ارتش برای کنترل آسیب‌های اجتماعی اعلام آمادگی کرد
کد خبر: 3685423
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
در ستاد مدیریت بحران بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مطرح شد؛

ارتش برای کنترل آسیب‌های اجتماعی اعلام آمادگی کرد

گروه جامعه: در هشتمین جلسه ستاد مدیریت بحران بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که به میزبانی ایکنا برگزار شده بود، ضمن تشریح اقدامات کشوری و لشکری در کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتش جمهوری اسلامی ایران برای کنترل آسیب‌های اجتماعی آمادگی کامل خود را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، هشتمین جلسه ستاد مدیریت بحران بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با حضور مصطفی راستینه، مدیر عامل این بنیاد و جمعی از مسئولین و نمایندگان دستگاه‌های مختلف کشوری و لشکری در محل نشست‌های خبرگزاری ایکنا، برگزار شد.

مصطفی راستینه، مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا در برگزاری این جلسه، به مصوبات جلسات گذشته این ستاد اشاره کرد و گفت: اولین مصوبه برگزاری جلسه به منظور شناسایی راهکارهای همکاری این بنیاد و سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در جهت تخصیص مکان مناسب برای تاسیس اولین مرکز ترک اعتیاد دختران زیر ۱۵ سال بود، که موافقت اولیه در این رابطه صورت گرفت اما در ادامه متاسفانه برنامه‌ریزی برای کار صورت نگرفت؛ این در حالی بود که بهزیستی و بنیاد آمادگی کامل خود را اعلام کرده بودند، اما سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران علی رغم استقبال بسیار زیاد آنها در جلسه اول بعد از مطرح کردن این طرح، هنوز نتوانسته‌ایم جلسه‌ای را با آنها برگزار کنیم و هنوز کار به ثمر نرسیده است.


وی افزود: برگزاری جلسه با معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به منظور بررسی ظرفیت‌های همکاری طرفین انجام شد، که بحث‌های خوبی در این حوزه‌ها توسط سازمان فرهنگی هنری و بنیاد صورت گرفت و به نتایج خوبی هم رسیدیم. سازمان فرهنگی هنری برای برگزاری اولین کارگاه تربیت مربی آسیب‌های اجتماعی مکانی را در این رابطه اختصاص دادند و همچنین مقرر شد برگزاری همایش هدفمندسازی در تمامی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران با همراهی این سازمان برگزار شود. اقدامات سازمان فرهنگی هنری بسیار گسترده است و با توجه به ظرفیت بالای این سازمان می‌توان درجهت کاهش آسیب‌های اجتماعی شهر تهران از آنها استفاده کرد.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/11/4/772222_724.jpg


مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه با معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، از کلیات برگزاری جلسه با فرمانده تیپ ۶۵ ارتش سخن گفت و افزود: ارتش آمادگی کامل خود را برای حمایت ما در برنامه کاهش آسیب‎های اجتماعی اعلام کرده است و همیشه در همه بحران‌ها و اتفاقات ارتش نقش چشمگیری داشته و توانسته حضور خود را به نمایش بگذارد. به عنوان مثال کلاه سبزهای ارتش به مدارس آمدند و برنامه‌ای را اجرا کردند که تا کنون نمونه آن را شاهد نبودیم.


راستیه ادامه داد: همچنین جلسه‌ای را با رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار کردیم که در آن تفاهم‌نامه‌ای میان تربیت بدنی آموزش و پرورش و فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی بسته و اقدامات خوبی در این حوزه پیش بینی شد. همچنین پروژه‌های مشترک این بنیاد با ارتش جمهوری اسلامی ایران، شناسایی خلأهای قانونی و رفع آنها، لزوم همکاری همه ارگان‌ها در جهت فعالیت اجتماعی و صدور احکام مأموریتی و اجرایی اعضا، اساتید و مدیران معرفی شده به ستاد بحران مورد بحث بررسی قرار گرفت.


راستینه در ادامه تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که ادارات، نهادها، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را در جهت اقدامات موثر برای کاهش آسیب های اجتماعی یکی کنیم و رابط فعالیت‌های آنها باشیم. در زمینه آسیب‌های اجتماعی ما به صورت تخصصی ورود داشته‌ایم و برای کاهش آنها برنامه‎ها و فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شد که ازجمله آنها می‌توان به هماهنگی با ۵۳ فدراسیون ورزشی و جلسه با تمامی آنها در جهت رفع آسسیب‌ها و ایجاد جلسه ستاد بحران برای آنها اشاره کرد.


مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب باید تلاش کنیم و تمام توان خود را در کاهش آسیب‌ها به‌کار ببریم، گفت: آسیب‌ها را می‌توان با مدیریت صحیح و دید باز کاهش داد؛ لذا باید برنامه‌ها را هدفمند کنیم که در این جهت باید تمامی ارگان‌ها و سمن‌ها را فعال و وارد عمل کنیم.


