ممیزی کتاب را به اهلش واگذار کنید/ انقلاب ما، انقلاب بیان است
کد خبر: 3689433
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
رئیس جمهور عنوان کرد؛

ممیزی کتاب را به اهلش واگذار کنید/ انقلاب ما، انقلاب بیان است

گروه ادب: رئیس جمهور در اختتامیه جایزه کتاب سال گفت: وزارت ارشاد ممیزی را به انجمن‌های اندیشمندان، فرهیختگان و ناشران واگذار کند تا ممیزی دقیقتر را انجام دهند و این کار باید توسط اهلش صورت گیرد.

ممیزی کتاب را به اهلش واگذار کنید/ انقلاب ما، انقلاب بیان است
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در مراسم سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه انقلاب اسلامی زمینه ساز عزت و هویت ملی شد، تصریح کرد: ورود اسلام نقطه ممتازی برای تمدن ایران و انقلاب، نقطه عطف مهمی در تاریخ ایران بود.

دکتر روحانی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم در ایام تاریخی دهه فجر و حضور در جمع اندیشمندان، فرهیختگان، نویسندگان و بوجود آورندگان آثار علمی، گفت: تاریخ انقلاب اسلامی در حقیقت یک نقطه و آغاز فصلی بین قبل انقلاب و بعد از آن بشمار می‌رود.

دکتر روحانی با بیان اینکه نمی‌خواهم انقلاب ایران را هم‌وزن دین مبین اسلام قرار دهم، اظهار کرد: با نگاهی به شرایط کشور پیش و پس از انقلاب در می‌یابیم که دوران پیش از انقلاب، زمان تحقیر ملت از سوی استعمارگران و مستبدین بود و دوران بعد از پیروزی انقلاب زمان عزت و شکوفایی ملت ایران در سایه حاکمیت ملی و احترام به فرهنگ دینی و ملی مردم است.

رئیس جمهور تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران به آراء، اندیشه و تفکرات مردم و هویت دینی و ملی ملت عزت بخشید که البته در این تحول و انقلاب بزرگ، کتاب، مکتوب و سخن نقش بسیار اساسی را داشته و فرهنگ و هنر ما را وارد عالم جدیدی کرده است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه متأسفانه در دورانی بخش بزرگی از جامعه مذهبی و متدینین به دلایلی از هنر فاصله گرفته و فرار می‌کردند، گفت: حتی در دوره‌ای مذهبی‌ها با دلایل خاصی که داشتند محیط‌های دبیرستان و دانشگاه را برای جوانان خود مناسب نمی‌دیدند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دورانی در این کشور ورود به دانشگاه و فراگیری علوم جدید و هنر، به معنای بی‌دینی بود، خاطر نشان کرد: در آن دوران انس داشتن با علوم جدید بسیار دشوار بود و اگر طلبه‌ای قصد داشت تا به دنبال خواندن دروس کلاسیک رفته و در دانشگاه تحصیل کند به او به شکل دیگری نگاه می‌کردند و از حوزه اخراجش می‌کردند و باید خیلی مخفی و سری این کار را انجام می‌داد.

دکتر روحانی تأکید کرد: انقلاب اسلامی سلیقه‌ها و اقشار مختلف را بهم متصل کرد و در جامعه انسجام بوجود آورد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در آن دوران شاید در کل حوزه علمیه قم به طور مخفی چند رادیو وجود داشت که برای شنیدن اخبار به صورت پنهانی از آنها استفاده می‌شد و اگر می‌فهمیدند طلبه این امکان را دارد او را اخراج می‌کردند، افزود: داشتن رادیو در آن دوران مساوی با عدم تدین و اعتقاد به دین بود.

