ایجاد کارگاه‌های تخصصی امامت برای معلمان و دانش‌آموزان
کد خبر: 3685633
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴

ایجاد کارگاه‌های تخصصی امامت برای معلمان و دانش‌آموزان

کانون خبرنگاران نبأ: معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌ها با توجه به فعالیت‌های تخصصی بنیاد امامت زیر نظر آیت‌الله میلانی و طلابی که دارای گواهی‌نامه و مدرک تخصصی درباره امام‌شناسی از این مرکز هستند، گفت: می‌توانیم جهت آموزش معلمان دینی و دیگر دبیران علاقه‌مند و مستعد، کارگاه‌های تخصصی امامت در استان‌های کشور را برگزار کنیم.

به گزارش کانون خبرنگاران ايكنا، نبأ، نشست معاونان ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با مسئولان مرکز شیعه‌شناسی حوزه علمیه قم در محل این مرکز تشکیل و ظرفیت‌های مرکز شیعه‌شناسی حوزه علمیه قم برای تعامل با آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین داعی‌نژاد، مدیر مرکز شیعه‌شناسی با ارائه گزارشی از روند تأسیس این مرکز و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی که در آن انجام می‌شود، گفت: مرکز شیعه‌شناسی متعلق و وابسته به حوزه علميه قم است و توسط مرجع عالی‌قدر آيت‌الله‌العظمی مکارم شيرازی در سال 1387 تأسيس شد.
وی با اشاره به ضرورت تقویت گفتمان تشیع در جهان، عنوان کرد: امروزه برخی ملت‌ها و کشورهای جهان خواهان آن هستند تا با تشيع آشنايی و ارتباط وسيع‌تر و عميق‌تری پيدا کنند و آموزه‌های آن‌را در زندگی فردی و جمعی خويش اجرا کنند و مرکز شیعه‌شناسی حوزه علمیه قم تلاش دارد در این زمینه فعالیت کند.
منادی تقريب اديان و مذاهب
مدیر مرکز شیعه‌شناسی در ادامه یاد‌آور شد: شکی نيست که ندای وحدت و انسجام بايد با حفظ مرزهای اسلام و در راستای تعاليم مکتب اهل بيت(ع) همراه باشد و بدون ترديد اين امر مهم جز با آشنايی دقيق و عميق مکتب اهل بيت(ع) و شناخت کامل شيعه حاصل نمی‌شود، از اين رو می‌توان راه‌اندازی و فعاليت اين مرکز را گامی ديگر در جهت تقريب اديان و مذاهب به شمار آورد.
اصول راهبردی مرکز تخصصی آموزش شيعه‌شناسی
وی به اصول راهبردی مرکز تخصصی آموزش شيعه‌شناسی حوزه علميه قم اشاره کرد و گفت: دفاع علمی از تشيع، پاسخ‌دهی در راستای حفظ اسلام، شناخت کامل شیوه‌های دفاع از تشيع، شناخت جامع ساير مذاهب و مکاتب از اصول راهبردی مرکز تخصصی آموزش شيعه‌شناسی است.
