعتیاد تکلیف دارند گفت: نباید اجازه داد سن اعتیاد تنزل یابد برای هر قشری باید برنامه مجزا داشت وزارت بهداشت نیز باید به صورت واقعی وارد میدان شود، در قانون برنامه ششم از ماده 80 به بعد به مبارزه با مواد مخدر توجه شده است دولت مکلف شده که در زمینه پیشگیری از آسیب‌ها طرح جامع کنترل، با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی را تهیه و اقدام کند و سالیانه نیز 5 درصد، کاهش آسیب‌ها را محقق سازد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه باید دبیرخانه مشترک منطقه 4 فعال شود گفت: باید در این زمینه گردش اطلاعات و تجربیات داشته باشیم و هر استان و بخشی، برنامه عملیاتی داشته باشد، مواد قانون برنامه ششم چراغ راه است و باید وظایف دستگاه‌های متولی در بحث بازپروری و پیشگیری مشخص شود همچنین علاوه بر کار رسانه‌ای گسترده‌ باید بانک اطلاعاتی شبکه‌های مواد مخدر تهیه شود.
وی تأکید کرد: زندان در امر مبارزه با مواد مخدر به اندازه کافی بازدارنده نیست ضمن اینکه نباید محل خوشگذرانی مجرمان باشد، در بطن جامعه نیز نیازمند فرهنگ سازی انزجار از اعتیاد و پذیرش فرد بهبود یافته هستیم از طرفی نباید اجازه داد قبح اعتیاد در جامه ریخته شود و از سوی دیگر باید فرد بهبود یافته را در جامعه پذیرفت.
آیت‌الله دری نجف آبادی در پایان گفت: برای موفقیت در مبارزه با مواد مخدر نیاز به اراده ملی داریم، باید باور کنیم که مواد مخدر خسارات اقتصادی، اجتماعی، قضایی و تربیتی سنگینی برای کشور دارد و سالانه ده‌ها هزار میلیارد دلار برای کشور هزینه تراشی می‌کند و این فاجعه ‌بار است.

captcha