مردم فریب «بیت کوین» را نخورند/ اقدام بانک مرکزی به موقع بود
کد خبر: 3684924
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
ابوذر ندیمی:

مردم فریب «بیت کوین» را نخورند/ اقدام بانک مرکزی به موقع بود

گروه اقتصاد: مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: همانگونه که دولت مبلغ 11 هزار میلیارد تومان از جیب بقیه ملت برداشت و به مالباختگان مؤسسات اعتباری پرداخت کرد، فردا هم ممکن است عده‌ای بگویند شما باید از قبل درباره «بیت کوین» به ما هشدار می‌دادید؛ از این رو بانک مرکزی کار درستی انجام داد که فعالیت این نوع پول را غیرقانونی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در ماه‌های اخیر بحث استفاده از پول‌های مجازی، مخصوصا «بیت‌کوین» در فضای رسانه‌ای کشور رواج گسترده‌ای داشته و با مخالفت‌ها و موافقت‌‎هایی مواجه شده است؛ تا جایی‌که برخی مسئولان ارشد اقتصادی کشور از جمله رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بیت کوین را فاقد وجاهت قانونی معرفی کردند. از سوی دیگر با توجه به مسلمان بودن مردم ایران و تأکید قانون اساسی بر ضرورت شرعی بودن تمام معاملات، برسی ابعاد شرعی معامله با پول‌های مجازی نیز دارای اهمیت است که متأسفانه تاکنون توجه چندانی به آن نشده است.
ابوذر ندیمی، مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اهمیت مقابله مسئولان با این پول مجازی اظهار کرد: به هر حال، بانک مرکزی، مسئول تنظیم سیاست‌های پولی، بانکی، مالی و اعتباری است و این بانک است که باید درباره ارزش استفاده از پول و ارز نظر بدهد و اگر بانک مرکزی، بیت کوین را براساس قانون و آئین نامه، غیرقانونی می‌داند، طبیعی است که حرف بانک مرکزی باید به عنوان نظر نهایی قلمداد شود.
وی ادامه داد: با این اوصاف، اگر قرار باشد بتوانیم خارج از حوزه نظارتی بانک مرکزی به منابع مالی دسترسی داشته باشیم، داستانی همانند مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری پدید خواهد آمد که فقط 11 هزار میلیارد تومان ضرر پولی به ملت ایران وارد کردند؛ چراکه بازپرداخت سپرده مالباختگان از کیسه مردم انجام شد.
عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: به دلیل اقدامات این دسته از مؤسسات مالی و اعتباری، مردم در خیابان‌ها، علاف تصمیمات غلط گذشته شدند و از این رو باید بپذیریم که تصمیم‌گیری و نظارت در حوزه پولی، ارزی و ریالی برعهده بانک مرکزی است و آنها باید نظر بدهند و نظرشان هم مورد تمکین واقع شود.
ندیمی افزود: ما تجارب متفاوتی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی مجازی داشته‌ایم که طیفی شامل بانک مجازی، فعالیت شرکت‌های هرمی، نقل و انتقالات اینترنتی و رایانه‌ای و امثالهم را شامل شده است و برخی از این فعالیت‌ها اکنون نیز مجاز است. این تجارب به ما علامت می‌دهد که ما اهداف و یا مدیریت و نظارت خود را صرفا در حوزه فضای محسوس تعریف نمی‌کنیم بلکه این نظارت‌ها در فضای مجازی نیز صورت می‌گیرد.
مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: نظارت بانک مرکزی بر فعالیت‌های پولی و مالی، حوزه رایانه‌ای و الکترونیکی را نیز شامل می‌شود ولی همانگونه که عرض کردم، مجوز و نظارت بر این نوع فعالیت‌ها هم بر عهده بانک مرکزی است و آنها از جهت اصل موضوع که مداخلات انسانی، شناسایی و اهلیت طرفینی، نحوه استفاده از این منافع و یا برخی مشکلاتی است که ممکن است پیش بیاید، در فضای غیرفیزیکی مدیریت خواهند کرد.
وی با اشاره به اهمیت هشیاری مردم در قبال وسوسه حامیان پول‌های مجازی اظهار کرد: البته مردم از حاکمیت توقع دارند که در این زمینه اطلاع‌رسانی کند و بانک مرکزی هم به خوبی در زمینه بیت کوین اطلاع‌رسانی کرد؛ چراکه همانگونه که دولت مبلغ 11 هزار میلیارد تومان از جیب بقیه ملت برداشت و به مالباختگان پرداخت کرد، فردا هم ممکن است عده‌ای بگویند شما باید از قبل به ما هشدار می‌دادید؛ از این رو بانک مرکزی کار درستی انجام می‌دهد که این هشدارها را می‌دهد تا اگر بعدا افرادی در دام این نوع فعالیت‌ها افتادند، دیگر ادعایی نداشته باشند و مشکلات جانبی پدید نیاید.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی

captcha