از کند پیش رفتن در طرح تربیت حفاظ تا خانه قرآنی که سه سال پیش کلنگ‌زنی شد
کد خبر: 3684576
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
گفت‌وگو ایکنا با شوراهای قرآن/3

از کند پیش رفتن در طرح تربیت حفاظ تا خانه قرآنی که سه سال پیش کلنگ‌زنی شد

گروه فعالیت های قرآنی: دبیر مجمع قرآنی شهرستان فامنین عنوان کرد: سه سال پیش کلنگ ساخت بنای شورای قرآن شهر فامنین با حضور نماینده ولی فقیه در استان زده شد اما تا به اکنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است بلکه تنها 7 میلیون تومان از فرمانداری و بنیاد قرآن به آن اختصاص دادند.

احمد روشنی، دبیر مجمع قرآنی شهرستان فامنین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان اظهار کرد: یکی از برنامه‌های این مجموعه برگزاری هفتگی محافل انس با قرآن کریم در منازل است.
وی با بیان اینکه 4 سال از راه‌اندازی این مجموعه می‌گذرد اضافه کرد: تا دو سال اول شروع فعالیت این شورا، بیشترین تمرکز مجموعه بر روی آموزش روخوانی، روان خوانی و تجوید قرآن به صورت تخصصی بود.
روشنی اضافه کرد: بعد‌ها با برگزاری مسابقه «آیه‌ها و لاله‌ها» با محوریت پرداختن به آیات مرتبط با شهید و شهادت و سپس برگزاری آزمون مفاهیم، تفسیر، حفظ و قرائت آیات مورد نظر برنامه‌ها ادامه یافت.
دبیر مجمع قرآنی فامنین عنوان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی تجوید، روخوانی و روان‌خوانی قرآن در کانون مداحان، هیأت مذهبی و تعدادی از مساجد شهر و کرسی‌های تلاوت با دعوت از قاریان بین‌المللی، کشوری، استانی و شهرستانی از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است.
وی ابراز کرد: برگزاری محافل هفتگی انس با قرآن، اجرای طرح «تلاوت نور» با قرائت روزانه صفحه ای از قرآن کریم در 4 روستای فامنین، تشکیل جلسات تخصصی حفظ ویزه حافظان شهرستان به صورت هفتگی و استفاده از آنان در محافل انس با قرآن از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
روشنی از برگزاری دوره تربت مربی در روستا‌های فامنین خبر داد و گفت: این مجموعه در نظر دارد با همکاری اداره بنیاد قرآن استان و بسیج، دوره تربیت مربی روخوانی و روان خوانی را در 20 روستا برگزار کند که در این راستا از هر روستا 2 الی 3 نفر مستعد و صاحب شرایط لازم انتخاب و سپس پس از آزمون در کلاس‌های این دوره حضور به عمل خواهند رساند.
دبیر مجمع قرآنی فامنین اظهار کرد: با برگزاری این دوره، 20 روستا خود صاحب مربی قرآن به صورت بومی خواهند بود و دیگر نیازی به اعزام مدرس از شهر‌های اطراف و مرکز استان نخواهند داشت.
وی افزود: اهدا 100 جلد قرآن کریم به همراه سی دی و کتاب‌های آموزشی روخوانی و روان خوانی قرآن به جلسات قرآنی شهرستان و اعطا 20 جلد قرآن کریم به انضمام کتاب‌های آموزش تجوید، روخوانی و روان خوانی از سوی بنیاد قرآن استان به مراکز قرآنی فامنین از فعالیت‌های دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد.
روشنی اشاره ای به ساختمان شورای قرآن فامنین داشت و گفت: سه سال پیش کلنگ ساخت بنای شورای قرآن شهر فامنین با حضور نماینده ولی فقیه در استان زده شد اما تا به اکنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است، گفتنی است اعتبار لازم برای این پروژه حدود 500 میلیون تومان است که تنها 5 میلیون از فرمانداری و 2 میلیون از بنیاد قرآن استان تخصیص یافته است.
این مقام مسئول عنوان کرد: جهت ساخت و آغاز به کار پروژ 500 میلیون تومانی ساختمان شورای قران فامنین نیاز به کمک خیرین و ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان هستیم.
وی با بیان اینکه ایجاد انگیزه در جوانان و معرفی الگو های برتر می‌تواند در جذب آنها به قرآن و فعالیت‌های قرآنی بسیار موثر واقع شود گفت: متأسفانه ما به دلیل نبود اعتبارات و عدم حمایت‌های مالی نتوانسته ایم در جوانان موج ایجاد کنیم.
روشنی با اشاره به اینکه متولی و مدیریت کلان و واحدی برای قرآن وجود ندارد اظهار کرد: در این عصر و زمان هر اداره و نهادی به صورت جزیره ای وارد عمل شده و مدیریت واحدی برای فعالیت‌های قرانی در کشور و استان وجود ندارد شاهد این ادعا نیز، انجام برنامه‌های قرآنی مجزا و بدون مرتبط با یکدیگر توسط آموزش و پرورش، سپاه، ارشاد، اوقاف، دانشگاه‌ها و ... است.
دبیر مجمع قرآنی فامنین افزود: در صورت مدیریت واحد، هماهنگی بین مسئولین، اختصاص بودجه به یک نهاد واحد و حمایت‌های مالی از مراکز قرآنی می‌تواند باعث انجام برنامه‌ها و طرح‌های قرآنی بسیار خوبی شود که این خود می‌تواند در ترویج فرهنگ قرآن در میان آحاد مختلف مردم و جذب جوانان به قرآن شود.
وی با بیان اینکه در طرح تربیت حفاظ قرآن کند پیش می‌‌رویم ادامه داد: بر اساس منویان مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، سهم شهرستان فامنین تربیت حدود 6 هزار حافظ قران است که در حال حاضر از این رقم، تنها 100 حافظ قرآن از جزء 1 تا 30 تربیت شده است که این مهم هماهنگی و ورود جدی ادارات و حمایت‌های مالی را می‌طلبد.

captcha