به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، جهان اقتصاد نوشت: الگویBricolage: روشی مبتنی بر اقدام وعمل با استفاده و به کارگیری از منابع ارزان و ساده و دردسترس ( سخت افزار ونرم افزار و منابع انسانی ارزان)
الگویImprovisaition: روشی مبتنی بر اقدام و عمل متخصصین فنی با دانستنی های فنی پیشین( البته با تشکیل گروهکاری قوی)
الگویEffectuation: روشی مبتنی بر اقدام و عمل در مقیاسی کوچک و تعمیم آن به مقیاسی وسیعتر پس از دریافت بازخوردها و رفع نقصها و بهینهسازی با رعایت صرفه و بهرهوری بیشتر.
این پژوهشگران معتقدند شاخص های مشترک این روشها شامل خلاقیت، ریسک و مخاطره پذیری معقول، کاوشگری منظم و گاه روشمند، فعالیتهای گروهی منسجم و همافزا با نگاه عملیاتی وپرتحرک و با استفاده از رکن مهم کشف و تشخیص فرصتها، با محوریت فرد کارآفرین، به خلق یک ارزش و ایجاد کسب وکاری سودآور منجرخواهد شد. آنها معتقدند شناسایی فرصتها در هر شرایطی اتفاق قابل تحقق است، اما معنا و ارزش کلیدی کارآفرینی کشف و «تشخیص فرصت» است و نه «فرصت طلبی»!
مهندسی معکوس این نظریه های علمی این است که اگر در کشوری شاهد رشد فزاینده گستره فرصت طلبی هستیم، حتماً تدابیر هوشمندانه و توسعه محور در بسیاری از بخشهای اجرایی و حاکمیتی آن کشور پایهریزی نشده و جریان ندارد.
بهعنوان مثال می توان به ناموفق بودن خصوصی سازی در ایران به عنوان یکی از این نمونههای مشخص بهکارنگرفتن تدابیر مناسب و حساب شده، اشاره کرد. نتایج بررسیهای علمی بانک جهانی در مورد کشورهایی که با خصوصی سازی موفق به توسعه نشده اند، نشان می دهد، آنها از حکمرانی خوب و هوشمند، بی بهره و یا کم بهره بوده اند. این بررسی یکی از مهمترین شاخصهای حکمرانی هوشمندانه را، ارائه “خدمات قدرتمند دولت به مردم” می داند. بنابراین معتقدیم ارتباط همه جانبه با دنیا و استفاده از دانش و تجارب ارزشمند جهان امروز و بهرهمندی از مؤلفههای مشترک و کاربردی بسته حکمرانی خوب؛ مانند شفافیت، پاسخگویی، مسئولیتپذیری و عدالت، و بومیسازی و انطباق روشمند آن با استناد به اصول اسلامی، برای تحقق پیشرفت و توسعه ایران اسلامی، بسیار ضروری است.
حکمرانیخوب، دراتخاذ سیاستهای پیشبینی شده، آشکار و صریح دولت (که نشاندهنده شفافیت فعالیتهای دولت است)؛ بوروکراسی شفاف؛ پاسخگویی دستگاههای اجرایی در قبال فعالیتهای خود؛ مشارکت فعال مردم در امور اجتماعی و سیاسی و نیز برابری همه افراد در برابر قانون، تبلور مییابد. بهطورکلی میتوان گفت که حکمرانیخوب، تمرین مدیریت (سیاسی، اقتصادی، اجرایی و…) منابع یک کشور، برای رسیدن به اهداف و تحقق سیاست های کلان و راهبردهای تعیین شده است.
