قدردانی از ورود جهاد دانشگاهی به عرصه کارآفرینی قرآنی
کد خبر: 3689281
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴
حجت‌الاسلام والمسلمین افتخاریان بیان کرد:

قدردانی از ورود جهاد دانشگاهی به عرصه کارآفرینی قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول دارالقرآن نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه باید مهارت آموزشی خود را به مهارت کارآفرینی گره بزنیم، گفت: یکی از کارهای خوبی که جهاد دانشگاهی شروع کرده است، بحث کارآفرینی قرآنی بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین افتخاریان، مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بعدازظهر امروز 17 بهمن‌ماه با حضور در جمع شرکت کنندگان در طرح دانشجو معلم قرآن کریم، ویژه دانشجویان جامعه هدف سازمان بهزیستی به بیان سخنانی پرداخت.
وی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به بیان خاطره‌ای از آن دوران پرداخت و گفت: در دهه پنجاه وضعیت شکل‌گیری انقلاب به شرایط حساسی رسیده بود و بسیاری از یاران امام تحت فشار بسیار زیادی قرار گرفته بودند و حکومت فضای خوف و اختناق سنگینی را برای فعالان انقلابی ایجاد کرده بود. فضایی که انقلابی‌ها نسبت به آینده انقلاب نگران شده بودند.

قدردانی از ورود جهاد دانشگاهی به عرصه کارآفرینی قرآنی
وی افزود: در این فضا تمام علما و سیاسیون به امام(ره) توصیه می‌کردند که مقداری فعالیت‌ها را کم‌رنگ تر کنند چرا که ممکن است انقلاب به ثمر نرسد. اما امام(ره) با قاطعیت یکی از آیات سوره مبارکه «شعرا» را قرائت کردند. این سوره قصه انبیاء مختلفی را ذکر کرده است و به طور مفصل قصه حضرت موسی(ع) و فرار کردن بنی اسرائیل از دست فرعون و رهبری نهضت توسط حضرت موسی(ع) را بیان کرده است.
افتخاریان بیان کرد: در آن شرایط فرار و زمانی که به رود نیل رسیدند، اصحاب به حضرت موسی(ع) گفتند؛ «فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ» در زمان انقلاب یاران امام نیز چنین موردی را به ایشان گفتند. اما امام(ره) همان پاسخ را دادند: «قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ». این باور قرآن است که پشتوانه پیروزی انقلاب و حضور بسیجی‌ها در جبهه بود.
در ادامه این نشست برخی از شرکت‌کنندگان در این دوره به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و مشکلاتی که با آن مواجه هستند، پرداختند. همچنین در ادامه این نشست حجت‌الاسلام افتخاریان با اشاره به توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در زمینه قرآن و فعالیت‌های قرآنی، گفت: برخی از مطالباتی که مطرح شد هرچند بر حق است، اما در حیطه اختیارات این سازمان نیست.
وی با اشاره به اینکه بحث اشتغال مهم‌ترین بحث همه حاضران در این دوره است، افزود: بحران اشتغال بحرانی است که همه کشور درگیر آن هستند و مربوط به جمع حاضر و قشر خاصی نیست. فارغ‌التحصیلان زیادی در کشور بیکار هستند. راه‌حل‌ این معضل دست یک سازمان و یک مجموعه نیست. ما به عنوان یک رابط می‌توانیم تنها منتقل‌کننده مشکلات باشیم.

قدردانی از ورود جهاد دانشگاهی به عرصه کارآفرینی قرآنی
افتخاریان اظهار کرد: بخشی از مشکلات به این خاطر است که مطالبه‌گری از سوی جامعه معلولان وجود ندارد و این روحیه باید در چنین افرادی تقویت شود.
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظّم رهبری در دانشگاه‌ها به دغدغه قرآنی مدیران سازمان بهزیستی اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از موارد این دغدغه عضویت سازمان بهزیستی در کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم است.
وی بیان کرد: در بحث اشتغال، کار خوبی که جهاد شروع کرده، بحث استارت‌آپ و کارآفرینی در حوزه قرآنی است. ما باید مهارت آموزشی خود را به مهارت کارآفرینی گره بزنیم. من به هیچ وجه اعتقاد ندارم که فضای کسب و کار به بن‌بست رسیده است. بسیاری از حیطه‌های کاری هست که هنوز جای کار فوق‌العاده و درآمدزایی دارد.
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظّم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: بحث آموزش و استمرار تدریس شما موضوعی است که دو جانبه باید پیگیری شود. اینگونه نباشد که ما کلاسی آماده کنیم و شما به کار دعوت شوید، بسیاری مواقع خود شما می توانید زمینه ساز یک فعالیت قرآنی شوید. هدف اصلی ما از تدریس درآمدزایی نیست بلکه هدف اعلی آموزش قرآن کریم است.
همچنین در ادامه این نشست حمیدرضا یونسی،‌ مسئول برگزاری دوره‌های دانشجو معلم قرآن کریم،‌ گفت: سازمان قرآنی دانشگاهیان دارای بخش‌های مختلفی است که یکی از آنها مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی است. این مرکز در راستای ایجاد گروه‌های استارت آپی و حمایت،‌ پرورش و رویش آنها تا رساندن به یک حد مطلوب و نهایتاً درآمدزایی، از این گروه‌ها حمایت می‌کند.
یونسی افزود: محور اصلی این استارت‌آپ‌ها و دغدغه اصلی که نیروها باید نسبت به آن داشته باشند، طرح ایده است. دانشجویان دور هم جمع می‌شوند و یک ایده را که می‌تواند به اشتغال پایدار برسد مطرح می‌کنند و اقدامات پژوهشی لازم را انجام می‌دهند و نهایتاً به طور آزمایشی آن کار را انجام می‌دهند تا قابلیت و بهسازی آن مورد بررسی نهایی قرار بگیرد.

قدردانی از ورود جهاد دانشگاهی به عرصه کارآفرینی قرآنی
وی بیان کرد: اگر دانشجویانی که در حوزه بهزیستی هستند ایده‌هایی دارند، می‌توانند جمعی را تشکیل دهند و ایده‌‌های خود را مطرح کنند تا در صورت داشتن حدنصاب‌ها و تأیید طرح، با حمایت ما به اجرا برسانند تا نهایتاً بعد از سه سال به یک محصول و تولید و خروجی تجاری برسند. در نهایت نیز این طرح به خود افراد واگذار می‌شود تا خودشان آن را به انجام برسانند. بر همین اساس از ارائه طرح یا ایده‌های مرتبط استقبال می‌کنیم.

captcha