تدریس دروس معارف بدون توجه به نیازهای دانشجو تلاشی عقیم است
کد خبر: 3689150
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵

تدریس دروس معارف بدون توجه به نیازهای دانشجو تلاشی عقیم است

گروه معارف: مدیرگروه معارف دانشگاه‌ شهید چمران اهواز با بیان اینکه موجودیت گروه‌های معارف، حرکت کردن بر اساس نیازهای دانشجوست، گفت: دین می‌خواهد یک رابطه دیالوگی با مردم برقرار کند؛ از این رو موجودیت علم و استاد برآیند پرسش است. استاد معارف اگر بخواهد در فضای ذهنی و انتزاعی خود حرکت کند، قطعاً موفق نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام علی‌محمد حسین‌زاده، مدیرگروه معارف دانشگاه‌ شهید چمران اهواز امروز سه شنبه 17 بهمن در نشست استادان معارف دانشگاه‌های استان خوزستان که در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: گروه‌های معارف برآمده از این انقلاب هستند و رسالت‌ اساسی آن‌ها در پشتیبانی، تبلیغ و تبیین انقلاب است؛ رسالت‌هایی که تبیین آنها در سایه نهادها و کمیته‌های منتسب به انقلاب، ضرورت و بایستگی بیشتری دارد و آن رسالت، انقلابی بودن در آرمان‌ها، اعتقادات، اندیشه، عملکرد و رفتارها است.

حسین‌زاده تأکید کرد: گسست از تفکر انقلابی، همت جهادی، مسئولیت‌پذیری، صداقت، اخلاص و از جان مایه گذاشتن قطعاً ما را به قهقرا و دوری از انقلاب اسلامی می‌کشاند.

کارآمدی نظام تبیین دستاوردها و مسئولیت‌های سنگین انقلاب است

وی با تصریح به اینکه امروز به خصوص بحث کارآمدی نظام مورد پرسش‌های جدی است، گفت: کارآمدی نه به آن معنا که کاستی‌ها را بخواهیم توجیه کنیم بلکه کارآمدی تبیین دستاوردها و مسئولیت‌های سنگینی است که انقلاب اسلامی بخشی از آن را تأمین کرده و بخشی از آن نیازمند همراهی و تلاش جهادی استادان معارف اسلامی است. این ایام فرصتی است که بتوانیم با برقراری ارتباط با آن آرمان‌ها، تجدید بیعت کنیم.

برگزاری کلاس‌های معارف بدون توجه به نیازهای دانشجو تلاشی عقیم است

مدیرگروه معارف دانشگاه‌ شهید چمران اهواز اظهار کرد: اگر بخواهیم شاخصه رسالت و مسئولیت‌پذیری گروه معارف را تبیین کنیم، نیازمند یک شاخصه اصلی هستیم و آن تفکر امام(ره) و جانشین ایشان مقام معظم رهبری است.

حسین‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث تمرکززدایی و انتقال مأموریت‌ها و مسئولیت‌های گروه‌های معارف به سطح استان گفت: این نگاه با تاسیس کمیته‌های استانی مدتی به طول کشید و امروزه در سطح استان ابلاغ شده است. با توجه به ظرفیت‌های رو به رشد استان‌ها به خصوص خوزستان که از پیش‌روان این مسأله است، ظرفیت‌های لازم در خود نهاد استانی وجود دارد و ان شاءالله این توان با هم‌افزایی و هم‌اندیشی به خوبی پیش رود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های خوزستان جایگاه خوبی در سطح کشور دارد، گفت: نیازمند آن هستیم که قدم‌های‌ بلندتری برداریم و این با هم‌افزایی و مساعدت استادان معارف محقق می‌شود. این جلسه می‌تواند بهانه‌ای برای دمیدن روح همکاری و همدلی در گروه‌های معارف باشد. اگر بخواهیم قدم‌های بهتری در جایگاه گروه‌های معارف در دانشگاه‌ها داشته باشیم باید در دو جهت رشد کمی و کیفی قدم برداریم. 

مدیر گروه معارف دانشگاه‌ شهید چمران اهواز توضیح داد: در نگاه آماری باید بر یک‌سری استانداردها در جنبه کمیت تأکید کنیم؛ اگر این استانداردها را رعایت کنیم قطعا به سمت رسالت‌های اصلی خود حرکت خواهیم کرد؛ البته نباید تنها خود را درگیر این جنبه کنیم و به رسالت‌های اصلی خود نیز توجه داشته باشیم؛ برای مثال مدیریت گروه‌های معارف ما نباید به سمتی برود که از استادان بدون مجوز برای دروس معارف استفاده کند. این ظرفیت به جود آمده است که نهاد استانی بتواند از لحاظ کمی استادان مجوزدار برای گرایش‌های مختلف را تأمین کند.

مأموریت‌ اساسی استادان معارف، ارائه دروس نیازمحور است

حسین‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های اساسی استادان و مدیران گروه‌های معارف، ارائه دروس نیازمحور است، گفت: موجودیت گروه‌های معارف، حرکت کردن براساس نیازهای دانشجو است. قرآن کریم که در طول 23 سال نازل شد، دیالوگ میان مردم، پرسش‌ها و نیازهایی است که به تناسب زمان‌ها ارائه می‌شود. دین می‌خواهد یک رابطه دیالوگی با مردم برقرار کند. موجودیت علم و استاد برآیند پرسش است. استاد معارف اگر بخواهد در فضای ذهنی و انتزاعی خود حرکت کند، قطعاً موفق نیست. باید ذهن مخاطبان خود را ملاحظه کند و براساس آن حرف بزند. آنچه اصل است، مسئله است. اگر بر اساس پرسش و نیازهای دانشجو حرکت نکنیم، تلاش ما عقیم خواهد بود.

باید به روز باشیم

وی با بیان اینکه صددرصد کلاس‌های معارف اسلامی باید نیازمحور باشد، گفت: این نیازمند هزینه دادن است. باید به روز باشیم. امروز در بحث‌های مبانی معارف اسلامی چه پرسش‌ها و دغدغه‌هایی وجود دارد؟ استاد معارف باید توجه کند. نیازمحور بودن اساس دانش و ماهیت علم است. بنابراین استادان و مدیران گروه‌های معارف به موضوع نیازمحور بودن توجه کنند.

کیفیت بخشیدن به دروس معارف انقلابی‌گری می‌خواهد نه دستورالعمل

مدیرگروه معارف دانشگاه‌ شهید چمران اهواز تأکید کرد: کیفیت بخشیدن به دروس معارف اهتمام جمعی می‌خواهد، مسئولیت‌پذیری و انقلابی‌گری می‌خواهد نه دستورالعمل. قالب‌ها و چارچوب‌های برنامه‌ریزی آموزشی باید توسط استادان رعایت شود؛ نکاتی از قبیل انضباط در ورود و خروج، تعداد جلسات و ... توجه به این قالب‌ها محتوا را تأمین می‌کند.

حسین‌زاده گفت: یکی دیگر از نکات مهم مشاوره‌های دانشجویی است و این از رسالت‌های سنگین گروه‌های معارف است. باید این مشاوره‌ها را به صورت رسمی در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

برگزاری کلاس‌های معارف بدون توجه به نیازهای دانشجو تلاشی عقیم است

در ادامه این نشست سید سراج الدین جزایری دبیر جشنواره معارف، نکاتی درباره جشنواره معارف که با هدف ارتقاء جایگاه گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌ها، افزایش ارزش کتاب‌ها و ایجاد انگیزه در دانشجویان برای مطالعه آنها برگزار می‌شود، بیان کرد.

captcha