وی در ادامه از جلسه با سازمان خدمات اجتماعی شهرداری سخن گفت و افزود: مقرر شده بود با هماهنگی و همکاری سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران برای تمامی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران کلاس تخصصی آسیب‌های اجتماعی برگزار کنیم، تا به راه‌هایی برای بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق برسیم و بتوانیم همه این موارد را در راستای کمک به سیستم اجتماعی و سیستم مورد نظر مقام معظم رهبری به کار ببریم؛ اگر این کارها انجام شوند و گزارش همه کارهایی که به صورت تخصصی در سازمان‌ها و ارگان‌ها در این جلسات بررسی شود می‌توانیم اقدامات موثرتری را انجام دهیم.


راستینه بیان کرد: امور آسیب‌های اجتماعی در جامعه با توجه به سهل‌انگاری‌های رخ داده به‌جایی رسیده است که از دست همه خارج شده و ما بارها و بارها تاکید کرده‌ایم که اینگونه مدیریت و اینگونه اتفاقات منجر به بسیاری از نارضایتی‌ها می‌شود. این سخنان را هم بر اساس گفته محققینی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی و بحث نا فرمانی‌های مدنی در کشور ما کار می‌کنند می‌گوییم. آنها بارها به مباحث آمریکا و دخالت‌های آنها در مسائل اجتماعی و فرهنگی کشورمان اشاره کرده‌اند و اعلام کردند که با ازدیاد نافرمانی‌های مدنی می‌توان کشور ایران را از هم‌گسیخته کرد؛ اتفاقاتی که امروز در حوزه آسیب‌های اجتماعی افتاده خوب نیست و باید هرچه زودتر با آنها رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه همه باید با یکپارچگی و اتحاد به این حوزه وارد شویم، گفت: نباید به صورت تکی به انفرادی کاری را از پیش ببریم و اگر قرار است کاری انجام شود بتوانیم از طریق این ستاد کارها را انجام دهیم. در جلسات گذشته ستاد بحران از سوی سازمان‌ها و ادارات، قول مساعدت‎هایی داده شد و قرار بود که قدم‌های مثبتی در جهت اهداف بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در راستای کاهش آسیب‌ها برداشته شود که متاسفانه در عمل اتفاقی نیفتاد.


مدیرعامل بنیاد پیشگری از آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: 27 ارگان وظیفه همکاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارند، ولی زمانی که خواهان همکاری این ارگان‌ها هستیم، دچار بروکراسی معمول و نامه‌نگاری‌های متوالی می‌شویم در حالی که با بسیج همه سازمان‌ها و ارگان‌ها اعم از دولتی یا غیر دولتی خیلی بهتر و زودتر می‌توان به نتیجه رسید. تنها دلگرمی ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی فرمایشات مقام معظم رهبری در حمایت از این حوزه است. انتظار ما همکاری برای پیشبرد اهداف بنیاد پیشگیری به امید کمتر شدن آمار این آسیب‌ها در جامعه است.


به گزارش ایکنا، در ادامه این جلسه، سرهنگ سید جمال‌الدین موسوی، رئیس اداره آموزش و مشارکت عمومی و اجتماعی فاتب ضمن ارائه برنامه‌های پلیس در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: نیروی انتظامی آمادگی کامل خود را برای کنترل آسیب‌های اجتماعی اعلام می‌کند و ما قابلیت این را داریم که بسیاری از معتادین و مواردی که در جامعه باعث ایجاد آسیب می‌شوند را ظرف 48 ساعت به صورت کلی جمع‌آوری کنیم اما مسئله مهم ضعف در قانون است که بعد از واگذاری این افراد به مجری قانون شاهد اعمال مجازات‌های کم و یا رها کردن آن به جامعه هستیم.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/11/4/772231_713.jpg


وی ادامه داد: ما در حوزه سازمانی بحث آموزش تربیت مربی را در قالب طرح فرهنگ یاران پلیس پیش بینی و اجرا کرده‌ایم. همچنین پنج گروه هدف را برای کاهش این آسیب‌ها مشخص کرده‌ و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شد این اقدامات را برای خانواده پلیس افسران فرزندان آنها در کادر وظیفه به صورت منسجم انجام دهیم. در مورد بحث کارگروه آموزش نیز تاکنون برنامه‎ای انجام نشده اما آمادگی داریم در فرماندهی تهران بزرگ این آموزش‌های همگانی را عملیاتی کنیم.


راستینه در ادامه سخنان وی ضمن قدردانی از اقدامات پلیس تهران بزرگ گفت: طرح تربیت مدرس و پلیس افتخاری یا همان پلیس علمی در بخش آموزش‌ها قرار است کمک‌هایی را برای کاهش اسیب‌ها کنند، که این طرح دوازدهم و سیزدهم بهمن ماه و همچنین بیست و پنجم و بیست و ششم همین ماه برگزار می‌شود.


