ایران دارای رتبه ۷ ثبت جهانی آثار ناملموس
کد خبر: 3684673
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
مونسان خبر داد:

ایران دارای رتبه ۷ ثبت جهانی آثار ناملموس

گروه جامعه: رئیس سازمان میراث فرهنگی معتقد است در حال حاضر جایگاه جهانی ایران در ثبت آثار تاریخی و طبیعی رتبه 11 و در ثبت جهانی آثار ناملموس رتبه هفت است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا، مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری امروز سوم بهمن ماه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته با حضور سفرای کشورهای خارجی برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: امسال را سازمان ملل متحد عنوان گردشگری پایدار، ابزار توسعه نام نهاده است.
وی با بیان اینکه امروز گردشگری به عنوان سومین صنعت و بخش بزرگ صادراتی جهان با قابلیت بالای اشتغال‌زایی و توسعه جوامع محلی و با گردش مالی 1400میلیارد دلاری، مولد 10درصد تولید ناخالص جهان است، گفت: به‌ازای هر 11 شغل در جهان یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است. جمعا 108میلیون نفر در سراسر دنیا مشاغلی مرتبط با بخش گردشگری دارند و سه برابر این رقم نیز مشاغلی است که به نحوی غیر مستقیم وابسته به صنعت گردشگری است

وی به پیش بینی سازمان تجارت جهانی که اظهار کردند تا سال 2020 تعداد گردشگران در کل دنیا به رقمی بالغ بر یک‌ میلیارد و 60 میلیون نفر می رسد اشاره و اظهار کرد: بیش از 50درصد معضل اشتغال در کشورهای در حال توسعه از این طریق قابل رفع است. در ظرفیت اشتغال‌زایی گردشگری همین بس که می‌توانیم در کشورمان با رقمی اندک و در حدود 50میلیون تومان در حوزه گردشگری ایجاد شغل کنیم، در حالی که برای ایجاد شغل در اکثر صنایع هشت تا 10 برابر این رقم مورد نیاز است. با چنین ظرفیت هایی توجه به صنعت گردشگری مهم ترین راهکار برون رفت از اقتصاد متکی به نفت، ایجاد اشتغال ارزان و توزیع جغرافیایی عادلانه ثروت بر اساس داشته‌ها و ظرفیت‌های بومی و تحقق ایده اقتصاد مقاومتی مبتنی بر درون‌زایی  با نگاه جهانی است.

مونسان با بیان اینکه نگاهی به داشته‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشورمان نشان از غنای ایران در جاذبه‌های گردشگری دارد، تصریح کرد: وجود یک‌میلیون سایت تاریخی، فرهنگی، طبیعی، بیش از 34هزار اثر ثبت‌شده به‌عنوان آثار ملی و ثبت 22 اثر به عنوان آثار جهانی، ایران را در زمره یکی از کشورهای برتر دنیا از نظر جاذبه‌های گردشگری قرار داده و در حال حاضر جایگاه جهانی ایران در ثبت آثار تاریخی و طبیعی رتبه 11 و در ثبت جهانی آثار ناملموس رتبه 7 است.
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت گریزناپذیر صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی و توسعه پایدار، عزم خود را برای شکوفایی بیش از پیش این صنعت در راستای ایفای سهم واقعی در اقتصاد کشور جزم کرده است، گفت: رویکردها و اقدامات متعددی برای افزایش رقابت پذیری صنعت گردشگری ایران در دستور کار و اجرا قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به تدوین برنامه ملی برای توسعه گردشگری، تقویت همکاری هم‌افزا میان بخش دولتی و خصوصی در حوزه کسب و کارهای گردشگری، حمایت از کارآفرینان خلاق و نیروهای نخبه و کسب و کارهای نوپا در این صنعت درآمدزا و اشتغال‌آفرین، تنوع‌بخشی موضوعی و جغرافیایی به محصولات و خدمات گردشگری بر اساس مزیت‌های منحصربه‌فرد منطقه‌ای، زمینه‌سازی برای بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای تولید و اشاعه محتوا، گسترش بازاریابی محصولات گردشگری، توسعه مقاصد گردشگری شهری و روستایی در چارچوب طرح‌های شهر گردشگر و بوم‌گردی، تقویت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری و توسعه تبلیغات و بازاریابی در سطح بین‌الملل با نگاه ویژه به ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد.

مونسان در پایان با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های بالقوه گردشگری یک سرزمین تنها در سایه معرفی درست آن به جهانیان، بالفعل می شود، گفت: تا زمانی که گردشگران بین‌المللی از داشته‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور ما بی‌خبر باشند نمی‌توان به حضور آنان در ایران امید بست.
در پایان این مراسم از سامانه مدیریت یکپارچه و هوشمند راهبردهای توسعه گردشگری ایران و تمبر یازهمین نمایشگاه رونمایی شد. این سامانه فرصتی را فراهم می کند تا تمامی علاقه‌مندان، ذی‌نفعان و متخصصان گردشگری ضمن دسترسی به یک بانک جامع در حوزه ظرفیت های گردشگری، بتوانند به‌صورت آنلاین نظرات، پیشنهادها، انتقادات و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند.

captcha