اکثر نوجوانان امروز مضطرب هستند
کد خبر: 3688565
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹
ربیعی:

اکثر نوجوانان امروز مضطرب هستند

گروه اجتماعی: عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد و مشاور برجسته خانواده با اشاره به اینکه خودکشی پاسخ به خوددرمانی است گفت: اکثر نوجوانان امروز نوجوانانی مضطرب هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، محمد ربیعی، روانشناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد، صبح امروز 15 بهمن در کارگاه آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نوجوانان که با حضور جمعی از جهادگران دانشگاهی در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهي استان برگزار شد، با اشاره به اینکه هویت انسان در سن نوجوانی شکل می‌گیرد گفت: شخصیتی که در سن کودکی شکل‌گرفته شده در نوجوانی به نتیجه می‌رسد.
وی بابیان اینکه نتیجه تربیت کودکان در سنین 18 سالگی مشخص می‌شود اظهار کرد: اگر در سن نوجوانی فرد تجربه‌های نامناسب و منفی مانند روابط جنسی و مصرف دخانیات نداشته باشد 85 درصد احتمال تجربه نامناسب در بزرگ‌سالی کاهش پیدا می‌کند.
ربیعی با تأکید بر اینکه اگر جامعه‌ای بخواهد توسعه یابد همه افراد باید بیشتر توانایی و توجه خود را برای تربیت درست نوجوانان به کار ببرند بیان کرد: در سن نوجوانی فرد هر اتفاق و تجربه‌ای را کسب کند خاطره آن تجربه را تا تمام عمر به خاطر می‌آورد.
استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ماهیت رفتارهای جنسی و سو مصرف مواد مخدر حالت خوشایندی را در فرد به وجود می‌آورد که میل به تکرار را در نوجوانان شدت می‌بخشد.
وی تأثیر مصرف الکل بر مغز فرد را در سن قبل و بعد از 22 سالگی بسیار متفاوت برشمرد و تصریح کرد: نوجوانی زاییده هزاره سوم است.
ربیعی بابیان اینکه درگذشته سن نوجوانی بسیار کوتاه بود و افرادی که الآن می‌خواهند برای نوجوانان برنامه‌ریزی کنند نوجوانی را تجربه نکرده‌اند گفت: شروع نوجوانی و رسیدن به بلوغ درگذشته پس از پختگی اولیه فرد اتفاق می‌افتد اما امروزه در اکثر نوجوانان بلوغ زودرس اتفاق می‌افتد.

اکثر نوجوانان امروز مضطرب هستند


جامعه نوجوان دار جامعه‌ای حادثه‌خیز است
مشاور خانواده با اشاره به اینکه دوران بلوغ بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری و فرصتی خطرناک برای به وجود آمدن آسیب‌هاست اظهار کرد: جامعه‌ای که در آن نوجوان وجود دارد جامعه‌ای حادثه‌خیز است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد شیوع رابطه دختر و پسر در چهارمحال و بختیاری را از سال 1380 دانست و افزود: این رابطه اوایل 17 درصد در استان وجود داشت اما اکنون به 70 درصد رسیده است که علاوه بر کمیت کیفیت‌ها نیز تغییر کرده است.
ربیعی با اشاره به اینکه سه تعریف کیفی، سنی و تحصیلی برای دوره نوجوانی آمده است تصریح کرد: تعریف کیفی نوجوانی به معنی سنی که فرد درگیر هویت‌یابی است و دو واقعه مهم ازدواج و اشتغال را تجربه نکرده است، می‌باشد.
وی سن بین 12 تا 18 سالگی را تعریف سنی نوجوانی دانست و عنوان کرد: دوره راهنمایی و دبیرستان یا متوسطه اول و دوم تعریف تحصیلی نوجوانی است.
وی با تأکید بر اینکه دوره نوجوانی معایب و محاسن بسیاری دارد گفت: غیرقابل‌پیش‌بینی بودن، کسب توانایی برای برنامه‌ریزی به علت رشد تفکر انتزاعی (ذهن خلاق و خلاف)، غیرقابل‌کنترل بودن، سن لذت‌گرایی در مقابل کار گرایی، پیروی از دوستان و عمل‌گرا بودن آن‌ها از معایب دوره نوجوانی است.

