اولویت‌های بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران مشخص شد/ حفظ سقف بودجه معاونت اجتماعی و فرهنگی
کد خبر: 3684029
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸

اولویت‌های بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران مشخص شد/ حفظ سقف بودجه معاونت اجتماعی و فرهنگی

گروه جامعه: شهردار تهران، در جریان تقدیم بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران با اشاره به اولویت‌های بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران، از حفظ سقف بودجه معاونت اجتماعی و فرهنگی علی‌رغم انقباضی بودن بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، محمدعلی نجفی، شهردار تهران، در جلسه علنی امروز یکشنبه در جریان تقدیم بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران به شورا با اشاره به اینکه این اولین بودجه‌ای است که توسط تیم جدید مدیریت شهری به شورا ارائه می‌شود، اظهار کرد: این بودجه نسبت به بودجه سال‌های قبل تفاوت‌های جدی دارد، اما تفاوت اصلی بودجه شهرداری در بودجه ۹۸ مشخص خواهد شد، زیرا برنامه سوم تا دی ماه سال آینده به تصویب خواهد رسید.
 
وی با بیان اینکه عملکرد ۴۲ ماهه برنامه دوم شهرداری نیز آماده شده و به شورا ارائه می‌شود، گفت: بر اساس این گزارش نقاط ضعف و قوت این برنامه مشخص خواهد شد و می‌تواند در تنظیم برنامه پنج ساله سوم به ما کمک کند.
 
شهردار تهران با اشاره به رکود حاکم بر بخش مسکن گفت: کاهش ارتباط منابع شهرداری به اقتصاد شهر ناشی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه و تأثیر منفی آن بر تحقق منابع پایدار حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مهمترین منبع درآمد پایدار سبب متمایل شدن مدیران شهری به کسب درآمد از منابع ناپایدار شده است.
 
وی ادامه داد: نوسان سهم درآمد‌های پایدار طی دهه گذشته، تورم دیون سنواتی طی سال‌های اخیر، افزایش ۱۳ هزار نفر به مجموع نیروی انسانی در انتهای سال ۹۵ و ابتدای سال جاری و وجود پروژه‌های نیمه تمام که نیازمند بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار است از‌جمله چالش‌های تنظیم بودجه سال ۹۷ به شمار می‌رود.

نجفی با اشاره به رویکرد‌ها و الزامات تدوین بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران در بخش منابع گفت: شفاف‌سازی منابع حاصل از سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران با ایجاد و تقویت خزانه متمرکز بر اساس بخشنامه ابلاغی وزارت کشور و لزوم واریز تمامی درآمد‌ها به حساب خزانه شهرداری و تدوین ساز و کار وصول و واریز و پیش‌بینی منابع بودجه سال آتی به صورت واقعی و قابل وصول، افزایش کیفیت منابع درآمدی با تغییر رویکرد از شهر فروشی به ایجاد منابع پایدار، واریز درآمد نیابتی و سود سهام سازمان‌های وابسته و شرکت‌های تابعه (که به نوعی درآمد پایدار محسوب می‌شوند) به خزانه شهرداری، کاهش وابستگی به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و پیش بینی حداقلی واگذاری دارایی‌های مالی (کاهش منابع قرض گرفته شده) افزایش سهم منابع پایدار، استفاده از ظرفیت‌های لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور (مشتمل بر درآمد‌های حاصل از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا LEZ، اجازه انتشار اوراق مشارکت، استفاده از منابع مالی خارجی و ...) از‌جمله اولویت‌های بودجه امسال است.

وی افزود: گزارش پیش‌رو، بیان برنامه اجرایی و مالی یکساله شهرداری تهران است که در دوره کوتاه قبول مسئولیت توسط اینجانب و بر اساس برنامه ارائه شده به شورای اسلامی شهر تهران تدوین شده است. گام نخست تدوین هر برنامه، شناخت و تحلیل وضع موجود است که با بررسی نقاط قوت و ضعف، راهکار‌هایی را برای نیل به اهداف ارائه می‌کند. این راهکار‌ها راهنمای عمل در سال آتی خواهد بود.

