مسائل فرهنگی؛ مهم ترین عامل تاثیر گذار در افزایش نرخ بی سوادی
کد خبر: 3684291
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱

مسائل فرهنگی؛ مهم ترین عامل تاثیر گذار در افزایش نرخ بی سوادی

مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه گفت: علی رغم تمام تلاش ها و برنامه ریزی های صورت گرفته برخی از دانش آموزان تارک تحصیل تاکنون جذب آموزش و پرورش نشده اند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش آذربایجان غربی امروز 2 بهمن، محمد مجرد قره باغ مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه، در نشست هم اندیشی انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل مناطق 6 گانه شهرستان ارومیه که با حضور رزم آرا معاون آموزش ابتدایی و سرپرست معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان در سالن کنفرانس آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه برگزار شد با قابل تحسن و تقدیر خواندن اقدام صورت گرفته در حوزه جذب بیسوادان و بازماندگان تحصیل، تصریح کرد: آمار نشان می دهد که علی رغم تمامی فعالیت های صورت گرفته تاکنون موفق به جذب همه بازماندگان از تحصیل و بی سوادان نشده ایم.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی و به تبع آن شهرستان ارومیه جزو استان ها و شهرهایی است که آمار بی سوادی بالایی در کشور دارند،خاطرنشان کرد: مسائل فرهنگی و اقتصادی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در بالا بودن آمار بی سوادی و بازمندگان از تحصیل هستند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه پوشش با کیفیت تحصیلی حداکثری را از اولویت های نظام آموزش و پرورش کشور عنوان کرد و گفت: انسداد مبادی بی سوادی و جذب بازماندگان از تحصیل نیازمند برنامه های مدون و عملیاتی است که در این راستا مشارکت همه دستگاه ها، نهاد ها، ارگان ها و سازمان های مردم نهاد می تواند بسیار موثر واقع شود.

مجرد طرح های حمایتی مالی را از برنامه ها و سیاست های مهم آموزش و پرورش در این زمینه عنوان کرد و افزود: بهره گیری از پتانسیل های موجود در سمن ها و حمایت های خیرین نیز در این بخش می تواند کمک قابل توجهی به آموزش و پرورش نماید.
 
معاون آموزش ابتدائی و سرپرست معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه با بیان اینکه در بحث انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل باید سه مولفه توصیف، تحلیل و تدبیر باید در راس امور قرار گیرد، اظهارکرد: با توجه به اینکه در بحث بی سوادی مسائل فرهنگی و اقتصادی مهمترین تاثیرگذاری دارند و این دو عامل در قسمت های مختلف کشور یکسان نیست با یک روش ثابت نمی توان تمام مشکلات موجود در این حوزه را حل کرد.

رزم آرا در بحث مدیریت کلان مقابله با بی سوادی خواستار تنوع بیشتر طرح های ارائه شده با توجه به موقعیت های فرهنگی و اقتصادی در استان ها و شهرهای مختلف کشور شد و تاکید کرد: همزمان با ارائه طرح ها برای کاهش آمار بی سوادی و بازماندگان از تحصیل نباید موضوع مهم و اساسی پوشش تحصیلی با کیفیت در آموزش و پرورش فراموش شود .

وی با بیان اینکه امروز تعریف جامعه از با سوادی تنها به خواندن و نوشتن ختم نمی شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنوع بخشی و شتاب بخشی در طرح ها و برنامه های سوادآموزی در اولویت قرار گرفته است. 

معاون آموزش ابتدائی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه باید در برخی قوانین و مقررات در بحث سوادآموزی و جذب بازماندگان از تحصیل تجدید نظر شود ، افزود: باید بگونه ای برنامه ریزی و هدف گذاری شود تا شاهد اجرای طرح های کاربردی تر در این موضوع باشیم.

گفتنی است در ادامه این جلسه معاون آموزش ابتدائی آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه  و روسا و نمایندگان آموزش و پرورش مناطق 5 گانه شهرستان ارومیه به ارائه گزارش و راهکارها در خصوص انسداد مبادی بی سوادی و جذب بازماندگان از تحصیل پرداختند.

captcha