سرنوشت مبهم استعداد قرآنی دانش‌آموزان استثنایی بدون متخصص
کد خبر: 3684144
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
عسگری تشریح کرد:

سرنوشت مبهم استعداد قرآنی دانش‌آموزان استثنایی بدون متخصص

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان مرکزی در تشریح سرنوشت استعداد قرآنی دانش آموزان استثنایی گفت: استقبال خانواده‌ها از کلاس‌های فوق برنامه از جمله قرآن پایین است ضمن اینکه در زمینه متخصص و تجهیزات آموزش قرآن به این قشر از دانش‌ آموزان هم با مشکل مواجه هستیم.

محمود عسگری، رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با بیان اینکه خانواده‌ها از طرح‌های فوق برنامه دانش آموزان استثنایی استقبال خوبی نمی‌کنند گفت: البته در بخش نابینایان استقبال تا حدی قابل قبول است. دانش آموزان نابینا به شرط نداشتن مشکل ذهنی تا زمان فراگیری خط بریل در جمع بچه‌های استثنایی هستند و از آن پس در مدارس عادی تحصیل می‌کنند. در گروه ناتوانی‌های ذهنی به دلیل یادگیری ضعیف، استقبال برای یادگیری قرآن هم پایین است.
وی تصریح کرد: دو دانش آموز نابینا به علت پیگیری و علاقه خانواده به قرآن، موفق به حفظ قرآن شدند، ما برنامه مجزای قرآنی ویژه دانش آموزان استثنایی نداریم، اگر قرار باشد دانش آموزان استثنایی بعدازظهرها از دوره‌های آموزش قرآن استفاده کنند باید سرویس رایگان برای آنها در نظر گرفته شود تجربه نشان داده خانواده‌ها به دلیل عدم تمکن مالی از کلاس‌های فوق برنامه بدون سرویس استقبال نمی‌کنند. چه بسا اگر مشکل ایاب و ذهاب دانش آموزان حل شود بتوانیم دانش آموزان کم توان ذهنی را هم به کلاس قرآن بفرستیم.
عسگری افزود: مؤسسات قرآنی تا بحال برای آموزش قرآن به جامعه معلولان ورود پیدا نکرده‌اند، کتاب و لوازم آموزش قرآن برای نابینایان همان قرآن با خط بریل است و بچه‌های کم توان ذهنی نیز از کتاب‌های مدارس استفاده می‌کنند و فراگیری آنها به چند سوره و آیات کوتاه خلاصه می‌شود. در واقع کتاب و لوازم آموزشی برای دانش آموزان معلول چشمگیر نیست، نویسندگان متخصص هم آنطور که باید و شاید در این حوزه ورود پیدا نکرده‌اند.
وی اظهار کرد: علاوه بر دانش آموزان نابینا، اغلب دانش آموزان ناشنوا هم در مدارس عادی تحصیل می‌کنند بنابراین می‌توانند از دوره‌های آموزشی این مدارس استفاده کنند مگر اینکه خانواده درخواست تحصیل فرزند در مدرسه استثنایی را داشته باشد. حتی دانش آموز اگر از لحاظ جسمی حرکتی مشکل داشته باشد و از لحاظ ذهنی بدون مشکل، باز هم می‌تواند در مدارس عادی تحصیل کند.
عسگری ادامه داد: برای استعدادیابی قرآنی دانش آموزانی که در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند هیچ کاری نکرده‌ایم اگر فعالیتی هم انجام شده از برنامه‌های مدرسه بوده یا خود خانواده‌ها پیگیری کردند. ناگفته نماند برای کشف استعدادهای قرآنی این دانش آموزان نیروی متخصص هم نداریم، اگر دارالقرآن تبلیغات اسلامی و اداره قرآن آموزش‌وپرورش برای کشف نیروهای با استعداد برنامه‌ای داشته باشند ما استقبال می‌کنیم و تا حد امکان کمک هم می‌کنیم. دارالقرآن‌ها و مؤسسات هم در این زمینه باید به مربی متخصص و لوازم و زیرساخت‌های لازم مجهز شوند.
وی گفت: بهزیستی به دلیل بعد حمایتی، کمتر در حوزه آموزشی وارد شده است، آموزش بچه‌ها تا زمانی که آموزش پذیرند در مدارس استثنایی انجام می‌شود اگر هم قدرت یادگیری ندارند به بهزیستی جهت حمایت مالی معرفی می‌شوند البته حضور خیرین هم در این بخش بسیار حائز اهمیت است.

captcha