مطالبات به حق مردم تلنبار شده است/ لزوم همراهی اساتید و علما جهت رفع آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 3684368
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
تبادار:

مطالبات به حق مردم تلنبار شده است/ لزوم همراهی اساتید و علما جهت رفع آسیب‌های اجتماعی

گروه اجتماعی: استاندار فارس با تأكید بر لزوم رسیدگی تمام مسئولان جهت رفع مشكلات و مطالبات به حق مردم گفت: مطالبات به حق مردم تلنبار شده و توجه نشده است و اكنون راحت نمی‌توانند با ما همسایگی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، اسماعیل تبادار، استاندار فارس شب گذشته، اول بهمن‌ماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی این استان ضمن تبریك ایام دهه فجر گفت:‌ بالاترین جلوه از سرمایه بزرگ اجتماعی را در این منظر (ایام فجر انقلاب اسلامی) می‌توان دید كه هم مشاركت عمومی و هم آگاهی و هم رهبری واحد و هم اعتصام به حبل‌الله بود.
وی، پیامد پیروزی انقلاب اسلامی را انجام كارهای بزرگ بر اساس مشاركت عمومی و اعتماد مردم به حاكمیت برشمرد و گفت: در سایه این مشاركت عمومی مردم و با پشتوانه آن‌ها و رهبری مدبرانه امام راحل بود كه جنگ تحمیلی به سامان رسید و علی‌رغم اینكه همه دنیا بر علیه ایران می‌جنگیدند، ایران توانست سربلند از این جنگ تحمیل شده بیرون آید.

تنها با گفتار، آسیب‌های اجتماعی حل نمی‌شوند
تبادار در ادامه سخنان خود به مباحث مطرح شده در این نشست در خصوص آسیب‌های اجتماعی اشاره كرد و گفت: تنها با نشستن در محافل و گفتار درباره آسیب‌های اجتماعی و شمارش آن‌ها مشكلی حل نمی‌شود و باید راهكاری مبتنی بر اقتضای امروزمان برای این مسائل در نظر بگیریم.

مردم باید نسبت به حق و حقوق خود آگاهی داشته باشند
استاندار فارس با اشاره به دو طرح ارائه شده در این نشست در خصوص جذب اعتماد مردم نسبت به حاكمیت و بالا رفتن سرمایه‌های اجتماعی گفت: یكی از مواردی كه از آن غفلت شده است، بحث آگاهی مردم نسبت به حق و حقوق خودشان است در حالی كه مردم باید حتماً به حق و حقوق خود آگاهی داشته باشند و البته جایگاهی هم برای بستانی این حق و حقوق فراهم باشد و تنها آگاهی داشتن و در مقابل آن بستانی نباشد، دردسرهای عدیده‌ای ایجاد می‌كند.

قانون‌مداری را در همه اركان برای خود تسری دهیم
وی با یادآوری اینكه زیرساخت اصلی و اساس كار و اركان فكری و ذهنی ما بر گرفته از دین است، گفت: باید قانون‌مداری را در همه اركان برای خود تسری دهیم و اگر نگاه مدیران و كارمندان ما در ادارات به انجام وظایف خود و رسیدگی به امورات مردم باشد، مسلماً بسیاری از نگرانی‌ها برطرف می‌شود و نیازی نیست كه حتماً یك مدیركل به مسجد رفته و در آنجا به مشكلات مردم رسیدگی كند.
تبادار بر لزوم آگاهی تك تك مدیران نسبت به تمام وظایف خود و همچنین داشتن صداقت و مسئولیت‌پذیری در چارچوب وظایف قانونی آنان در ادارات تأكید كرد و گفت: در این صورت است كه بسیاری از مشكلات كاسته شده و حجم نامه‌های مردمی در بازدید و سركشی مسئولان ارشد از مناطق مختلف كاسته خواهد شد.

ما همسایگی با قانون نداریم
استاندار فارس گفت: ما همسایگی با قانون نداریم. به عنوان مثال می‌گوییم چرا مردم بی اعتماد شدند در صورتی كه خودمان به مسئولیتمان توجه نكردیم و از دیگران مسئولیت خواستیم و تلنگری به خودمان نزدیم و از دیگران بازخواست كردیم كه متأسفانه همیشه چنین بوده است.

انتقاد از سخنان برخی از مسئولان كه موجب بروز بی اعتمادی در مردم شده است
وی ادامه داد: در جایی دیگر ما می‌گوییم نباید مردم نسبت به حاكمیت و مسئولان بی اعتماد باشند و از آن طرف دادستانی كه مدعی‌العموم است می‌گوید همه مسئولان قاچاقچی و طرفدار قاچاقچی هستند، در صورتی كه خود دادستان مدعی‌العموم است و می‌تواند تمام قاچاقچی‌ها را بگیرد و با آنان برخورد كند و بگوید كه مثلاً ما 100 مسئول مرتبط با قاچاقچیان را گرفتیم و یا اینكه نماینده ما كه جزو كمیسیون اصل 90 است می‌گوید تمام آلومینیوم كشورمان دست دو خانواده است؛ با این تفاسیر مردم چگونه به حاكمیت و مسئولان دیگر اعتماد كنند.
تبادار اظهار كرد: مگر ما نمی‌گوییم سرمایه اجتماعی ما همین مردم هستند و اركان اساسی حاكمیت جمهوری اسلامی مبنی بر مشروعیتی است كه از طرف مردم معین می‌شود، پس چرا اعتماد مردم را تك به تك حذف می‌كنیم.

