آخرین تغییرات و جزئیات مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب
کد خبر: 3689349
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
اسدی بیان کرد:

آخرین تغییرات و جزئیات مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب

گروه مسابقات: دبیر شورای گسترش و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی حوزویان ضمن تشریح آخرین جزئیات دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب حوزه های علمیه، گفت: رشته‌های این مسابقات از دو رشته به سه رشته افزایش یافته و توجه به بحث تفسیر نیز مورد توجه قرار گرفته است.

حسین اسدی، دبیر شورای گسترش و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی حوزویان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب که اواخر فروردین ماه سال آینده همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن ایران برگزار می‌شود، گفت: روز گذشته 17 بهمن‌ماه در جلسه ستاد عالی مسابقات آخرین گزارش در مورد این بخش از مسابقات بین‌المللی قرآن ارائه شد.
وی افزود: این مسابقات در دومین دوره هم همچون دوره اول همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در شهر قم برگزار می‌شود. در حال حاضر هم در مرحله ثبت نام و پذیرش کشورها هستیم. تاکنون هم بیش از 20 کشور نمایندگان خود را برای حضور در این مسابقات معرفی کردند.
دبیر شورای گسترش و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی حوزویان با اشاره به اینکه در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب شاهد برگزاری رقابت در سه رشته خواهیم بود، تصریح کرد: نوآوری که امسال صورت گرفته است این بوده که با توجه به رسالت حوزه‌های علمیه و کارکرد طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه در سراسر دنیا، برای رشته حفظ و قرائت قرآن پیوست تفسیری تعریف کرده‌ایم. یعنی همه شرکت‌کنندگان علاوه بر اجرای قرائت یا حفظ خود به سوالات تفسیری هم پاسخ خواهند داد.
مشاور قرآنی رئیس جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: این سوالات از دو منبع شامل تفسیرالمیزان علامه طباطبایی و تفسیر التّحریر و التّنویر ابن عاشور تونسی که توسط کمیته فنی مسابقات انتخاب شده، خواهد بود. با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان اهل تسنن یا اهل تشیع هستند این دو منبع انتخاب شده و هر کدام از شرکت‌کنندگان می‌توانند، یکی از این دو منبع را برای پاسخ به سوالات تفسیری انتخاب کنند.

آخرین جزئیات مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب
وی با تأکید بر اینکه در انتخاب منبع یک منبع اهل تشیع و یک منبع اهل تسنن در نظر گرفته شده است، بیان کرد: سوره‌های مبارکه «محمد»، «فتح» و «حجرات» به عنوان سوره‌های محوری انتخاب شده است.
دبیر شورای گسترش و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی حوزویان اظهار کرد: براساس رسالت‌ها و کارکردهای حوزه‌های علمیه علاوه بر دو رشته حفظ و قرائت یک رشته دیگر به این مسابقات با عنوان «خطابه قرآنی» اضافه کرده‌ایم. شرکت‌کنندگان در این رشته سخنرانی‌های خود را در هفت موضوعی که انتخاب شده و در مورد شخصیت حضرت محمد(ص) است یک موضوع را انتخاب می‌کنند و موضوع سخنرانی خود را با استفاده از آیات و روایات تنظیم می‌کنند. در مرحله اول، فایل تصویری سخنرانی خود را برای ستاد برگزاری مسابقات ارسال می‌کنند و در مرحله بعد آنهایی که انتخاب می‌شوند در مسابقات حضور خواهند داشت.
اسدی در پاسخ به این سوال که هر کدام از شرکت‌کنندگان حفظ و قرائت می‌توانند در رشته سوم نیز حضور داشته باشند، گفت: هر کدام از شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی تنها در یک رشته از سه رشته این مسابقات، می‌توانند حضور داشته باشند.
وی در بخش دیگری از گفت‌‌وگوی خود با ایکنا در مورد مکان برگزاری این مسابقات نیز عنوان کرد: رقابت ها در یکی از سالن های مجتمع امام خمینی(ره) قم که مربوط به جامعه المصطفی هست برگزار می شود. مراسم اختتامیه نیز سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام کاظم (ع) برگزار می شود.
دبیر شورای گسترش و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی حوزویان با اشاره به اینکه احتمال تغییر در این موضوعات وجود دارد، گفت: اگر تغییری هم وجود داشته باشد بسیار جزئی خواهد بود.
اسدی همچنین افزود: ستاد مرکزی برگزاری مسابقات یک مصوبه‌ای داشته است و آن هم این است که برای طلاب اهل سنت داخل کشور هم سهمی قائل شده و برای آنها هم اجازه داده شده است تا در مرحله انتخابی حضور داشته باشند و با طلاب حوزه‌های شیعه برای حضور در این رقابت بین‌المللی، رقابت کنند. مدارس علمیه اهل سنت که در استان‌هایی مانند کردستان، گلستان، سیستان و بلوچستان و ... فعال هستند و هر سال مسابقات سالانه‌ای برگزار می‌کنند. نفرات برتر آن مسابقات با نفرات برتر مسابقات داخلی حوزه‌های علمیه رقابت می‌کنند و هر کدام که بهتر بودند به تشخیص داوران و کمیته فنی انتخاب خواهند شد. بنابر این امکان دارد نمایندگان کشورمان در این دوره از اهل سنت یا اهل تشیع باشند.
وی همچنین در مورد پخش تلویزیونی این مسابقات نیز بیان کرد: سال گذشته نیز کل مراسم اختتامیه پوشش داده شد. امسال نیز در کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی مسابقات سیاست‌های ضبط و پخش برنامه‌ها و ... تدوین شده است. بنابر این شده است که مسابقات بین‌المللی قرآن در تمامی بخش‌ها طبق یک جدول زمان‌بندی که تهیه شده است، پوشش داده شود و لذا انعکاس این مسابقات تابعی از تمامی رقابت‌ها خواهد بود.
اسدی در پایان خاطرنشان کرد: در این دوره افتتاحیه به صورت مختصر خواهد بود، اما مراسم اختتامیه به صورت مجزا با مسابقات بین‌المللی قرآن در تهران برگزار می‌شود و در آن نفرات برتر مسابقات تجلیل خواهد شد. امسال مراسم اصلی ما همان مراسم اختتامیه خواهد بود و سال گذشته نیز به همین نحو بود. البته تمامی جزئیات و تغییرات احتمالی در آینده و در نشست‌های خبری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

captcha