چگونگی تبیین آموزه‌های دینی برای کودکان/ چرایی فعالیت مهدهای کودک با فرهنگ غیر بومی
کد خبر: 3688177
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
فضلی تشریح کرد:

چگونگی تبیین آموزه‌های دینی برای کودکان/ چرایی فعالیت مهدهای کودک با فرهنگ غیر بومی

گروه جامعه: مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش به تبیین چگونگی انتقال مفاهیم دینی برای کودکان دوره پیش دبستانی و مهدکودک و همچنین چرایی وجود و فعالیت برخی مهدهای کودک با فرهنگ غیر بومی پرداخت.

ی

رخساره فضلی، مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تبیین چگونگی انتقال مفاهیم دینی برای کودکان دوره پیش دبستانی و مهدکودک پرداخت و گفت: محتوای آموزشی دوره پیش دبستان فعالیت محور و تلفیقی است. در این دوره اگرچه درسی به اسم علوم و ریاضی نداریم اما این بدان معنا نیست که مفاهیم ریاضی و علوم به کودکان آموزش داده نمی‌شود.

وی بازی، کاردستی، قصه، نمایش خلاق، پرسش و پاسخ، نقاشی، گردش علمی و .... را از جمله فعالیت‌هایی برشمرد که در این مقطع برای انتقال مفاهیم دینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اظهار کرد: در این میان آنچه به عنوان فرابرنامه و چتری بر سر همه برنامه‌ها برای کودکان لحاظ شده است، انس با قرآن محسوب می‌شود.

فضلی محتوا و جهت گیری قصه‌هایی که در دوره پیش دبستان ارائه می‌شود را آموزش ارزش‌های اسلامی خواند و گفت: ارزش‌ها و باورها نه تنها در مفاهیم قصه، بلکه در جریان قصه گویی، بازسازی و بازگویی از سوی کودکان نیز در قالب مفاهیمی همچون صبر، احترام گذاشتن به دوستان، رعایت حق طرف مقابل و .. رعایت می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر این، آموزش آموزه‌های دینی و آیات کوتاه قرآن کریم را نیز به صورت جدی دنبال می‌کنیم اما سعی در ترکیب این دو روش با یکدیگر داریم تا جذابیت بیشتری برای کودکان داشته باشد.

اختلال در مسیر شکوفایی فطرت کودکان

وی بازی را جزو لاینفک کودکان برشمرد و گفت: آستانه تحمل یک کودک پیش دبستانی برای نشستن 15 دقیقه است و اگر والدین و مربیان به این نکته توجه نکنند، در مسیر شکوفایی فطرت وی اختلال ایجاد کرده‌اند.      

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای از زندگی انسان‌ها نقش خانواده کم رنگ نمی‌شود، گفت: تنها تفاوتی که در این میان وجود دارد این است که هر چه سن و سال فرزندان کمتر باشد میزان تأثیرپذیری آنان از خانواده‌ها بیشتر است.

وی یکی از ارکان تأثیرگذار در تربیت کودک را مربیان برشمرد و در تبیین نحوه انتخاب آنان در مهدهای کودک گفت: انطباق رشته تحصیلی با خدمت مورد نظر، آشنایی با آموزه‌های دینی و نهایتا گزینش جزو مراحل انتخاب مربی است؛ البته تعداد نیروی دانشگاهی با رشته پیش دبستان محدود است، اما فارغ التحصیلان زیادی در شته علوم تربیتی داریم.

فضلی با تأکید بر اینکه حتی افرادی که در زمینه علوم تربیتی تحصیل کرده‌اند نیاز به آشنایی با یافته‌های جدید علمی برای نحوه برخورد با کودک دارند تا کیفیت آموزش‌های این افراد ارتقاء یابد، اظهار کرد: در این راستا در حال تدوین نظامی هستیم که حداقل‌های استاندارد جذب نیروی انسانی در دوره پیش دبستان را لحاظ کرده و امیدواریم به زودی ابلاغ شود.

فضلی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر کلاس‌های پیش دبستان در حوزه آموزش و پرورش برگزار می‌شود، گفت: در این میان مؤسساتی هستند که برای کودکان چهار تا شش سال خدماتی را ارائه می‌دهند و مجوز نیز دارند، اما مجوز آنان از آموزش و پرورش نیست در صورتی که طبق قانون باید از این نهاد دولتی مجوز خود را کسب کنند. در حال رایزنی هستیم تا همه مؤسسان و متقاضیان ارائه خدمت برای کودکان چهار تا شش سال مجوز فعالیت خود را از آموزش و پرورش کسب کنند.

وی به مواردی که خلاف سیاست‌های آموزش و پرورش در مهدهای کودک رخ می‌دهد اشاره و عنوان کرد: در نگاه کلان و درجه اول انتظار ما از خانواده‌ها است تا در انتخاب مرکز نگهداری فرزند خود دقت بیشتری کنند. وجود برخی مراکز پیش دبستانی و مهد کودک که متمایل به فرهنگ غربی است، خواسته برخی خانواده‌ها است و این مراکز نیز به همین سبب شکل گرفته‌اند؛ در واقع می‌توان گفت خواسته خانواده‌ها نوعی بازار عرضه و تقاضا را ایجاد کرده است.

تقاضاهای غیرفرهنگی برخی خانواده‌ها

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در پایان یادآور شد: در مرحله اول دولت با ایجاد یک نظام آموزش مدون برای دوره پیش دبستانی و در مرحله دوم خانواد‌ه‌ها با شناخت و تأمل بیشتر باید کودک را در جریان فراگیری آموزش‌های علمی، دینی و اخلاقی قرار دهند. در این میان رسانه‌ها نیز می‌توانند ورود پیدا کنند و آموزش‌های منسجم‌تری را در اختیار خانواده‌ها قرار دهند.

وی در پایان یادآور شد: اینکه مؤسسات مختلف برای آموزش و تربیت کودکان چهار تا شش سال ورود پیدا کرده‌اند، یک فرصت محسوب می‌شود اما اگر خواستار رسیدن به اهداف عالیه هستیم راهی جز حرکت در یک مسیر مشخص نداریم و خانواده و نهادهای سیاست‌گذار و مجریان باید از نهادی که متولی حاکمیتی این جریان هستند تبعیت کنند و این نهاد جز وزارت آموزش و پرورش نیست.

captcha