حجت‌الاسلام داعی‌نژاد در ادامه با اشاره به اهداف مرکز آموزش تخصصی شيعه‌شناسی، عنوان کرد: تسلط انديشه‌های مکتب اهل بيت(ع)، ارائه استدلال منطقی و معقول پيرامون عقايد و آموزه‌های شيعی و دفاع از آنها، احيای ميراث فرهنگی و انديشه‌های معقول دانشمندان و نخبگان شيعی، معرفی نقش شيعيان در توسعه تمدن اسلامی، شناخت توان بالفعل و بالقوه جهان تشيع و ارتباط با مراکز شيعه‌شناسی ايران و جهان، بازشناسی فرقه‌های شيعی و نقاط اشتراک و افتراق آنها با شيعه اثنی‌عشری، آشنايی با ابعاد گوناگون جغرافيايی و جامعه‌شناختی جهان تشيع و آسيب‌شناختی آن، خلاقيت، ابتکار و نوآوری در پژوهش‌های شيعه‌شناسی از اهداف عالیه این مرکز خواهد بود.
وی افزود: شيعه‌شناسی هويتی ميان‌رشته‌ای دارد و از حوزه‌های مختلفی از علوم مانند کلام، تفسير، حديث، فقه، تاريخ، جغرافيا و... بهره می‌گيرد و رويکرد آن، آموزشی ــ پژوهشی است.
دوره‌های مرکز آموزش تخصصی
حجت‌الاسلام داعی‌نژاد درباره دوره‌های مرکز آموزش تخصصی شيعه‌شناسی، گفت: برای کاهش حجم دروس و فراغت وقت جهت حضور در دروس خارج فقه و اصول، اين رشته در دو مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) و سطح چهار (دکتری) اجرا می‌شود که هر مقطع با احتساب مدت زمان پايان‌نامه، تقريبا چهار تا پنج سال خواهد بود.
وی اظهار کرد: تاکنون 10 دوره سطح سه اجرا شده و حدود سه سال است سطح چهار نیز راه‌اندازی شده و علاوه بر اینها یک دوره کوتاه‌مدت برای طلاب پایه ششم به بالا داریم که در یک ترم تحصیلی مبانی مربوط به شیعه‌شناسی را می‌آموزند.
داعی‌نژاد عنوان کرد: علاوه بر آشنایی طلاب با اصول شیعه‌شناسی در این دوره کوتاه‌مدت، بیوگرافی از فرقه‌های انحرافی و اهداف شوم پدیده‌هایی چون شیطان‌پرستی، فرقه‌های انحرافی، نحوه پاسخ‌گویی به شبهات از دیگر مباحثی است که مطرح می‌شود و هم‌اکنون 140 نفر در این دوره حضور دارند.
مدیر مرکز شیعه‌شناسی یادآور شد: اساتید دوره‌های کوتاه مدت از فارغ‌التحصیلان همین مرکز هستند و در واقع استادپروری از دوره سوم و چهارم شروع شده و هم‌اکنون تعدادی از اساتید مرکز، طلاب آن هستند. از شرایط تدریس این است که هر طلبه‌ای بخواهد تدریس کند، باید یک مجموعه یکصد صفحه‌ای از آنچه آموخته را در قالب تألیف ارائه دهد.
وی به فعالیت‌های پژوهشی مرکز شیعه‌شناسی اشاره کرد و افزود: دو سال است وارد عرصه پژوهش شده‌ایم و تولیدات خوبی در این خصوص انجام شده است؛ انتشار مجله شیعه‌شناسی به‌صورت تخصصی و علمی، راه‌اندازی کارگاه‌های کلام پیشرفته، برگزاری نشست‌های علمی که تاکنون به 24 مورد رسیده است و همه آنها مستندسازی و تدوین شده از جمله فعالیت‌های پژوهشی مرکز است.
شیعه‌شناسی به زبان کودکان

