تخریب مسجد حوض معجردار با حکم دستگاه قضایی نبوده است
کد خبر: 3688477
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱

تخریب مسجد حوض معجردار با حکم دستگاه قضایی نبوده است

گروه اجتماعی: رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: هیچگونه حکمی برای تخریب مسجد حوض معجردار مشهد از سوی دستگاه قضایی استان صادر نشده است و این شایعه ای بیش نیست، بلکه تنها در این خصوص که آیا این مسجد جزو میراث ملی است یا خیر پیگیری شده که بر اساس ادله، مشخص شد این مسجد، ثبت آثار ملی نبوده است.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی مظفری، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در نشست خبری که امروز، 15 بهمن ماه در دادگستری استان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی گسترش عدالت و عدالت گستری است.
وی افزود: در زمان رژیم سفاک پهلوی به دلیل نایده گرفتن احکام اسلام و ظلم و ستمی که به مردم روا شد به رهبری حضرت امام(ره) و حمایت مردم، نظام اسلامی تشکیل شد و امروز پس از چهار دهه از انقلاب در جهان سربلند هستیم.
مظفری ادامه داد: با وجود اینکه وظیفه همه حاکمیت های نظام، اجرای عدالت است، اولین جایی که در خصوص اجرای عدالت در اذهان تداعی می شود دستگاه قضایی است و یکی از آرمان های انقلاب اسلامی نیز رسیدگی به حقوق مردم است.

رشد سه برابری در بخش توسعه اداری و منابع انسانی دستگاه قضایی استان
وی در خصوص تحولات دادگستری از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، عنوان کرد: در سال 1357 با جمعیت حدود 35 میلیون نفر در کشور، در خراسان بزرگ 430 کارمند و 220 قاضی شاغل در دستگاه قضایی مشغول به کار بودند که با توجه به جمعیت کشور در سال 1396 این تعداد باید به هزار کارمند و 500 قاضی فقط در سه استان می رسید اما در حال حاضر طبق آمار فقط در استان خراسان رضوی دو هزار و 332 کارمند مشغول به کار هستند که شاهد رشد سه برابری در بخش توسعه اداری بوده ایم.
وی اضافه کرد: در گذشته دادگاه جنایی فقط در تهران بود و برای رسیدگی به پرونده باید به تهران مراجعه می کردند اما امروز این نوع دادگاه به تعداد شش شعبه در مشهد و یک شعبه در شهرستان‌های بزرگ خراسان رضوی مانند سبزوار، قوچان، نیشابور و ... افزایش یافته و به اینگونه پرونده‌ها رسیدگی می‌کند.
مظفری اظهار کرد: با توجه به مراجعات زیاد در دستگاه قضایی نیز با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و یک کارمند و یا قاضی بدون هیچ اضافه کاری دو برابر شرح وظایفش کار می کند اما از سوی دولت استخدام نیرو انجام نمی شود تا این کمبود جبران شود.

ورود سالانه  بیش از یک میلیون پرونده به دستگاه قضایی استان
وی با بیان اینکه ماهانه حدود 130 هزار پرونده وارده به دستگاه قضایی استان داشته ایم، تصریح کرد: سالانه بیش از یک میلیون پرونده به دادگستری استان وارد می شود که باید رسیدگی شود و در سال جاری نیز از ابتدا تا پایان دی ماه، تعداد یک میلیون و شش هزار پرونده وارده داشته ایم، علاوه بر این نیز حدود 200 هزار پرونده در شورای حل اختلاف وارد شده است.
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، عدم افزایش حقوق کارکنان دستگاه قضایی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: با وجود درآمدزایی دستگاه قضایی برای دولت که در روند رسیدگی پرونده ها به خزانه واریز می شود اما هیچ تدبیری برای مشکلات بودجه ای این دستگاه صورت نگرفته است.
مظفری در بخش دیگری از سخنان خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و اظهار کرد: هیچگونه حکمی برای تخریب مسجد حوض معجردار از سوی دستگاه قضایی استان صادر نشده است و این شایعه ای بیش نیست، فقط در این خصوص که آیا این مسجد جزو میراث ملی است یا خیر، بر اساس ادله مشخص شد که ثبت آثار ملی نبوده است.