شهردار تهران تصریح کرد: بر همین اساس، عملکرد مالی و برنامه‌ای یک دهه گذشته مدیریت شهری (بالاخص سال گذشته و سال جاری) مورد بررسی و مداقه قرار گرفته و تلاش شد تا نقاط ضعف آن مرتفع و نقاط قوت آن تقویت شود. ضمن آنکه جهت گیری تدوین بودجه به عنوان ابزار سیاست‌گذاری و اصلاحات ساختاری با تغییرات جدی همراه بوده و البته تغییرات اساسی از حیث ساختار و کارکرد و روش بودجه ریزی در بودجه سال ۱۳۹۸ بر مبنای برنامه سوم توسعه خواهد بود.

شهردار تهران گفت: در گزارش حاضر ابتدا به تشریح شرایط و اقتضائات درونی و بیرونی مدیریت شهری و محدودیت‌های ناشی از آن پرداخته می‌شود، سپس الزامات و رویکرد‌های بودجه سال ۱۳۹۷ تشریح شده و تغییرات آن بیان می‌شود. در خاتمه اقدامات و فعالیت‌های خاص در جهت تحقق اهداف مدیریت شهری به اختصار بیان می‌شود.

وی افزود: تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی، متأثر از سیاست‌های کلان اقتصادی کل کشور است. رکود یا رونق اقتصادی، اقتصاد شهر و شهرداری را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. متأسفانه رکود حاکم بر بخش مسکن، کاهش ارتباط منابع شهرداری به اقتصاد شهر ناشی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه و تأثیر منفی آن بر تحقق منابع پایدار حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مهمترین منبع درآمد پایدار سبب متمایل شدن مدیران شهری به کسب درآمد از منابع ناپایدار شده است.

شهردار پایتخت اضافه کرد: موضوعات یادشده در کنار نوسان سهم درآمد‌های پایدار طی دهه گذشته (بین ۷ تا ۲۵ درصد)، تورم دیون سنواتی طی سال‌های اخیر (حدود ۲۹.۵۰۰ میلیارد تومان دیون قطعی ثبت شده)، افزایش بی‌رویه و یکباره حدود از ۱۳.۰۰۰ نفر به مجموع نیروی انسانی در انتهای سال ۱۳۹۵ و ابتدای سال جاری (و کسری اعتبار ناشی از آن) و وجود پروژه‌های نیمه تمام که نیازمند بیش از ۳۴.۰۰۰ میلیارد تومان برای اتمام آن‌ها می‌باشیم، چالش‌ها و مسائلی را پیش روی تهیه و تنظیم بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران قرار داده است.

نجفی گفت: با مد نظر قرار دادن الزامات و سیاست‌های تدوین بودجه، مصوب شورای اسلامی شهر تهران و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سال ۱۳۹۷ ابلاغی وزارت کشور، رویکرد بودجه ریزی شهرداری تهران در سال آتی، به صورت انقباضی واقعی اتخاذ و تنظیم آن در دستور کار قرار گرفت. موضوعاتی که در ادامه به آن پرداخته می‌شود رویکرد‌ها و الزامات تدوین بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران در بخش منابع، مصارف، تبصره‌‌ها، بودجه سازمان‌های وابسته و شرکت‌های تابعه می‌باشد.

به گزارش ایکنا در گزارش امروز شهردار به شورای شهر بودجه سال ۱۳۹۷ به شرح زیر تشریح شد:
 
تشریح بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران
بر اساس سیاست‌ها و الزامات یاد شده، بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران با رویکرد انقباضی واقعی، علی‌رغم پیش‌بینی نرخ تورم بیش از ۱۰ درصدی در سال آتی؛ با کاهش ۲/۲ درصدی نسبت به بودجه مصوب سال جاری و با کاهش ۱۷ درصدی نسبت به منابع تحقق یافته قابل تخصیص در تفریغ بودجه سال ۱۳۹۵، بالغ بر ۱۷.۵۰۰ میلیارد تومان و با ویژگی‌ها و خصوصیات، به شرح ذیل، تدوین شده است:

کلان بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران
بر اساس جدول تعادل منابع و مصارف شهرداری تهران، تراز عملیاتی سال ۱۳۹۷، بالغ بر ۱۳۲ میلیارد تومان خواهد بود که مازاد درآمد بر هزینه صرف فعالیت‌های عمرانی و یا پرداخت دیون و تعهدات مطابق ردیف‌های بودجه¬ای مصوب خواهد شد. خالص تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی نیز مؤید این نکته است.