حجت‌الاسلام داعی‌نژاد در ادامه با اشاره به دیگر فعالیت‌های مرکز شیعه‌شناسی، عنوان کرد: شیعه‌شناسی کودک را در قالب یک نرم‌افزار تدوین کرده‌ایم و نسخه‌ای از آن تحت عنوان خداشناسی تولید شده و مورد استقبال قرار گرفته است و اخیرا فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی خوبی از ناحیه دانش‌آموختگان اجرا می‌شود و با حضور در یبن مردم و اماکن مذهبی مانند جمکران و حرم حضرت معصومه(س) به سؤالات اعتقادی مردم پاسخ داده می‌شود.
برگزاری کارگاه‌های روش تحقیق
وی گفت: با مدارس علمیه کشور تعامل و ارتباط خوبی داریم و نشست‌هایی را با موضوع شیعه‌شناسی برگزار کرده‌ایم و چهار کتاب پژوهشی در حال تدوین است.
مدیر مرکز شیعه‌شناسی برگزاری کارگاه‌های روش تحقیق، مناظره، مباحث اخلاقی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی و بیان مطالب علمی را از دیگر فعالیت‌های مرکز شیعه شناسی دانست.
در ادامه این نشست علیرضا رحیمی، معاون برنامه‌ریزی و پژوهش ستاد همکاری‌ها با استقبال از برنامه‌های متنوع و فعالیت‌های فاخر مرکز شیعه‌شناسی، توجه مراکز مهم علمی حوزه به آموزش و پرورش را حائز اهمیت دانست و گفت: با وجود همه فعالیت‌های خوبی که شده است، اما عدم اتصال دست‌آوردهای علمی آموزشی این‌گونه مراکز در حوزه به آموزش و پرورش یک خلأ جدی است و باید با کمک یکدیگر ظرفیت‌های دستگاه تعلیم و تربیت را بشناسیم و این‌گونه محصولات علمی را در محیط مدارس آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان رواج دهیم.
ضرورت بررسی کتاب‌های درسی آموزش و پرورش
وی در ادامه خواستار بررسی کتاب‌های درسی از ناحیه این مرکز شد و بیان کرد: خوب است تعداد اساتید آماده به تدریس و قابل عرضه برای کادر آموزش و پرورش ساماندهی شود تا با هماهنگی با دستگاه تعلیم و تربیت با برگزاری نشست‌های تخصصی دانش‌آموزی و نیز کارگاه‌های توانمندسازی معلمان، آنان را در مقابل شبهات اعتقادی مجهز و توانمند کنیم.
اطلاع از فعالیت‌های یکدیگر جهت عدم موازی‌کاری
معاون برنامه‌ریزی و پژوهش دبیرخانه ستاد همکاری‌ها گفت: با توجه به شباهت فعالیت‌های این مرکز با سایر مراکز مشابه مانند دانشگاه ادیان و مذاهب، دفتر تبلیغات اسلامی و نیز مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی تعامل و اطلاع از فعالیت‌های یکدیگر جهت عدم موازی‌کاری و نیز استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر می‌تواند در خروجی کار کمک قابل نوجهی داشته باشد.
وی افزود: شایسته است مرکز شیعه‌شناسی با آموزش و پرورش لینک شود و ستاد همکاری‌ها آماده برقراری ارتباط کاری با هر دو نهاد است.
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌ها نقطه نظرات خود را در خصوص زمینه‌های همکاری این مرکز با آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: مرکز تخصصی شیعه‌شناسی جهت رشد تصاعدی خود می‌تواند از وسعت آموزش و پرورش با مخاطبانی قریب به 40 میلیون نفر برنامه‌ریزی داشته باشد.
معارف اهل بیت(ع) روی میز دانش‌آموزان باشد
وی افزود: کتب درسی دانش‌آموزان در انتظار فعالیت‌های پژوهش‌محور این مرکز است؛ چراکه متن متناسب حدیث رضوی(ع) مبنی بر اینکه «اگر مردم محاسن دستورات ما را دریافت می‌کردند؛ حتما از ما تبعیت می‌کردند» این مرکز قادر است، فرمایش امام هشتم(ع) را بر سر میز دانش‌آموزان حاضر کند.
حجت‌الاسلام درودی بیان کرد: نشست با مراکزی مانند مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با توجه به کدهای ارتباطی که برای استان‌های کشور اختصاص داده شده است می‌تواند گونه‌شناسی سؤالات دانش‌آموزان و والدین آنان و نیز معلمان در خصوص امامت را در کاربست‌های این مرکز قرار هد، تا با ابتکارات طلاب تربیت شده در رشته‌های تخصصی تبدیل به محصولاتی نظیر کتب درسی و یا دیگر محصولات الکترونیکی شود.
ایجاد کارگاه‌های تخصصی امامت برای معلمان و دانش‌آموزان
وی با توجه به فعالیت‌های تخصصی بنیاد امامت زیر نظر آیت‌الله میلانی و طلابی که دارای گواهی‌نامه و مدرک تخصصی درباره امام‌شناسی از این مرکز هستند، گفت: می‌توانیم جهت آموزش معلمان دینی و دیگر دبیران علاقه‌مند و مستعد، کارگاه‌های تخصصی امامت در استان‌های کشور را برگزار کنیم.
کاربرد مرکز شیعه‌شناسی در تحقق سند تحول بنیادین
معاون امور استان‌های دبیرخانه ستاد همکاری‌ها عنوان کرد: بنا به تأکید مقام معظم رهبری نسبت به فعال شدن سند تحول آموزش و پرورش و شاه کلید آن یعنی حیاه طیبه، مرکز شیعه‌شناسی با توجه به دوره‌های تکمیلی طلاب پذیرش شده با شاخص‌های نخبه‌گزینی قادر خواهد بود بخش‌های مرتبط با مباحث امامت در سند تحول را برای طلاب شاغل و فعال در آموزش و پرورش پیش‌بینی کرده و جهت کمیته‌های استانی و شهرستانی ستاد همکاری برنامه‌ریزی‌های مناسب داشته باشد و با تعریف دوره‌های پودمانی، معلمان و اعتقادات دانش‌آموزان را توانمند کرد.

captcha