انسان ریاکار، خدا را فراموش کرده است
کد خبر: 3684046
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸

انسان ریاکار، خدا را فراموش کرده است

گروه اجتماعی: یک کارشناس مذهبی گفت: ریاکار کسی است که خدا را فراموش کند و اعمالش را برای دیگران و جلب توجه دیگران انجام دهد و بخواهد که کارها و اعمالش را در معرض تماشای دیگران بگذارد.

حجت‌الاسلام مجتبی کوچک‌زاده، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبر گزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان در خصوص ریا و ریکاری، اظهار کرد: ریا از جمله اعمال رذیله در انسان است و خداوند  نیز در قرآن می‌فرمایند: فَوَیل لِّلْمُصَلِّینَ، الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ ، الَّذِینَ هُمْ یُرَاؤُونَ پس وای بر نمازگزارانی ، كه از نمازشان غافلند ، آنان كه ريا مى كنند»، پس بنابراین هر گونه عملی که از روی ریا باشد، نزد خدا هیچ ارزشی ندارد.
وی افزود: ریاکار کسی است که خدا را فراموش کند و اعمالش را برای  جلب توجه دیگران انجام دهد و بخواهد که کارها و اعمالش را در معرض تماشای دیگران بگذارد.
این استاد حوزه گفت: موضوع دیگری که مانند ریا از خصوصیات رذیله محسوب می‌شود، (سمعه) نام دارد و به این معناست که شخص کارهای خوبی را که انجام داده به زبان جاری کند که دیگران بشنوند، بنابراین شخص اگرعملش برای نگاه و شنیدن افراد باشد، هر دو ناپسند و از خصوصیات رذیله محسوب می‌شود.
حجت الاسلام کوچک‌زاده  افزود: پیامبراکرم (ص) می‌فرمایند: سخت‌ترین عذاب را در قیامت آن کسی دارد که مردم او را انسان خوبی بپندارند، اما هیچ خیر و خوبی در وجود آن شخص وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: امام باقر(ع) نیز فرمودند: مَن كَانَ ظاهِرُه أَرجَح مِن بَاطِنِه، خَفَّ مِیزانه؛ هر كس ظاهرش از باطنش بهتر باشد، ترازوی اعمالش سبک می‌شود. این حدیث این واقعیت را بیان می‌کند که عمل ریاکارانه نزد خدا هیچ ارزشی ندارد و انسانی که برای غیر خدا کار کرده است، خدا در قیامت با خطاب تند به او می‌گوید: ای ریا کار و منافق مزدت را از کسی بگیر که برای او کار کرده‌ای؛  لذا ما اگر از خدا پاداش می‌خواهیم باید کارهای‌مان را با نیت‌ خالص برای خدا انجام دهیم.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع)  نیز فرمودند: کُلُّ رئاءٍ شِرْکٌ؛ عملی که ذره‌ای ریا در آن باشد شرک محسوب می‌شود. بنابراین ریاکار مشرک نیز است. امام علی (ع) فرمودند: ریاکار چهار نشانه دارد، در تنهایی تنبل و در میان مردم کوشاست و اگر در کاری او را ستایش کنند او آن کار را به خوبی انجام می‌دهد و اگر در کاری از او ستایش نکنند، او کم کاری خواهد کرد.
حجت الاسلام کوچک زاده گفت: در قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) همیشه اعمال ریاکارانه منع شده است و به‌خصوص در عبادت همیشه سفارش شده که عبادت‌هایتان را پنهانی انجام دهید تا شائبه ریاکاری در آن ایجاد نشود.
وی تصریح کرد: بعضی کارها مثل نماز جماعت اگر به صورت علنی و برای تشویق دیگران انجام شود، اشکالی ندارد؛ ولی در چنین مواردی نیز باید شخص حواسش به نیت اصلی عملش باشد.

captcha