تخریب حنجره‌های حرفه‌ای در شرایط نامرغوب آب‌وهوایی خوزستان/ به این فکر هستم در اولین فرصت از خوزستان خارج شوم
کد خبر: 3683984
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸

تخریب حنجره‌های حرفه‌ای در شرایط نامرغوب آب‌وهوایی خوزستان/ به این فکر هستم در اولین فرصت از خوزستان خارج شوم

گروه اجتماعی: سید کریم موسوی با بیان اینکه شرایط نامرغوب آب‌وهوایی در خوزستان و پدیده ریزگردها باعث شده، اشخاصی که حنجره‌هایی کاملاً ملتهب به خاطر استفاده فنی و حرفه‌ای دارند دچار آسیب شوند، گفت: این اتفاق باعث می‌شود افرادی مثل بنده که به صورت حرفه‌ای در زمینه انشاد و ابتهال و قرائت کار می‌کنیم، به این فکر بیفتیم که در اولین فرصت از خوزستان خارج شویم.

سید کریم موسوی قاری قرآن و مبتهل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، با اشاره به وقوع پدیده ریزگردها و دوام آن در استان درباره تأثیر ریزگردها بر حنجره و صوت قاریان گفت: یکی از مؤثرترین عواملی که باعث می‌شود یک خواننده و شخصی که با صدا و خوانندگی مرتبط است، صدای خوبی داشته باشد، آب و هوا و شرایط جوی خوب است.

وی توضیح داد: شرایط آب و هوایی مناسب یک منطقه باعث می‌شود ساکنان آنجا صداهای خوبی داشته باشند. علاوه بر این، یکی دیگر از عوامل مؤثر بر صدا، شرایط روحی اشخاص است. کسانی که در شرایط آب و هوایی خوب زندگی می‌کنند، سوای اینکه حنجره زلال و بدون آسیبی خواهند داشت از طرف دیگر به لحاظ روحی یکی از آثار مخرب صدای آنها هم وجود ندارد و آن استرس و آسیب‌های روحی است. شرایط و آسیب‌های ذهنی باعث می‌شود شخص صدای خوبی نداشته باشند، یا به صدای خوب او لطمه وارد شود.

موسوی تصریح کرد: شرایط آب و هوایی خوزستان به ذات شرایط خوبی نیست، یعنی ما در یک استان خوش آب و هوا زندگی نمی‌کنیم؛ حالا یک شرایط فوق‌العاده وحشتناکی به نام ریزگرد هم اضافه شده که اولین تأثیر آن بر سینه، حنجره و دستگاه‌های صوتی بدن است که باعث می‌شود یکی از مخرب‌ترین آب‌وهواها را بر صدا و حنجره داشته باشیم.

این مبتهل خوزستانی ادامه داد: این اتفاق باعث می‌شود افرادی مثل بنده که به صورت حرفه‌ای در زمینه انشاد و ابتهال و قرائت کار می‌کنیم، برای این قضیه فکری بکنیم، بنده به این فکر هستم که به جد در اولین فرصت از خوزستان خارج شوم و حداقل این سرمایه دینی و ملی که خداوند به ودیعه نزد من گذاشته حفظ و نگهداری کنم.

وی گفت: شرایط نامرغوب آب‌وهوایی از یک طرف، اضافه شدن پدیده ریزگرد و عدم پیشگیری از آنها باعث شده است، آدم‌های معمولی که حنجره غیرتخصصی هم دارند، آسیب ببینند چه برسد به اشخاصی مثل بنده که حنجره‌هایی کاملاً ملتهب به خاطر بخاطر استفاده فنی و حرفه‌ای از این حنجره داریم. از همه بدتر این است که ما از نظر روحی هم دچار آسیب‌ شده‌ایم.

این قاری قرآن با بیان اینکه دو عامل اساسی که باعث تخریب حنجره هستند هزار درصد در خوزستان وجود دارند، گفت: از همه کسانی که متصدی کار هستند خواهش می‌کنم فکر اساسی و جدی برای این مسأله بکنند. بنده بعدازظهر امروز برنامه سفری به کشور عراق به استان العماره و کربلا داشتم که با توجه به شرایطی که برای حنجره من پیش آمده این برنامه را لغو کردم.

موسوی تأکید کرد: باید یک فکر اساسی برای همه مردم شود و کسانی که آسیب آنها جدی است باید به صورت جدی دیده شوند و برای آنها برنامه‌ریزی شود. این امکان وجود ندارد که مردم جابه جا شوند اما این امکان وجود دارد که افرادی را که در شرایط خطرناک هستند بیشتر مورد توجه قرار دهند و از آنها حمایت کنند.

این مبتهل در پایان گفت: ان‌شاءالله خداوند بارش رحمت خود را به خاطر کودکان و مادران بیماری که در همه خانه‌ها هستند و صداهایی که به قرآن خدمت کنند، بفرستد و دعا می‌کنم مسئولان استان ما به خصوص استاندار خوزستان نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد، همگام با مردم حرکت کند و از دولت تدبیر و امید بخواهد توجه جدی به این مسئله داشته باشند.

captcha