روحانی افزود: سال 56 شرایط قدری عوض شد و این زمزمه به گوش می‌رسید که طبل نهایی پایان رژیم سلطنتی نواخته می‌شود و هنوز هم تردیدهای فراوانی بود و این بحث آغاز شده که اگر این رژیم سقوط کردو وضعیت کشور عوض شد این جریان اسمش چیست؟ خلافت اسلامی است، حکومت اسلامی است؟ مردم چه نقشی دارند؟ ده‌ها جلسه در تهران تشکیل شد که در برخی از آنها شرکت داشتم شهید بهشتی، مطهری، مفتح، آیت الله امامی کاشانی و ... حضور داشتند و بحث بر این بود که اگر حکومتی تشکیل شد آیا مردم نقش دارند یا خیر؟ و بحث‌ها بسیار طولانی شد و وقتی امام(ره) در پاریس بودند آقایان موسوی اردبیلی، منتظری و ... به پاریس آمدند و شبها با امام بحث می‌کردند. اینکه می‌بینید شعار مردم استقلال، آزادی، حکومت اسلامی بود و امام(ره) نیز در سخنانی جمهوری اسلامی را بیان کردند که این تصادفی نبود و بحث‌های عمیق فراوانی وجود داشت و هنوز هم بعضی همان تردیدهای 40 سال پیش را دارند، زوایا و اختلاف نظرهایی وجود دارد، با وجود اینکه همه قانون اساسی را قبول کردیم. وقتی امام گفت جمهوری اسلامی، شعار مردم عوض شد و از فردا شعار «استقلال، آزادی جمهوری اسلامی» را اعلام کردند.
وی افزود: پشتوانه بحث نظری، علمی و فقهی و حتی کلامی در این زمینه وجود دارد و عالمان ما  کتاب و بیان و نوشته آنها به شدت اثرگذار است؛ شاید با یک نوشته کوتاه از یک عالم شیرازی در زمینه توتون و تنباکو در 150 سال پیش یک تحول اساسی ایجاد شد. اینکه علم در کنار سیاست است و مرجعیت در کنار مسائل سیاسی جامعه است و بعد هم می بینید که کتاب «اسرار» امام که جزء کتاب‌های اولیه‌ای بود که در میان  طلبه‌ها بود و مقطعی هم ممنوع بود. از این کتاب گرفته تا کتاب‌هایی که شهید مطهری، بهشتی، هاشمی رفسنجانی که مجله‌ای به عنوان مکتب تشیع پخش می‌شد و یکسری مباحث جدید در این کتاب‌ها مطرح شد.
رئیس جمهور عنوان کرد: مرحوم شریعتی نقش بسزایی در مقطعی داشت که سخنرانی‌ها تبدیل به کتاب می‌شد و ساواک اولین هجمه به کتابخانه یک خانه بود و بر مبنای کتاب پرونده درست می‌کردند و محاکمه می‌کردند و کتاب نقش اساسی در تحول نسل جوان ما ایجاد شد. انقلاب از اندیشه ایجاد می‌شود و اندیشه نو است که شرایط و حرکت جدید می‌آفریند که هم عقل رشد می‌کند و هم آینده نگری دقیق تر برای مردم ترسیم می‌شود و یک قیام و نهضت درست می‌شود.
دکتر روحانی ادامه داد: در سال 42 در قم شعارهای جدید شروع شد که در آن مقطع این شعارها بسیار مهم بود. یک تحول بزرگ بود و کسی باورش نمی‌شد که در دسته‌های عزاداری مسائل سیاسی و روز وارد شود. این مسئله در عراق مرسوم بود اما در ایران نه. همان معجزه تبیین اسلام که خداوند این معجزه را گاهی به عنوان کتاب و گاهی به عنوان قرائت و خواندن عنوان می‌کند. اما دو نام اصلی قرآن مجید یکی کتاب و دیگری قرآن است و این نشان می‌دهد که معجزه ما قرائت، خواندن، کتاب و تأمل است و اتصال ما به دنیای امروز و فردا با اندیشه بشری امکان پذیر است و برای آینده ذخیره شود باید به بیان و مکتوب تبدیل شود و تا این رخ ندهد به دنیای فردا انتقال نمی‌یابد.
وی تصریح کرد: آنچه مهم است این فکر و اندیشه و نظر اساس عظمت انسان هم علم، اندیشه، فکر و ... است و خداوند هم در قرآن فرموده است که نشان می‌دهد اساس قدرت بشر درک و فهم مسئله و بیان آن است و عجیب هم این است که تمام ابزار بیان، همه چیز با بیست و چند حرف بیان می‌شود. خداوند با یک ابزار ساده که در اختیار انسان قرار داده مانند الفبا این قدرت را به او اعطا کرده تا سخن بگوید و کلماتی را بنویسد و اندیشه خود را از این طریق بیان کند.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه گفت: انقلاب اسلامی ما انقلاب اندیشه، کتاب، سخن و بیان است و معجزه انقلاب شبه آن است و کاری که اندیشمندان و دانشمندان ما انجام می دهند علم، دانش و حرکت است و با همین کتاب و سخن است که دنیای فردا و امروز را به هم وصل می‌کنیم و در آینده نیز درباره ما با کتاب و بیان قضاوت می کنند و کتاب آیینه تمام نمای اندیشه و تفکر یک ملت است. برخی از آثار هنری قدیم، مکتوبی که وجود دارد شما را به هزاران سال قبل برمی‌گرداند.