 

اکثر نوجوانان امروز مضطرب هستند

پرخاشگری ویژگی جداناشدنی یک نوجوان است
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد بابیان اینکه پرخاشگری ویژگی جداناشدنی یک نوجوان است خاطرنشان کرد: تفکر نقشه‌کشی نوجوانان از تفکر فرضیه‌سازی گرفته‌شده است.
مشاور خانواده با اشاره به اینکه اگر فرد نوجوانی تصمیمی بگیرد حتماً آن را عملی می‌کند گفت: بیشترین خودکشی‌ها در سن نوجوانی است.
ربیعی لذت‌گرا بودن نوجوان و کار گرا بودن والدین و بزرگ‌ترها را عامل اصلی تعارضات فرزندان با خانواده دانست و عنوان کرد: نوجوان کار گرا به بیماری وسواس مبتلا است. تحریک خلق مهم‌ترین ویژگی فضای مجازی است
وی مشکل خلق و افسردگی، اضطراب و تمایل به کشیدن سیگار، شخصیت منفعل که نمی‌تواند نه بگوید، تقاضا برای پرستیژ و جلب‌توجه کردن و کنجکاوی را از نتایج معایب نوجوانان برشمرد و بیان کرد: تحریک خلق مهم‌ترین ویژگی فضای مجازی است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: خلق کودکان، بزرگ‌سالان و نوجوانان به ترتیب دو دقیقه، دو ساعت تا 3 روز و دو هفته طول می‌کشد تا عوض شود و ناراحتی جای خود را به خوشحالی دهد.
مشاور خانواده هیجان را اولین چیزی دانست که نوجوان تمایل دارد تجربه کند تصریح کرد: اگر بخواهیم از آسیب‌های اجتماعی کم کنیم باید با نوجوانان رفیق باشیم.

 

اکثر نوجوانان امروز مضطرب هستند


وی بابیان اینکه نوجوانان افرادی با مرام و اهل رفاقت هستند افزود: فاصله گرفتن از پدر و مادر دستوری، فقدان تعریف از خود، فقدان عیب‌جویی، فقدان مقایسه، داشتن اتاق خلوت با نوجوانان برای منحصربه‌فرد دیدن نوجوان و فقدان اخلاقی کردن مسائل از شرایط استفاده از پتانسیل رفاقت توسط والدین است.
اکثر نوجوانان امروز مضطرب هستند
ربیعی با اشاره به اینکه خودکشی پاسخ به خوددرمانی است گفت: اکثر نوجوانان امروز مضطرب هستند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد با تأکید بر اینکه 90 درصد افراد در دنیا در قسمت‌هایی از زندگی خود یک‌بار خود ارضایی کرده‌اند خاطرنشان کرد: خود ارضایی در خانم‌ها از آقایان کم‌تر است.
ربیعی بابیان اینکه تمایل به جنس مخالف از نشانه‌های سلامت نوجوانان است اظهار کرد: مشکل اصلی زمانی به وجود می‌آید که تمایلات به عمل تبدیل شود.
مشاور خانواده با مرام و اهل رفاقت بودن، عدالت‌خواه بودن، زود اعتماد کردن، خوش‌بین بودن، ایمان بالای نوجوانان، پتانسیل اخلاقی بودن از محاسن نوجوانان دانست و عنوان کرد: بحث نوجوان با بحث امنیت ملی ارتباط دارد.
وی با اشاره به اینکه یک نوجوان نهایتاً پس از گذشت سه ساعت می‌تواند به‌طرف مقابل خود اعتماد کند گفت: اگر فردی اسنادش در شکست درونی و در پیروزی بیرونی باشد این فرد افسرده است.
وی با تأکید بر اینکه زمانی که دنبال محکوم کردن نوجوان هستیم خوش‌بینی را از او می‌گیریم خاطرنشان کرد: افسردگی نتیجه واقع‌بینی است.
ربیعی بابیان اینکه امروزه امید به زندگی و انتظارات در بین مردم زیاد شده است اظهار کرد: کیفیت زندگی زمانی بالا می‌رود که استانداردها از حد معمول بالا نرود.

 

اکثر نوجوانان امروز مضطرب هستند


نوجوانان مؤمن‌ترین افراد در جهان هستند
مشاور خانواده نوجوانان را مؤمن‌ترین افراد در تمام جهان برشمرد و افزود: نوجوانی به دو قسمت نوجوانی اول و نوجوانی دوم تقسیم می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: جلوه گری، بلوغ، مسائل جنسی، ارتباط با همسالان، ارتباط با معلمان، ارتباط با خانواده سنتی، مسائل تحصیلی، استرس‌ها، ظاهر جسمانی و رابطه با جنس مخالف از مشکلات نوجوانی اول است.
ربیعی با اشاره به اینکه هویت، ارتباطات، عشق و بلوغ، تصمیم‌گیری، زودرنجی و مسائل عاطفی، اهمال‌کاری، ظاهر جسمانی (زیباشناختی)، عزت‌نفس، مشکلات تحصیلی و مذهب از مشکلات نوجوانی دوم است اظهار کرد: ارتباط با والدین بهتر از ترس از آن‌ها در نوجوانان تأثیر دارد و ریشه عزت‌نفس نوجوانان در جسم آن‌هاست.

یادآور می شود این برنامه با حمایت استانداری چهارمحال و بختیاری و مشارکت دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

captcha