مبالغ به میلیارد تومان
منابع مصارف تراز / خالص تملک
درآمد / هزینه‌ها ۷.۸۴۹، ۷.۷۱۷، ۱۳۲
واگذاری/ تملک دارایی سرمایه‌ای ۷.۷۵۱، ۶.۸۷۴ (۸۷۷)
واگذاری / تملک دارایی مالی ۱.۹۰۰، ۲.۹۰۹، ۱.۰۰۹
مجموع ۱۷.۵۰۰، ۱۷.۵۰۰ -

بودجه حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی به شرح زیر است:
• حفظ سقف بودجه معاونت اجتماعی و فرهنگی علی‌رغم انقباضی بودن بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران
حوزه معاونت مالی و اقتصاد شهری
• توجه ویژه به موضوع تکمیل زیرساخت‌های نمایشگاه شهر آفتاب
حوزه معاونت توسعه منابع انسانی
• حمایت از پرسنل تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و همسان سازی خدمات درمانی نیروی انسانی شاغل در شهرداری تهران
• توجه مناسب وکمک به خانواده ایثارگران شهرداری تهران و همچنین معلولین
مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران
• اعتبارات جدیدی درخصوص راه اندازی مرکزاسناد شهرداری تهران و نیز راه اندازی پارک علم و فناوری لحاظ شده است.
ردیف‌های متمرکز
• کمک به بنیاد نخبگان و حمایت از نشر آثار امام خمینی، کمک به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، توانمندسازی بانوان شهرداری، دیون پیمانکاران و ... از اعتبارات پیش بینی شده
حوزه معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا
• توجه خاص به موضوع بهبود نظام‌های مدیریتی
• نظام جامع آماری و توسعه خدمات و سامانه‌های شهر هوشمند، سامانه پژوهشیار
• توجه به برنامه ۵ ساله و تهیه برنامه عملیاتی مربوط به ۵ ساله سوم توسعه شهر تهران در سطوح محله‌ای و منطقه‌ای
مناطق ۲۲ گانه:
صرفه جویی و جلوگیری از هزینه‌های غیر ضروری: اعتبارات پروژه‌های تعمیر و تجهیز و مستمر در مناطق ۲۲ گانه با ۱۴ درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۶ از مبلغ ۱۴،۷۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۲،۶۰۴ میلیارد ریال تغییریافته است. شایان ذکر است برآورد اعتبارات پروژه‌های تعمیر و تجهیز و مستمر مناطق برای اولین بار بر اساس مقادیر احجام و نیاز‌های واقعی و قیمت‌های محاسبه شده بر حسب هزینه واحد از جمله مساحت فضای سبز و معابر موجود و با اولویت حفظ سرمایه‌ها و ظرفیت‌های موجود و ارائه خدمات مطلوب انجام شده است.
نحوه توزیع مبلغ ۱۲،۶۰۴ میلیارد ریال اعتبار مندرج در پروژه‌های مستمر عبارت است از:
• پروژه‌های ذیربط معاونت فنی و عمرانی معادل ۳۱ درصد
• پروژه‌های مرتبط با نوسازی بافت فرسوده معادل ۲ درصد
• پروژه‌های ذیربط معاونت خدمات شهری و محیط زیست معادل ۴۲ درصد
• پروژه‌های ذیربط معاونت حمل و نقل و ترافیک معادل ۱۵ درصد
• پروژه‌های ذیربط معاونت اجتماعی و فرهنگی معادل ۱۰ درصد
اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه‌ای مناطق با ۲۱ درصد کاهش از مبلغ ۲۳،۱۸۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶ به مبلغ ۱۸،۳۱۳ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ کاهش یافته است.
لیکن اعتبارات منظور شده در پروژه‌های غیرمستمر احداثی با ۳۳ درصد کاهش از مبلغ ۸،۴۷۹ میلیارد ریال به مبلغ ۵،۷۰۸ میلیارد ریال کاهش یافته است لیکن در برآورد اعتبارات پروژه‌های مذکور موارد ذیل حائز اهمیت می‌باشد:
۱ –علی رغم کاهش اعتبارات پروژه‌های غیر مستمر به میزان فوق در سال ۱۳۹۷، تعداد ۲۰۸ پروژه با اعتبار ۴،۰۰۰ میلیارد ریال قابلیت خاتمه در سال آتی را دارند.
۲ – عمده کاهش مبلغ مذکور مربوط به پروژه‌های خاتمه یافته در سال ۱۳۹۶ و یا حذف پروژه‌های متوقف و یا شروع نشده غیر ضروری و مغایر با وظایف ذاتی شهرداری به شرح ذیل می‌باشد:
• کمک‌ها: تعداد ۹۲ پروژه به مبلغ ۹۹۵ میلیارد ریال
• پروژه‌های شروع نشده: تعداد ۴۶ پروژه به مبلغ ۸۳۰ میلیارد ریال
• پروژه‌های متوقف: تعداد ۸ پروژه به مبلغ ۱۰۶ میلیارد ریال
• پروژه‌های خاتمه یافته: تعداد ۵۲ پروژه به مبلغ ۴۵۶ میلیارد ریال
۳ – تعداد ۴۵ پروژه جدید به مبلغ ۲،۰۰۰ میلیارد ریال به شرح ذیل و با رعایت سیاست‌های و الزامات تدوین بودجه سال ۱۳۹۷ به شرح ذیل در بودجه سال آتی مناطق ۲۲ گانه منظور شده است:
• تعداد ۱۰ پروژه به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال با قابلیت خاتمه در سال ۱۳۹۸
• تعداد ۲۵ پروژه به مبلغ ۵۰۷ میلیارد ریال با قابلیت خاتمه در سال ۱۳۹۷
• تعداد ۲ پروژه مطالعاتی به مبلغ ۷/۵ میلیارد ریال با قابلیت خاتمه در سال ۱۳۹۸
سازمان‌ها وشرکت‌ها
• ایجاد شفافیت مالی در بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته
• شناسایی سود سهم شهرداری به منظور واریز به خزانه ولحاظ آن در ردیف‌های عمومی بودجه شهرداری از آن جمله سازمان‌های زیباسازی شهر تهران / بوستان‌ها وفضای سبز / میادین /بهشت زهرا / شرکت شهروند /سازمان پایانه‌ها /حمل ونقل و ترافیک /خدمات اداری شهر / نوسازی عباس آباد /ارتباط مشترک /سازمان فناوری ارتباطات
• توجه به صورت‌های مالی سال ۱۳۹۵ سازمان‌ها وشرکت‌ها
• جداسازی حقوق ومزایا از خدمات قراردادی وانتقال آن به هزینه‌های پرسنلی در راستای شفافیت مالی
• کاهش هزینه‌های سازمان‌ها وشرکت‌ها
بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران شامل:
• ماده واحده و تبصره‌های بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران
• پیوست شماره ۱ – بودجه پیشنهادی سازمان‌ها و شرکت‌ها تابعه شهرداری تهران
• گزارش عملکرد ۹ ماهه بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداری تهران به همراه گزارش تبصره‌ها
• گزارش عملکرد ۴۲ ماهه برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران
• گزارش تطبیقی – مقایسه‌ای برنامه و بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران (برش سال پنجم برنامه)
با توجه به اینکه تدوین این گزارش منوط به نهایی شدن لایحه بودجه است لذا امکان ارائه آن تا قبل از ارائه لایحه وجود ندارد. (تکلیف شورا تا ۱۵ دی ماه)
• سایر پیوست‌ها‌– فهرست اموال و املاک قابل فروش
• فهرست برنامه‌های سرمایه گذاری و مشارکت
• فهرست تامین مالی پروژه محور
• فهرست اولویت‌های تامین مالی
• فهرست پروژه‌های نیمه تمام قابل واگذاری
• فهرست اماکن در حال بهره‌برداری قابل واگذاری
• فهرست پروژه‌های مطالعاتی
• فهرست کمک‌ها
• فهرست بدهی‌های شهرداری تهران
captcha