پزوهشهای محققان نشان می دهد از میان همه شاخص های رشد و توسعه، شاخص قانون از اهمیت ویژه و زیرساختی برخوردار است.در واقع اگر بخواهیم کشوری را به هدف رشد اقتصادی برسانیم، باید بسترهای لازم را ایجاد کنیم و یکی از این بسترهای حیاتی، پالایش و چابک سازی قوانین خواهد بود که نقشی اساسی در به نتیجه رسیدن حاکمیت قانون دارد. چرا که با “قوانین متعدد، معارض، مبهم و غیر ضرور به حاکمیت قانون” نخواهیم رسید (کشور ایران با دارا بودن سابقه ۱۱۰ سال قدمت قانونگذاری، حدود ۱۲هزار عنوان اصلی قانون، مشتمل بر حدود ۶۰۰ هزار ماده قانونی و حدود ۶ میلیون مقرره مانند: آیین نامهها، بخشنامهها دارد را با کشور فرانسه که حدود ۲۵۰ سال سابقه قانونگذاری داشته و در حال حاضر یک دهم ما و حدود حدود ۱۱۰۰ عنوان قانون دارد، مقایسه کنید.) نتایج بررسیهای اولیه کارشناسی مجلس شورای اسلامی نشان میدهد حدود ۸۰ درصد از قوانین کشور قابلیت حذف دارند. این امکان حذف ناشی از انباشت قوانینی است که در نهایت نتیجهای جز سردرگمی آحاد مردم و حاکمان نداشته است. با اطمینان میتوان گفت که قانون، زیرساخت همه شاخصهای بسته حکمرانیخوب و هوشمندانه است. البته “خدمات قدرتمند دولت به مردم” و احترام به ” جمهور مردم ” و حفظ “استقلال قوا” در حاکمیت نیز، بدون آن و به طور شایسته محقق نخواهد شد.
بنابراین امیدواریم قوه مجریه (دولت) که نقش مهم امور اجرایی کشور را بر عهده داشته و شاکله قدرتمندی از حاکمیت را تشکیل میدهد، با اجرای وظایف و تکالیف قانونی خود مطابق ” قانون تدوین و تنقیح قوانین کشور مصوب ۱۳۸۹” کلیه وزراتخانهها، مؤسسات و دستگاههای دولتی را ملزم به تنقیح، پالایش و حذف قوانین و مقررات غیرمعتبر، غیرضرور، مبهم، مجمل، معارض و مغایر با یکدیگر نموده، و با ارائه فهرست آن به معاونت قوانین قوه مقننه، هرچه زودتر راه برای “چابکسازی عملیاتی” قوانین هموار سازد، تا با خلاصه شدن و جامعسازی قوانین کشور بتوان بستر قانونی مناسب رابرای پیشرفت و توسعه کشور و حکمرانیخوب و هوشمند و ارائه خدمات قدرتمند به مردم فراهم آورد.
بدیهی است نتایج حاصل از فرآیند تنقیح، پالایش و چابک سازی قوانین ؛ دربه ثمر نشاندن شاخصهای مهم حکمرانی خوب از جمله:
شفافیت: جریان آزاد اطلاعات از چگونگی اتخاذ و اجرای تصمیمات خرد و کلان (سیاسی، اقتصادی، اجرایی و…) و قابلیت دسترسی سهل و آسان برای آحاد مردم
پاسخگویی: پاسخگویی نهادها، سازمانها و مؤسسات دولتی در چارچوب قانونی و زمانی مشخص در برابر ارباب رجوع
مسئولیتپذیری: پذیرفتن مسئولیت سیاستها و اقدامات مؤسسات و نهادهای حکومتی، سازمانهای خصوصی و نهادهای مدنی فعال در جامعه
و در نهایت حقوق مساوی (عدالت): رفاه و آرامش پایدار در جامعه، با به رسمیت شناختن حقوق مساوی برای تمامی افراد در جامعه و اطمینان همه افراد، به تناسب فعالیت خود در منافع جامعه، تأثیر به سزایی خواهد داشت.
نتیجه میگیریم که در حکمرانی خوب، همه افراد باید از فرصتهای برابر برخوردار باشند. آنگاه می توان انتظار داشت عرصه زشت و پلشت فرصت طلبی به فضای شفاف و دانش بنیان “تشخیص فرصتها” تغییر یابد.
حمید منفرد
رییس دبیرخانه تنقیح قوانین و مقررات کشور