تلاطم کشتی اقتصاد برآیند افزایش هزینه های تولید
کد خبر: 3684287
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷

تلاطم کشتی اقتصاد برآیند افزایش هزینه های تولید

وزیر اسبق صنعت با اشاره به اینکه کاهش هزینه ها یکی از وجوه اقتصاد مقاومتی است، گفت: اگر به فوریت همه نیروهای نظام و طرفداران انقلاب برای کاهش هزینه‌ها توان خود را به کار نگیرند ممکن است کشتی اقتصاد با تلاطم های بیشتری مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) جهان اقتصاد نوشت: مهدی غضنفری در نشست خبری چهاردهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع با برشمردن دلایلی که رابطه صنعت و دانشگاه را در حد مطلوب قرار نمی دهد، اظهار داشت: نحوه آموزش هایی که در دانشگاه ارائه شده تا در نهایت منجر به ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه شود، یکی از دلایل اصلی است به این معنا که باید بررسی کرد که نوع آموزش دانشگاه ها در رابطه بین استاد و دانشجو چقدر کاربردی است و نوع رفتاری که مدیر در محل دانشگاه و صنعت دارد چقدر او را به تکنیک های داخلی علاقه مند می کند.

غضنفری با بیان اینکه همچنان رابطه دانشگاه و صنعت در حد مطلوب نیست،افزود:البته طی سالهای گذشته به دلیل کاهش تعداد پروژه های واگذار شده به دانشگاه ها، کمی در این رابطه عقب افتاده ایم. به این معنا که درگیری های اولیه در موضوع تولید و بازار ناشی از وجود رکود به چشم می خورد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در کنفرانس مهندسی صنایع تلاش شده تا به همه مهمانان تذکر دهیم که باید با دو بال علمی و کاربردی حرکت کنند و نوع مقالات فقط تئوریک نباشد و کسانی که گزارش کار و ارائه مقاله دارند حتماً به موضوع کاربردی بودن مقالات توجه کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: در کل دنیا یکی از راه های نزدیکی و همکاری بین صنعت و دانشگاه، برگزاری کنفرانس هایی است که از دو طرف دعوت می شود تا مطالعات کاربردی خود را به حوزه صنعت ارائه داده و صنعت گران با توجه به نیاز خود بتوانند این مطالعات کاربردی را به منصه ظهور برسانند.

غضنفری از دیگر رویدادهای مهم کنفرانس مهندسی صنایع را برگزاری رویداد استارتاپی دورخیز دانست و گفت: ایده های استارتاپی در حوزه مهندسی صنایع در این کنفرانس و در رویداد دورخیز ارائه خواهند شد تا صنعت گران تکنولوژی های نوین را که منجر به کاهش هزینه و افزایش بهره وری خواهد شد دریافت کرده و از استارتاپ ها نیز حمایت شود به عبارت دیگر اصحاب صنعت، در مقام اجرا مشکلات خود را مطرح کرده و البته مسائلی همچون بالا بودن هزینه ها را مطرح می کند بنابراین اگر ایده های استارتاپی در رویداد دورخیز راهکاری اثرگذار باشد و اصحاب صنعت علاقه مند به استفاده از آن شوند، به طور قطع قراردادهایی منعقد خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران هایی همچون منابع آب تصریح کرد: بسیاری از مشکلات جاری کشور منجر به ایجاد مشکل در تداوم کار بنگاه ها می شوند و توسعه پایدار را شامل اثرات زیست محیطی، دوره عمر محصولات و مباحثی از این دست را دچار مشکل می کنند بنابراین کمک به کاهش هزینه های تولید و امکان دسترسی مشتریان به محصولات صنعتی را دچار مشکل می کند در حالی که سیستم های تولید پیشرفته به کاهش هزینه های تولید کمک خواهند کرد.

غضنفری در خصوص طرح تئوری های اصیل در این رویداد گفت: روش های جدید برای حل مسائل پیچیده و استفاده از تکنیک های نوین مدل سازی و تئوری های بازی از جمله تئوری های اصیلی هستند که در این زمینه مطرح می شوند.

وی خاطرنشان کرد:آنچه که از عملکرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که با ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل می شود بر می آید پیش بینی شده تا پروژه های نیمه تمام هرچه سریعتر به اتمام رسیده و به چرخه تولید نزدیک شود که اگر چنین اقدامی رخ دهد به طور حتم تصمیم درستی اتخاذ شده است.

غضنفری ادامه داد: در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نباید فقط به دنبال توزیع مجدد پول در میان مردم باشیم که البته چنانچه تسهیلاتی برای حوزه صنعت قائل شوند، مناسب است اما فقط، نگاه نباید این باشد.

وی با اشاره به اینکه مهمترین چیزی که از اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بر می‌آید کاهش هزینه ها بوده که با کمال تأسف کار زیادی در رابطه با آن انجام نشده است،گفت: همانطور که در بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع دیده شده که ۸۰ درصد آن طبق اطلاعات منتشر شده، صرف هزینه های جاری خواهد شد و این یک مشکل در بکارگیری اقتصاد مقاومتی است.

غضنفری افزود: اگر کاهش هزینه ها، یک دستور کار جدی در دولت و شرکت های دولتی باشد تصمیمات نباید منجر به تزریق منابع بودجه ای و تسهیلات بیشتر بانکی شود چرا که تسهیلات بانکی به تنهایی نمی تواند ما را در خروج از رکود موفق کند.

وزیر اسبق صنعت با بیان اینکه دولت ها باید در مورد هزینه کرد از جیب مردم دقت لازم را انجام دهند خاطرنشان کرد: این وجهه از اقتصاد مقاومتی نباید فراموش شود که کاهش هزینه باید صورت گیرد که در این ارتباط، تکنیک های مهندسی صنایع به عنوان ستون فقرات پیاده سازی اقتصاد مقاومتی مطرح می شود؛ چرا که به کاهش هزینه ها، رقابت پذیری و افزایش بهره وری منجر خواهد شد و به همین دلیل یکی از موضوعات اساسی کنفرانس مهندسی صنایع بررسی همین روش ها است.

captcha