پای خاطرات رزمندگان والفجر 8 در ایکنا
کد خبر: 3688289
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶

پای خاطرات رزمندگان والفجر 8 در ایکنا

گروه فرهنگی: رزمندگان عملیات والفجر 8، صبح امروز، 15 بهمن‌ماه، به مناسبت سالروز این عملیات، در خبرگزاری ایکنا خراسان رضوی حضور یافتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، رزمندگان عملیات والفجر 8، صبح امروز، 15 بهمن‌ماه،به مناسبت سالروز این عملیات، در تحریریه خبرگزاری ایکنا خراسان رضوی حضور یافتند.

در ابتدای نشست، قاسم وجدانی، عضو اطلاعات عملیات لشگر 21 امام رضا(ع)، در عملیات والفجر 8، اظهار کرد: سال 62 عملیات خیبر آغاز شد و بعد از آن در سال 63 عملیات بدر صورت گرفت.

وی ادامه داد: سال اول جنگ مرحله تهاجم بود و بعد از عملیات بیت‌المقدس دشمن در لاک دفاعی خود فرور رفت و 8 سال این جنگ ادامه داشت.

پای خاطرات رزمندگان والفجر8 در تحریریه ایکنا

وجدانی تصریح کرد: ما در ابتدا عملیات خیبر را در دو منطقه آب و خاکی و در منطقه هور که محل تردد قاچاقچیان بود و به لحاظ نظامی سخت بود، انجام دادیم.

در ادامه، حمید جهانگیر فیض‌آبادی، رزمنده لشگر 21 امام رضا(ع)، واحد تخریب و نویسنده کتاب «جنون مجنون» با اشاره به منطقه عملیات والفجر8، بیان کرد: بصره که محل عملیات بود و پایتخت اقتصادی و نفتی عراق است، شاید از بغداد مهم‌تر باشد چراکه صادرات و واردات عراق از بصره انجام می‌شود و اهمیت این منطقه تا حدی بود که صدام گفته بود اگر ایرانی‌ها بصره را بگیرند کلیه عراق را به آنها تحویل می‌دهیم.

وی در همین مورد اضافه کرد: ازآنجاکه بندر خرمشهر و بصره در مسیر اروند قرار دارند، این رودخانه به ‌اندازه‎ای که برای عراق مهم بود برای ایران هم اهمیت داشت، گرچه رضاخان آن را بخشیده بود و عراق آن را حق خودش می‌دانست.

فیض‌آبادی با اظهار اینکه عملیات والفجر8 غافلگیرانه‌ترین عملیات ما بوده است، اظهار کرد: حفاظت در این عملیات خیلی رعایت می‌شد و به همین دلیل، روز 20 بهمن روز حفاظت عملیات نامگذاری شده است.

شرایط خاص منطقه عملیاتی اروند

رزمنده لشکر 21 امام رضا(ع)، واحد تخریب عملیات والفجر8 با اشاره به منطقه این عملیات، تصریح کرد: دشمن با توجه به اطمینانی که از اروپا، آمریکا و اسرائیل گرفته بود، اصلاً احتمال نمی‌داد که از این منطقه مورد حمله قرار بگیرد، علاوه بر اینکه شرایط اروند که منطقه عملیات بود، اجازه حمله نظامی را به ما نمی‌داد.

پای خاطرات رزمندگان والفجر8 در تحریریه ایکنا

وی در ادامه اضافه کرد: منطقه اروند موانع بسیاری دارد، 200 کیلومتر طول و 500 تا 1500 متر عرض دارد، جزر و مد بسیاری، با اختلاف یک‌ و نیم متر دارد و عمق آن 12 تا 19 متر است؛ این رودخانه تنها رودخانه وحشی دنیا است و اسرائیلی‌ها می‌گویند کسی نمی‌تواند در این منطقه شنای غواصی داشته باشد.

فیض‌آبادی با اشاره به ثبت رکورد دقیق‌ترین عملیات شناسایی برای عملیات والفجر8 در گینس، ادامه داد: این منطقه 700 بار شناسایی شد و پس از بررسی‌های دانشجویان دانشگاه امیرکبیر برای یافتن بهترین زمان عملیات در اروند، ساعت 10 و 22 دقیقه بهمن‌ماه برای عملیات تعیین شد.

رزمنده لشگر 21 امام رضا(ع)، واحد تخریب عملیات والفجر8 با توضیح این مطلب که برای عبور از اروند، هر لشکر باید چهار پل داشته باشد، افزود: با این وضعیت 15 تیپ و لشکر با تعداد دو هزار و پانصد نفر با قایق رد شدند؛ پس از آنکه از آب عبور می‌کردند با موانعی مانند سیم‌خاردار، بشکه‌های حاوی مواد مذاب، موانع ضد غواص و ... مواجه و گرفتار می‌شدند و فقط انفجار همین بشکه‌های مواد مذاب باعث می‌شد رزمندگان تا شعاع 50 متری در معرض گدازه‌های این مواد مذاب قرار بگیرند و شهید شوند؛ همه این‌ها نشان‌دهنده پیچیدگی عملیات بود.

اصل غافلگیری در والفجر8

سیدهاشم میربمانی، غواص واحد اطلاعات عملیات لشکر 5 نصر عملیات والفجر 8 نیز اصل غافلگیری دشمن را مهم‌ترین ویژگی این عملیات برشمرد و بیان کرد: با توجه به جزر و مد آب، گردابی شدن رودخانه و تلاطم این رودخانه وحشی باعث شده بود که دشمن نتواند حتی تصور کند که نیروی نظامی از این منطقه عبور کند.

پای خاطرات رزمندگان والفجر8 در تحریریه ایکنا

میربمانی در توضیح بیشتر به بیان خاطره‌ای از سردار کوثری  پرداخت و افزود: سردار کوثری برای حضور در یک رزمایش نظامی، برای عبور از رودخانه به خارج کشور دعوت شده بود؛ در آن رزمایش هر لشکر با سه پل عمد از رودخانه عبور کردند؛ در همان جلسه یکی از کارشناسان خارجی از ایشان پرسیده بودند شما هم عملیاتی شبیه این داشته‌اید؛ وقتی شرح عملیات را از سردار کوثری شنید، گفت آنچه باعث موفقیت شما در عملیات شد قوانین نظامی نبود و عامل دیگری رمز موفقیت شما بوده که به ما نمی‌گویید؛ این عامل همان ایمان و شهادت‌طلبی بچه‌های رزمنده بود که در محاسبات نظامی عراقی‌ها نمی‌گنجید.

آموزش‌های پیش از عملیات

میربمانی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با آموزش‌هایی که پیش از عملیات والفجر8 به رزمندگان داده شد، عنوان کرد: آموزش‌ها در سه، چهار مرحله انجام شد؛ در مرحله اول چهار نفر در دریای مازندران در شمال توسط نیروی دریایی آموزش دیده بودند، در مرحله دوم، 12 نفر و در مرحله سوم که ما حضور داشتیم، 50 نفر شدیم.

وی در همین راستا اضافه کرد: دوره‌های آموزشی ما در کارون برگزار شد و ما جلیقه می‌پوشیدیم و در آن سنگ می‌ریختیم تا تمرین کنیم و بتوانیم وزن مواد منفجره و سلاح‌ها را حمل کنیم، بعدش هم می‌رفتیم زیر آب؛ ما  یک ماه به این صورت آموزش دیدیم.

captcha