به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمدکاظم رجائی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) سوم بهمن ماه در کرسی نقد و نظریه «الگوی توزیع درآمد و ثروت از منظر قرآن کریم» گفت: الگوی توزیع درآمد و ثروت از منظر قر آن کریم به مجموعه نظاممندی از مبانی، زیرساختها، اهداف و فروض و راهبردها و نهادهایی گفته میشود که در ساختاری منطقی، نقشه جامعی از شکلگیری درآمد تا توزیع آن میان آحاد جامعه همانند پیدایش و توزیع خون در بدن را نشان دهد.
وی افزود: برخی نظریهپردازان غربی گفتهاند ما هیچ توجیهی نداریم که دولت بیاید ثروت عدهای پولدار را گرفته و به بخش دیگری از جامعه به نام فقرا بدهد که البته این مسئله با نگاه قارونی که قرآن، آن را مطرح کرده سازگار است؛ زیرا قارون نیز میگفت: من خودم علم داشته و توانستهام این ثروت را به دست آورم.
رجائی بیان کرد: در بحث ما، مالکیت حقیقی آسمان و زمین و آفرنیش مطرح است؛ زیرا همه چیز تحت مالکیت خداست و خداوند فرموده است: «قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِی أَوَلَمْ یَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَکَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَکْثَرُ جَمْعًا وَلَا یُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ»؛ای قارون من فکر و بازو و پول تو را خلق کردهام بنابراین مبنای بحث از نگاه قرآن تغییر مییابد.
وی با بیان اینکه از نگاه قرآن، مال در دست انسان، امانت است با اشاره به آیه شریفه ۱۰۳ توبه «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» بیان کرد: خداوند دو نوع هدایت تکوینی و تشریعی را برای انسان قرار داده است؛ خداوند هدایت تکوینی را برای بقای نسل قرار داد و هدایت تشریعی نیز برای جهتدهی او قرار داده شد.
وی با بیان اینکه افرادی مانند جان لاک نیز هدایت تکوینی را قبول دارد و تا اینجا با ما همراه هستند که خداوند آفرینش را برای انسان خلق کرده است، عنوان کرد: ما در بهرهمندی از موهبتهای الهی میتوانیم از طریق کار، کسب درآمد کنیم که تا اینجا نیز جان لاک در میان فلاسفه غربی همراه با ما است که کار، منشا کسب درآمد است؛ البته ما کار را عبادت میدانیم؛ همان طور که معطل کردن نعمات الهی، گناه و ربا ممنوع است؛ یعنی کار، علاوه بر کسب درآمد، عبادت است.
رجائی با اشاره به مقوله تربیت اجتماعی بیان کرد: حاکمیت، خانواده و فرد سه رکن این تربیت هستند؛ که وظیفه سیاستگذاری بر عهده دولت است و خانواده نیز وظایف خود را دارد و این سه محور در بحث اقتصادی با هم در نظر گرفته میشوند.
وی با بیان اینکه در بحث خانواده، درآمد اولیه در مواردی مانند مصارف خصوصی، تکافل اجتماعی و سپردهگذاری هزینه میشود به بحث کفاف اشاره کرد و گفت: کفاف و حد کفاف، خط و حد مرز نیست که مرز تعلق و عدم تعلق زکات در آن مطرح باشد؛ بلکه سطح زندگی عرف جامعه، کرانه پایین کفاف است.
رجائی با اشاره به آیه ۷۱ سوره نحل «وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَکُمْ عَلَى بَعْضٍ فِی الرِّزْقِ» گفت: خداوند تفاوت سطح زندگی، درآمد و ثروت و کفاف را پذیرفته، ولی این مسئله که یک درصد سرمایه مابقی جامعه را در اختیار بگیرند نپذیرفته است و بهشدت با اسراف و تبذیر برخورد کرده است.
این نظریهپرداز با بیان اینکه پایه، اقتصاد در نظام اسلامی، تربیت توحیدی است عنوان کرد: در نظام سرمایهداری، انسان اقتصادی، انسانی است که دنبال حداکثر کردن سود است، ولی در اسلام این مسئله متفاوت است؛ البته انسان مومن، این طور نیست که دنبال سود نباشد، ولی دنبال سود حلال منصفانه برای نفقه عیال، توسعه زندگی و انجام واجبات نظامیه و تکالیف شرعی اجتماعی و ... است که بر دوش او نهاده شده است.
رجائی تصریح کرد: در جامعهای که تربیت توحیدی دارد بیدانشی، فقر و بیکاری معنا ندارد و اگر افرادی زیر حد کفاف باشد به سرعت با کمک دیگران توانمند شده و به حد کفاف میرسد؛ بنابراین عدالت با رشد عجین است و مرزی میان این دو نیست.
وی اظهار کرد: شهید صدر تکلیف عموم مسلمین در کمک به فقرا را در حد نیازهای شدید معرفی میکند که البته بنده به این مسئله نرسیدم و فرمایش شهید صدر را توجیه نشدم.
در ادامه دو تن از ناقدان نیز نقدهایی به سخنان ارائهدهنده ایراد کردند. حجتالاسلام والمسلمین معلمی، در سخنانی گفت: نویسنده تلاش کرده تا الگوی توزیع درآمد را به سمت ریشههای اصیل اعتقادی یعنی توحید، مالکیت و ... که مبنایی است ببرند که از نقاط قوت این نظریه است.
وی افزود: نگاه نویسنده به بحث الگو، نگاه جامعی است و شامل مبانی، اهداف، زیرساختها و ... میشود که این مسئله نیز ارزشمند است، همچنین به بحث توزیع مصرف نیز توجه داشته است.
تمام مسئولیت رفع فقر را به گردن مسئولان نیندازیم