جلسات قرآن، مهارت‌های زندگی قرآنی را علاوه بر آموزش‌های تخصصی ارائه دهند
کد خبر: 3684656
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
قره شیخ‌لو:

جلسات قرآن، مهارت‌های زندگی قرآنی را علاوه بر آموزش‌های تخصصی ارائه دهند

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن‌الكریم كشور با بیان اینكه معمولاً در آموزش‌های قرآنی، پوسته و ظاهر قرآن را داریم اما از عمق فاصله گرفتیم، پیشنهاد داد تا جلسات قرآنی در جامعه ما به این سمت و سو رود كه مهارت‌های قرآنی را علاوه بر آموزش‌های تخصصی ارائه دهند.

مهدی قره شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الكریم كشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با طرح این سئوال كه كاركرد قرآن چیست و چه انتظاری در این باره داریم، گفت: خداوند در آیات متعدد قرآن كریم نظیر آیه یك سوره ابراهیم و آیه 82 سوره اسراء در این باره صحبت كرده است و در حقیقت كاركرد قرآن همین‌هاست.

كاركرد قرآن، هدایت به سمت نور است
وی افزود: هدف نزل قرآن این است كه انسان‌ها را از تاریكی‌ها به سمت نور هدایت كند لذا كسانی كه با قرآن مأنوس هستند، نور دارند.
قره شیخ‌لو با بیان اینكه سئوالی كه در اینجا مطرح می‌شود این است كه در جلسات و آموزش‌های قرآنی برای مردم، چقدر موفق شدیم نور قرآن را منتقل كنیم، گفت: اگر قرار باشد نور قرآن را منتقل كنیم لازمه‌اش این است كه این نور در دل ما قرآنیان و مدرسان قرآن نشسته باشد.

در آموزش‌های قرآنی، تنها به پوسته و ظاهر قرآن توجه داریم
این قاری بین‌المللی كشورمان ادامه داد: معمولاً در آموزش‌های قرآنی، پوسته و ظاهر قرآن را داریم اما از عمق فاصله گرفتیم و در نتیجه ما نمی‌توانیم قرآن را كاربردی ارائه دهیم.

عموم مردم تشنه معارف قرآن كریم هستند
وی اظهار كرد:‌ قرائت قرآن نیاز به ابزاری دارد و این ابزار را همه در اختیار ندارند اما عموم مردم تشنه معارف قرآن كریم هستند و می‌خواند بدانند ربط قرآن با زندگی روزمره آن‌ها چیست.
قره شیخ‌لو این سئوال را مطرح كرد كه ما چه اصول قرآن را درباره خانواده یاد گرفتیم و یاد دادیم و ادامه داد: آموزش‌های ما به سمت نور نیست به همین دلیل مقداری مشتری‌های كارهای قرآن روز به روز دارند كمتر می‌‌شوند.
رئیس سازمان دارالقرآن‌الكریم كشور با یادآوری اهمیت جلسات قرآن گفت: جلسات قرآن باید علاوه بر بعد تخصصی، لازم است نیم نگاهی هم به این بخش داشته باشد یعنی علاوه بر مباحث تخصصی آموزش قرآن كریم، یك مهارت قرآنی هم آموزش داده شود كه افراد شركت‌كننده بتوانند آن را در محیط خانواده و كار پیاده كنند.

مهارت‌های زندگی قرآنی به نسل جوان خود آموزش دهیم
وی با تأكید بر اینكه قرآن كریم مملو از مهارت‌های زندگی فردی و اجتماعی و این گونه‌ نسخه‌هاست، گفت: اگر بتوانیم این مهارت‌ها را به نوجوانان و جوانان خود آموزش دهیم، آنان نیز احساس می‌كنند كه قرآن، كاربردی برای زندگی آن‌ها دارد و تنها ثواب نیست.

هركسی متناسب با امكاناتش برای احیای قرآن تلاش كند
قره شیخ‌لو اضافه كرد: اگر جلسات قرآنی در جامعه ما به این سمت و سو رود كه مهارت‌های زندگی قرآنی را علاوه بر آموزش‌های تخصصی ارائه دهند، قطعاً تأثیرگذاری این جلسات هم بیشتر خواهد شد ضمن اینكه هر مجموعه نیز وظیفه دارد متناسب با امكاناتش هر كاری كه برای توسعه فرهنگ قرآنی و احیای قرآن لازم است، انجام دهد و در این صورت است كه قطعاً خداوند هم ما را یاری خواهد داد.
این قاری بین‌المللی كشورمان با بیان اینكه اگر بخواهیم كارمان مورد تقدیر و سپاس خداوند قرار گیرد باید سه شرط داشته باشد، گفت: یكی نیت خالص و تنها برای رضای خداست، دوم استفاده از همه توان و قواست كه نباید در این راه كم كاری كرد و سوم اینكه اعتماد داشته باشیم كه سرنخ همه توفیقات از آن خداست.

captcha