توان جسمی و علمی؛ مهم‌ترین ویژگی حاکم اسلامی از منظر قرآن
کد خبر: 3684148
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
ویسکرمی مطرح کرد:

توان جسمی و علمی؛ مهم‌ترین ویژگی حاکم اسلامی از منظر قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: مفسر قرآن با بیان این‌که در تفکر قرآنی حاکمیت جامعه اسلامی توسط خداوند مشخص می‌شود، اظهارکرد: مشروعیت رهبر اسلامی به رای مردم نیست بلکه توسط خداوند مشخص می‌شود.

مهرداد ویسکرمی، عضو گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در تفسیر آیه ۲۴۷ سوره بقره با مضمون «وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا ۚ قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ ۚ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ۖ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» اظهارکرد: در این آیه صراحتاً بیان شده است که حاکم اسلامی از طرف خداوند نصب می‌شود، این در حالی‌است که در این آیه توان جسمی و علمی و اندیشه به‌عنوان ویژگی‌های حاکم اسلامی در قرآن بیان شده است.
وی افزود: بعد از این‌که بنی‌اسرائیل توسط خود حضرت موسی(ع) از چنگ فرعونیان رهایی یافتند و در رود نیل گذشتند از حضرت موسی خواستند که یک فرمانده یا رهبر برای آنها انتخاب کنند.
ویسکرمی با بیان این‌که خدای متعال طالوت را به‌عنوان فرمانده و رهبر بنی‌اسرائیل مشخص کرد، اضافه کرد: بعد از آن عده‌ای رهبری طالوت با به عبارت دیگر حکم خدا را نقد کردند این در حالی‌است که چون فرمانده آنها از طرف خدا مشخص شده بود باید سکوت اختیار می‌کردند.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که طبق آیه ۲۴۷ سوره بقره حق حاکمیت، الهی است، ادامه داد: حاکم در جامعه اسلامی باید مستند به دستور خداوند باشد این در حالی‌است که حق حاکمیت با چگونه حکومت کردن تفاوت دارد.
این مفسر قرآن‌کریم گفت: طبق آیه ۲۴۷ سوره بقره، طالوت در آن زمان چه به‌عنوان فرمانده باشد و چه پادشاه به‌عنوان رهبر جامعه اسلامی از طرف خدا منصوب شده بود.
وی عنوان کرد: توان جسمی و توان علمی، یا به‌معنای دیگر اندیشه و عمل شرایط حاکم اسلامی است در صورتی‌که ما در انتخاب مرجعیت این شرایط را داریم، کمااینکه در مرجعیت اسلامی باید از شرایط جسمی و توانایی برخوردار باشد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص نقد حاکم و رهبر جامعه اسلامی، عنوان کرد: نقد در قالب قانون اساسی آمده است بدین معنا که قانون اساسی ما طوری است که مردم می‌توانند حرف‌شان را بزنند.
وی با بیان این‌که حاکم اسلامی مشروعیت الهی دارد، اضافه کرد: رهبری جامعه اسلامی انتخاباتی نیست و باید کسی‌که منصوب از طرف خدا است مملکت را با درایت و عقل سالم جلو ببرد.
ویسکرمی افزود: محبوب‌ترین و بهترین افراد در نزد خداوند کسی است که حق امام یا سهم امام یا همان خمس و زکات بدهد، این در حالی‌است که بسیاری از علما و مراجع اسلام زندگی ساده داشتند و در روایات اسلامی داریم که خداوند درهمی که انسان‌ها به عنوان سهم امام پرداخت می‌شود را در روز قیامت به اندازه کوه احد، پاداش و ثواب می‌دهد.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که در قدیم بازاریان و اصناف قبل از شروع به کار کردن و بازکردن درب مغازه در محضر بزرگ دینی درس اخلاق می‌گرفتند، ادامه داد: در حوزه کمالیه خرم‌آباد که وسط بازار است و اصناف و بازاریان ما در گذشته قبل از شروع کار در محضر علما درس دینی فرا می‌گرفتند و بعد از آن قفل مغازه را اول صبح باز می‌کردند زیرا اعتقاد داشتند که تقسیم روزی در اول صبح است.

captcha