وجود پرونده‌های رسوبی به دلیل عدم مراجعه خود افراد شاکی است
وی همچنین در خصوص پرونده‌های رسوبی، اضافه کرد: پرونده ای که از یک سال بگذرد جزو این پرونده ها محسوب شده که این تعداد حدود 170 هزار مورد را شامل می شود، اما تعداد زیادی از این پرونده ها باید از سوی خود افراد پیگیری شود که مراجعه نکردند و به این وضعیت مانده است.
مظفری در خصوص پیگیری حقوق شهروندی نیز اظهار کرد: نقض حقوق شهروندی، همواره مورد برخورد جدی از سوی دستگاه قضایی بوده و هست و در این خصوص کوتاهی از سوی دادگستری صورت نگرفته است.

گله‌مندی از شایعات فضای مجازی مبنی بر بی عدالتی دستگاه قضا
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در خصوص برخی از اخبار منتشره در فضای مجازی مبنی بر بی عدالتی دستگاه قضا نسبت به برخورد در برخی از جرایم تصریح کرد: بر اساس یک سری شایعات در فضای مجازی که می خواهد بی کفایتی دستگاه قضا را نشان دهد، باید بگویم که هیچ اغماضی از سوی قضات در برخورد با جرایم وجود ندارد.
مظفری ادامه داد: در خصوص اینکه خیلی از افراد گفتند فردی با دزدیدن یک عدد گوسفند با حکم قاضی دستش قطع شده است اما برخوردی با اختلاس‌گران نمی شود باید بگویم که یک گوسفند نبوده بلکه 200 گوسفند از 26 خانواده همراه با وسایل ارزشمند منزل بوده و این تعداد از افراد شاکی بودند.
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: پرونده های سنگین قضایی هم یا در حال رسیدگی است یا در مرحله اجرا است و پرونده هایی که از سوی قضات نیز دارای اشتباهاتی بوده است مورد رسیدگی قرار می گیرد که اگر اشتباه قاضی ثابت شود، پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع داده خواهد شد.

مظفری عنوان کرد: برخورد با معتادان متجاهر نیز خواسته مردم از دادسرای انقلاب بوده که در این خصوص از سوی دادگستری اجرای قانون است و در این زمینه کم نگذاشته و حمایت مالی بخش دیگر این مسئله است که باید از سوی استانداری، فرمانداری، شهرداری، شورای مواد مخدر و ... انجام شود.
وی با بیان اینکه انتشار جرایم خاص ایجاد ناامنی می کند، گفت: بر اساس تحلیل دستگاه قضایی اینگونه اخبار منتشر نمی شود اما باید بگویم در خصوص انتشار اخبار خدمات دستگاه قضایی به ویژه از سوی صدا و سیما کوتاهی شده است.
مظفری در خصوص برخورد با اغتشاشگران اظهار کرد: هنوز پرونده رسمی در این خصوص برای افراد دستگیر شده تشکیل نشده است اما اطلاعات جامع پس از تشکیل پرونده در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در خصوص بحث مهریه نیز گفت: اگر مشخص شود که فرد مال و اموالی دارد و مخفی کرده است در این خصوص مرد بازداشت خواهد شد در غیر این صورت باید بانوان در ابتدای شروع زندگی با تدبر بیشتر مهریه را تعیین کنند چرا که عدم توانایی پرداخت مهریه از سوی مرد حکمش زندان نیست.
در بخش دیگری از این نشست غلامعلی صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: در سال گذشته ورودی دادسراهای استان 10 درصد افزایش یافته درحالیکه میانگین کشوری حدود 15 درصد رشد داشته است که این نشان از اقدامات پیشگیرانه در رابطه با وقوع جرم بوده که از سوی دستگاه قضایی استان انجام شده است.
وی ادامه داد: در خصوص حقوق شهروندی نیز دستگاه قضایی برای احداث تفرجگاه در بخش کمربند جنوبی با وجود ازدحام جمعیت در بخش ییلاقی طرقبه و شاندیز اقدام کرده است.

احقای حقوق شهروندان از تعاونی‌های غیرمجاز در حال رسیدگی است
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در خصوص احقای حقوق مردم مشهد از تعاونی‌های غیرمجاز اظهار کرد: به غیر از هشت تعاونی که به صورت متمرکز از سوی دادسرای تهران بررسی خواهد شد سایر پرونده ها در استان در حال رسیدگی است.
صادقی تصریح کرد: بر اساس تأکیدات رهبری در خصوص برخورد با دستگیر شده ها در اغتشاشات اخیر نیز آن دسته از افراد که اظهار ندامت کرده و هیچگونه وابستگی به معاندان ندارند مورد مساعدت قرار گرفته اند که در این خصوص تحقیقات در حال انجام است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی عنوان کرد: علاوه بر اقدامات پیشگیرانه نیز تصمیم ما برخورد جدی با بخش هایی است که حقوق عمومی را ضایع کرده اند.

captcha