بعد از این سخنان، گوهریان نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سخنانی را پیرامون در اختیار گذاشتن مکان برای اجرای برنامه‌های ستاد بیان کرد که بعد از سخنان وی راستینه گفت: طبق سخنان مقام معظم رهبری ما در حوزه فرهنگی باید نوآوری‌های زیادی داشته باشیم که بتوانیم برنامه‌های اثرگذاری را انجام دهیم؛ مهم این است که یک اقدام ویژه در حوزه فعالیت‌های فرهنگی انجام دهیم و از این منظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می‌تواند به عنوان یک قطب بزرگ در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی، فعالیت و حضور موثر داشته باشد.


بعد از این سخنان، عابدی نماینده ستاد کل نیروهای مسلح گفت: آسیب‌های اجتماعی نگرانی‌های زیادی را به همراه داشته است، لذا باید کارگروهی را متشکل از تمامی تمامی دستگاه‌های تشکیل دهیم و اقدامات خود را در این حوزه به صورت تجمیع انجام دهیم. البته قرارگاه اجتماعی را متشکل از ۲۰ دستگاه در ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل داده‌ایم که وظیفه آن مقابله با تهدیدهای اجتماعی با منشاء خارجی است. همچنین اقداماتی را در جهت شناسایی و اولویت‌بندی سایر آسیب‌ها انجام داده‌ایم.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/11/4/772226_570.jpg


در ادامه مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: شورای شهر تهران امروز بیش از 100 آسیب را در شهر تهران شناسایی و اعلام کرده است، این در حالی است که وزارت ورزش اعلام کرده بود تنها ۲۹ آسیب در تهران وجود دارد؛ اما مسئله این است که ما چقدر توانسته‌ایم از این آسیب‌ها بکاهیم. اگر بتوانیم این آسیب‌ها را در شهر تهران کم کنیم در در کل کشور نیز اثرگذار خواهد بود. ما در حل آسیب‌ها به حدی بد عمل کرده‌ایم که رهبر معظم انقلاب، در مورد رانندگی هم با ما صحبت کرده‎اند.


راستینه بیان کرد: اگر بتوانیم ورزش را به زندگی جوانان و نوجوانان خانواده‌های ایرانی اضافه کنیم می‌توانیم شاهد کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باشیم. بر همین اساس بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با هزینه شخصی خود قراردادی را با فدراسیون ورزش مدارس برای اضافه کردن 10 ورزش به سایر ورزش‌های این فدراسیون داشته است، که از سال آینده به این لیست اضافه خواهد شد.

به گزارش ایکنا در ادامه این سخنان، سرهنگ ناصر بهلولی، جانشین تیپ 65 نیروهای ویژه نوهد، با بیان اینکه در حل آسیب‌ها جزیره‌ای عمل کرده‌ و نتوانسته‌ایم راهکارهای مقابله‌ایی خوبی را در این راستا داشته باشیم، افزود: راه‌های پیشگیری باید شناسایی شود، چون باعث ایجاد چالش می‌شود. ما در حوزه آگاه‌سازی بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم. برای مثال در زمینه مواد مخدر خانواده‌ها به خوبی آگاهی ندارند. اعلام می‌کنیم که تیپ 65نیروهای ویژه آمادگی دارد که امکاناتی از قبیل اردوگاهی، آموزشی و ورزشی خود را در اختیار بنیاد و ستاد بحران پیشگیری قرار دهد.

جانشین تیپ ۶۵ نوهد بیان کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مسائل فرهنگی برنامه‌های خوب و موثری در ارتش و کارکنان و خانواده‌های آنان و مرکز سربازان وظیفه اجرا و عملیاتی کرده‌ایم و می‌توانیم این تجربیات را در خصوص طرح تکریم خانواده و خصوصیات پدر مادر و فرزندان خوب که برگرفته از مبانی دینی و قرآنی است در اختیار سایر ارگان‌ها و نهادها قرار دهیم.

بهلولی در ادامه با بیان اینکه در بخش اطلاع‌رسانی در آموزش و پرورش نتوانستیم کار خوب و پر ثمری را در رابطه با آسیب‌های اجتماعی انجام دهیم، افزود: مهمترین اقدام و اثر باید بر روی کودکان ما باشد و ازاین جهت ضرورت دارد فعالیت‌هایی را در این حوزه برای مدارس انجام دهیم که بتواند به عنوان مثال سخنرانی‌های مدارس را هدایت کند؛ البته در بحث یکپارچه‌سازی و آموزش در کتب درسی هم در رابطه با حوزه آسیب‌های اجتماعی باید هرچه سریع‌تر وارد عمل شویم.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بعد از سخنان بهلولی گفت: کتاب‌های طراحی شده که تمامی مهارت‌های اجتماعی در مدارس را یکپارچه خواهد کرد. این کتاب‌ها آماده شده و به احتمال زیاد از سال آینده در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت؛ در تمام این کتاب‌ها بحث آموزش در حوزه آسیب‌های اجتماعی داده شده است.

