نگاه با عینک خدایی به آیات الهی/ حوادث از نگاه مؤمن رحمت و از نگاه کافر عذاب است
کد خبر: 3685573
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
خادمیان تبیین کرد:

نگاه با عینک خدایی به آیات الهی/ حوادث از نگاه مؤمن رحمت و از نگاه کافر عذاب است

گروه جامعه: چهره برتر تبلیغ کشور با تأکید بر اینکه زلزله، سیل و خشکسالی برای اهل ظلم هشدار، عذاب و دردسر و برای مؤمن رحمت است، اظهار کرد: انسان به نفسش بصیر است و می‌داند که این زلزله‌ها و امثال آن برای او رحمت و یا اینکه عذاب است؛ بنابراین اگر نگاه ما به این رویداد طبیعی با یک عینک خدایی باشد، مؤمن از آن درس می‌گیرد و هیچ وقت آنها را بلا نمی‌داند.

نگاه با عینک خدایی به آیات الهی/ حوادث از نگاه مؤمن رحمت و از نگاه کافر عذاب است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین خادمیان، استاد حوزه و دانشگاه و چهره ماند‌گار تبلیغ کشور درگفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رویداد‌ها و حوادث طبیعی را می‌توان به عنوان یک رحمت الهی دانست و این شناخت چگونه باید کسب شود، گفت: مسئله حوادث و رویداد‌های طبیعی یک ترس خوب است و ایجاد ترس اگر مدیریت شود چیز خوبی است؛ مدیریت ترس یعنی ما از این ترس رشد عقلانی را ثمر بدهیم. اگر ما بهای شیطانی ترس را ندهیم قرآن می‌فرماید که شیطان هم شما را از فقر و مرگ و امثال آن می‌ترساند. وقتی جامعه گرفتار ترس شیطانی شد، همه کارها عقب می‌افتد و مردم به بازار و سرکار نمی‌روند و همیشه از زلزله و امثال آن ترس خواهند داشت.

وی تصریح کرد: از قدیم به ما گفته‌اند وقتی که زلزله می‌آید، باید نماز آیات بخوانیم و این یعنی اینکه نشانه‌ها را پیدا کنیم. در بلاد غرب و اهل کفر با عبرت‌گیری از این آفات و حوادث، رشد علمی پیدا کرده‎اند، اگر چه در تعالی معنوی غافل مانده‎اند. پس به جای اینکه بگوییم بر اثر گناه چنین و چنان شد، بفهمیم این آفات به اهالی بلاد توحیدی به صراحت درس می‌دهد، برای زندگی طبیعی باید به رشد علمی نیز رسید.

چهره ماند‌گار تبلیغ کشور با بیان اینکه انسان مؤمن باید بفهمد اگر خانه‌ای سست بسازد از آسیب ایمن نخواهد بود، ادامه داد: از رسول اکرم(ص) روایت است که می‌فرمایند: «مَنْ بَاتَ عَلَى سَطْحٍ غَیْرِ مُحَجَّرٍ فَأَصَابَهُ شَیْ‏ءٌ فَلَا یَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَهُ»اگر روی پشت بامی خوابیدی که دیوار نداشت و به تو آسیبی رسید هیچ کس را جز خودت ملامت نکن. این حقیقت برای مومن و عاصی یکسان است که تحقق توکل به خدا در ساختن دیوار محافظ برای بام خانه است، نه سخره گرفتن عقل و علت‌ها.

حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان در پاسخ به این سوال که چگونه باید بفهمیم که عذاب خدا رحمتی است برای ما، افزود: امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند: «مومن آینه خداست و برای دیگر اهل ایمان مایه برکت است»، لذا اگر ما می‌خواهیم ببینیم که مومن هستیم باید ببینیم که آیا برای مومن دیگر سود و برکت داریم یا مایه فقر و یا سرشکستگی آن می‌شویم؛ حضرت در ادامه می‌فرمایند، مؤمن برای حجت است و این یعنی وقتی کافری مؤمنی را می‌بیند از او درست زندگی کردن را یاد می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه امروز می‌بینیم که شیوه درس‌گیری برعکس شده و برخی از مؤمنین کریسمس و ولادت حضرت عیسی(ع)، را به هم تبریک می‌گویند و از سایر امور دینی خود غافل هستند؛ باید بدانیم که این روز ولادت در هیچ منبعی نیامده است و چندین سال پیش سران این آئین جمع شدند و یک روز را به عنوان ولادت حضرت عیسی(ع) انتخاب کردند. ما می‌بینیم که متاسفانه مسلمانان در فضاهای مجازی این روز را بدون هیچ شناختی به هم تبریک می‌گویند. بعد می‌گویند حضرت عیسی مگر پیغمبر نیست؟ البته که ما ایشان را تصدیق می‌کنیم و به ایشان ایمان داریم و تکمیل ایمان ما به ایمان به انبیا گذشته است اما این دلیل نمی‌شود که بخواهیم رنگ دیگران را بگیریم و تبلیغ سایرین را بکنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مؤمن برای دیگر مؤمنین برکت و برای کفار حجت است و خدای سبحان هم همینطور است؛ هر واقعه‌ای که در عالم رخ می‌دهد برای مؤمن رحمت است و حتی مصیبتی که بر مومن وارد می‌شود، رحمت است. وقتی که می‌بینیم مصیبتی که بر امام‌ حسین(ع) وارد شد تمامش رحمت بود و بعدها آیندگان آن را فهمیدند؛ خود حضرت آن لحظه آن را درک کرده بودند؛ چراکه خداوند سبحان هیچ کینه و خصومتی با بنده‌اش ندارد و کینه و خصومت متعلق به انسان حقیر و ناتوان است. انسان ناتوان مجبور است که کینه بورزد، نامردی کند و از در بی‌معرفتی وارد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان بیان کرد: ‌برای بندگان خوب این زلزله‌، سیل‌ و یا خشکسالی‌ها مایه رحمت است و باعث می‌شود ما ترس خود را مدیریت کنیم. به عنوان مثال خشکسالی به دلیل این است که ما مدیریت زمان نعمت نداریم و اگر این مدیریت را داشتیم، می‌توانستیم خشکسالی را پشت سر بگذاریم. زمانی خشکسالی در تهران شده بود و مردم خدمت مرحوم الهی قمشه‌ای آمدند و از ایشان خواستند که دعا کرده تا خشکسالی برود، ایشان فرمودند چه وقت خشکسالی شده است؟ پاسخ دادند هفت سال است که خشکسالی شده و فرمودند رزق ما که در این سال‌ها می‌رسد؛ لذا وقتی مؤمن مدیریت داشته باشد خشکسالی، زلزله و سیل برای او رحمت است و از آن استفاده می‌کند و به رشد ربانی و عقلانی می‌رسد.

چهره ماند‌گار تبلیغ کشور با تأکید بر اینکه زلزله، سیل و خشکسالی برای اهل ظلم یک هشدار، یک عذاب و دردسر می‌شود، اظهار کرد: انسان به نفسش بصیر است و می‌داند که این زلزله‌ها و امثال آن برای او رحمت و یا اینکه عذاب است. بنابراین اگر نگاه ما به این رویداد طبیعی زمانی که رخ می‌دهد با یک عینک خدایی باشد، مؤمن از آن درس می‌گیرد و هیچ وقت آنها را بلا نمی‌داند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: ما باید یاد بگیریم که رویدادها و حوادث طبیعی یک آیات طبیعی هستند و آنها را بلایای طبیعی ندانیم؛ چرا ما در زمان زلزله نماز آیات می‌خوانیم برای اینکه نگوییم زلزله بلا است، بلکه بگوییم آیت است؛ نامیدن این رویدادها با عنوان بلایای طبیعی متعلق به رسانه‌های غربی و کفار است؛ رسانه‌های ما باید بگویند آیات طبیعی رخداده است و اگر با این عینک نگاه کنیم دیگر به شکل بلا به آنها نگاه نخواهیم کرد و به شکل نشان به آنها نگاه می‌کنیم. این نگاه هم ثمر دنیایی و هم ثمر اخروی دارد.

captcha