دکتر روحانی ادامه داد: امروز بار رسالت عظیمی بر دوش نویسندگان، اندیشمندان و فرهیختگان وجود دارد، برای اینکه بتوانند هر آنچه برای جامعه ما مفید لازم و ضروری است از طریق بیان و کتابت و تبیین با زبان واقعیت‌ها را بیان کنند، فرصت ما محدود است و همه ما این فرصت شصت سال، هفتاد سال و ... است و فرصت زندگی ما محدود است و زمان نشاطی که ما می‌خواهیم فرا بگیریم نیز محدودتر است. هم زمان محدود برای اینکه فرا بگیریم و هم برای اینکه تبیین کنیم و به دیگران منتقل کنیم.
وی گفت: مهم است چه کتاب است بنویسم و چه چیزی نیاز زمان ما است، ممکن است بحثی بسیار خوب باشد اما به درد یک دانش آموز یا دانشجو نخورد. کشورما تاریخ ما دوستان ما دشمنان ما شرایط ما را در نظر بگیریم و آرمان‌هایمان را مدنظر قرار دهیم و در آن مبنا ببینیم که کدام بهترین است که بنویسیم . چرا برخی کتاب‌ها ماندگار می‌شود و برخی در همان چاپ اول دچار مشکل می شود. برخی کتاب را می‌بینیم که قرنها پیش نوشته‌اند و شعرا اندیشمندان فرهیختگان و بزرگان جاودانه هستند سعدی، حافظ و مولانا کهنه نمی شوند. جسم آنها مثل هم نابود شده اما این چه اندیشه‌ای است که قرنها جاده و مسیر را نشان می دهند. یک شعر حافظ را 10 نفر می خوانند و برداشت‌های مختلف می‌کنند و این نشان دهنده یک اندیشه بلند، دقیق و همه جانبه است که جاودانه شده است.
وی تأکید کرد: ما می‌گوییم چرا کتاب خریداری و مطالعه نمی‌شود، بخشی تقصیر ماست باید به گونه‌ای بنویسیم و چیزی بنویسیم که مردم تشنه آن هستند، هر چیزی فصلی دارد و باید بر مبنای آن فصل مردم نیازمند آن هستند بنویسیم همین امروز کتابی چاپ می‌شود که مردم صبح زود صف می‌بندند که آن را خریداری کنند. معلوم است آن نوشته منطبق بر نیاز یک جامعه است ممکن است آن نیاز سیاسی، علمی، حزبی و ... باشد. اگر منطبق بر نیاز و خواست مردم چیزی را نوشتیم حتما مورد استقبال قرار می‌گیرد و دولت در این زمینه تسهیل‌گر و کمک کننده باشد و دو جور می‌شود رفتار کرد. مولفی کتابی را نوشته و ممیزی می‌شود که امیدوارم افراد کارشناسی باشند. وزارت ارشاد باید ممیزی را به انجمن‌های اندیشمندان فرهیختگان ناشران واگذار کند و ممیزی دقیق‌تر انجام دهند و آن را به اهلش واگذار کنیم و هر چیزی را به اهلش واگذار کنیم موفق‌تر خواهیم شد. دنیا هم همین فیلتر را دارد.

روحانی در پایان سخنان خود افزود: زمانی می‌خواهیم یک نفر را نامزد مجلس یا ریاست جمهوری کنیم، فرد را به وزارت کشور، کمیته، نظارت و اجراییات یا به مقامات بالاتر می‌بریم که باید از این فیلترها عبور کند. دنیا در این زمینه چه کار می‌کند، دنیا هم همین فیلترها را دارد، با این تفاوت که دو حزب بزرگ هستند که برای حیثیت و دوام خود تمام فیلتر را درون حزب خود می‌گذارند و در نهایت یکی را انتخاب و معرفی می‌کنند. هر دو فیلتر است و فرقی ندارد، یکی طبیعی در اختیار جمعی در حزب و فکر جمعی است و دیگری در یک اتاق تصمیم می‌گیرند و فرق آن در اتاق و سالن است. به نظر من در سالن بهتر تصمیم گرفته می‌شود تا در اتاق و ما باید بهترین راه را برگزینیم و برای همه امور از جمله کتاب، فیلم و تئاتر و مابقی بخش‌های فرهنگی هم این طور باشد.

captcha