بعد از وی، نمایندگان سایر دستگاه از جمله بهزیستی استان تهران، بهزیستی کشور، وزارت کار، وزارت بهداشت، پلیس فتا، امور اجتماعی استان تهران، پلیس مبارزه با مواد مخدر، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سایر دستگاه‌های دیگر نقطه نظرات و برنامه‌های خود را در جهت کاهش آسیب‎های اجتماعی با توجه به حوزه مربوطه خودشان بیان کردند. یکی از این افراد سرهنگ عزیزی نماینده ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/11/4/772220_318.jpg


بنا بر گزارش ایکنا، وی با اشاره به اینکه هر لحظه که به سمت جلو حرکت می‌کنیم شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی هستیم، اظهار کرد: تا زمانی که اقدام اثرگذاری در این حوزه انجام ندهیم آسیب‌های بیشتری به جوانان و خانواده‌های آنان وارد می‌شود. ارتش تمام تلاش خود را در جهت کاهش این آسیب‌ها انجام داده است و با برنامه‌ریزی و نظارت دقیقی که داشته توانسته بخش بزرگی از این آسیب‌ها را در جامعه تحت نظرش بکاهد.

وی افزود: ارتش قابلیت این را دارد که اگر بخشی از امکانات، تسهیلات و بودجه آسیب‌های اجتماعی کشور را در اختیارش قرار دهند به مدت ۶ ماه می‌توانند تغییرات چشمگیری را در حوزه آسیب‌های اجتماعی انجام دهد. توقف بر سر مسائل کوچک و ایستادن بدون عمل هیچ کاری را از پیش نمی‌برد و آسیب‌ها را بیشتر می‌کند؛ ما در این جریان با این شرایط نمی‌توانیم کاری را از پیش ببریم مگر اینکه ورود جدی و صددرصدی داشته باشیم. جایی که احساس می‌کنید ارتش می‌تواند وارد شود حاضریم با تمام وجود در آنجا حضور پیدا کنیم.

عزیزی با بیان اینکه بسیاری از کادر و وظیفه ارتش از متخصصین و خبرگان حوزه روانشناسی، آسیب‌های اجتماعی و مانند آنها هستند افزود: می‌توانیم از تمامی این افراد در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی بهره‌مند شویم. در صورتی که بتوانیم بودجه حمایت از این افراد را تامین کنیم؛ اگر بخشی از بودجه آسیب‌های اجتماعی به این حوزه اختصاص داده شود این قابلیت را داریم که وارد مسئله کاهش آسیب‌های اجتماعی شویم و بعد از ۶ ماه می‌توانیم تغییرات انجام شده و برنامه‌های صورت گرفته را به طور کامل ارائه دهیم.

در ادامه این جلسه مسعود جهانگیری، جامعه‌شناس و عضو شورای راهبردی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: تازمانی که به طور جدی نتوانیم وارد آموزش و پرورش و بخش پیش دبستانی، دبستانی و ابتدایی بشویم، نمی‌توانیم کاری را در حوزه آسیب‌های اجتماعی پیش ببریم. در حوزه آموزش و پرورش در رابطه با بحث آسیب‌های اجتماعی ضعف محتوایی داریم. در کتب درسی نیز مسائل آسیب‌های اجتماعی به درستی و آنطور که باید مطرح نشده است.

بعد از این سخنان راستینه با تاکید بر اینکه باید پیش‌بینی کنیم قبل از اینکه پیشگیری کنیم، بیان کرد: متاسفانه در حوزه پیشگیری مشکلات بسیاری داریم؛ به‌عنوان مثال زمانی که ما بحث بحران بلوغ جنسی در پسران را مطرح کردیم، پیش‌بینی قبل از پیشگیری بود، اما امروز می‌بینیم که بحران بلوغ جنسی بچه‌های ما در این حوزه به یک فاجعه تبدیل شده است و هیچکس در این رابطه به حرف‌های ما گوش نکرد تا اینکه امروز فرصت به بحث پیشگیری رسیده است.

وی در پایان ضمن قدردانی از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، خبرگزاری ایکنا و همه دستگاه‌های مربوط حاضر در جلسه از آنها درخواست کرد که اقدامات عملیاتی خود را برای جلسه نهم این ستاد ارائه ارائه دهنده تا جلسه بعد شاهد خبرهای خوب و اقدامات گسترده همه نهادهای متولی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشیم.

گزارش تصویری این جلسه را اینجا ببینید.

captcha