رسانه‌های وظیفه‌مند و منصف، ركن اساسی آگاهی مردم هستند
استاندار فارس، ركن دیگر و اساسی آگاهی مردم را رسانه‌ها برشمرد و گفت: رسانه‌های وظیفه‌مند، منصف، تكلیف‌مند و قانون‌مدار قطعاً ركن چهارم دموكراسی هستند و طبیعتاً نقش رسانه‌ها در این مورد بسیار برجسته است و اساس اصلی آگاهی این است كه مردم بدانند و نسبت به مسئولان خود آگاهی پیدا كنند.
وی همچنین گفت: در یكی از آمارگیری‌ها از طیف وسیعی از مردم پرسیده شده است كه شما چقدر فكر می‌كنید موارد و مطالبات شما از طریق قانون قابل پیگیری است و نزدیك به 60 تا 70 درصد آن‌ها پاسخ منفی می‌دهند یعنی مردم فكر می‌كنند كه مسیر كارشان از جایگاه قانونی نیست لذا این مسئله به عنوان اساس سرمایه اجتماعی باید آسیب‌شناسی شود.
تبادار با بیان اینكه باید برای این آسیب‌ها و مشكلات راهكار تعریف كرده و اجرایی كنیم، گفت: برخی از مطالبات مردم تلنبار شده است به طوری كه اگر یك مسئول به مسجدی برود، نمی‌تواند پاسخگوی همه این مطالبات تلنبار شده باشد چون سیل مراوده‌ای كه مسئولان باید به مردم و مردم نسبت به مسئولان داشته باشند، جابجا شده و بسیار دور افتاده است.

مطالبات به حق مردم تلنبار شده است
استاندار فارس یادآور شد: در جلسه دیدار عمومی كه با مردم داشتم این موضوع را به وضوح مشاهده كردم كه مردم دیگر با حالت عادی با مسئولان صحبت نمی‌كنند و پرخاشگری می‌كنند یعنی مجالی نیست كه بخواهیم به آن‌ها توضیحی دهیم حتی به حق البته این اشكال از مردم نیست و مشكل از ما بوده است كه مطالبات به حق مردم تلنبار شده و توجه نشده است و اكنون راحت نمی‌توانند همسایگی با ما داشته باشند و با پرخاش مطالبات خود را می‌گویند و یا مطالباتی دارند كه در چارچوب وظیفه من نیست اما مطالبه آن‌هاست.

لزوم همكاری اساتید و علما جهت ارائه راهكارهای افزایش سرمایه اجتماعی
وی از اساتید دانشگاه و علمای حوزه‌های علمیه خواست تا درباره افزایش سرمایه اجتماعی مطالعه و تحقیقات مؤثر داشته باشند و گفت: وضعیت سرمایه اجتماعی در استان فارس واقعاً خوب نیست و نباید از این مسئله غفلت كنیم و باید زمینه‌های ارتقای آن را به هر صورت فراهم كنیم.
تبادار ادامه داد: این حق مردمی است كه برای طرفداری و حمایت از جمهوری اسلامی ایران به‌صورت سیل خروشان حضور می‌یابند و حماسه بزرگی را خلق می‌كنند لذا باید آرامش را در جامعه مهیا كنیم و این‌ها مجال و فرصت است و غفلت و فراموشی نیست و فرصتی است كه باید بر اساس آن در رفتار و گفتار خودمان تجدید نظر كنیم و این مسئله هم تنها مربوط به مسئولان نیست و همه اركان حاكمیت مسئولیت دارند.

تمام مسئولان و اساتید به رفع مشكلات اجتماعی بپردازند
استاندار فارس با تأكید بر اینكه پرداختن به مشكلات اجتماعی بسیار مهم است و من آمادگی همكاری برای رفع این مشكلات را دارم، خواستار توجه همه مسئولان و اساتید دانشگاه‌ها و علما به این مهم شد و گفت: همه ما همیشه در بیان مشكلات بسیار خوب مهیا هستیم و كم و كاستی‌هایی هم برای راهكارهای خود داریم اما در عملیات و اجرایی كردن آن‌ها لنگ می‌زنیم و البته خود اجرایی كردن آن هم آسیب‌شناسی طلب می‌كند یعنی آسیب‌شناسی كه چرا ما در بیان مشكلات خوب واردیم و در ارائه راهكارها به صورت نسبی خوب عمل می‌كنیم اما در عملیاتی كردن و توجه كردن به این راهكارها مشكل داریم.
وی با بیان اینكه بخش اعظمی از همسایگی پیدا كردن مسئولان با مردم، با قانون صورت می‌گیرد كه اگر این مسئله در جامعه ساری و جاری شود، بسیاری از مشكلات حل می‌شود، گفت: همه مردم و مسئولان در صحبت كردن آزاد هستند و كسی از آن‌ها سئوال نمی‌كند كه به چه حقی صحبت كرده‌اند.

عدم پاسخگویی و كم‌توجهی مسئولان؛ از عوامل بروز بی‌اعتمادی مردم
تبادار، همچنین كم توجهی مسئولان، عدم پاسخگویی، بیجاگویی و ناسزاگویی را از عوامل بروز بی‌اعتمادی در میان مردم برشمرد و گفت: همه این‌ها نیاز به وارسی دارند و اگر بخواهیم نسخه جامعی برای مسائل اجتماعی بپیچیم باید نگاهی دقیق به مسائل داشته باشیم.

captcha