کد خبر: 3689697
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
آیت‌الله تسخیری:
گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله تسخیری با برشمردن ابعاد مختلف فکری امام راحل به خصوص در بحث تقریب مذاهب اسلامی، تاکید کرد: معتقدم که بهترین یا بارزترین هنر امام، در مسئله همگرایی و تقریب امت اسلامی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمدعلی تسخیری، امروز 18 بهمن در نشست نقش امام خمینی(ره) در همگرایی جهان اسلام گفت: شخصیت حضرت امام آنقدر والا بود که برخی تصور می‌کردند ایشان معصوم هستند و بر دیدگاه خودشان هم مصر بودند و این در حالی است که خود امام خودشان را شاگرد شاگردان امام صادق(ع) می دانستند و می فرمودند من هم اشتباه داشته‌ام و از جمله اینکه بازرگان را سر کار آوردم.

تسخیری بیان کرد: شخصیت امام دارای ابعاد زیادی هست؛ ابعاد عرفانی، عقلی، علمی، اصولی و فقهی و اجتماعی و ... که همه آنها جای صحبت وسیعی دارد.

آیت‌الله تسخیری عنوان کرد: به نظر بنده، امام داعیه همگرایی اسلامی و تقریب را به صورت مستقیم داشتند ولی راه رسیدن این همگرایی را در بیداری اسلامی معرفی می‌کردند.

این استاد حوزه بیان کرد: بنده معتقدم که بهترین یا بارزترین هنر امام، در همین مسئله است؛ یعنی بیداری اسلامی در کل جهان و به خصوص در کشورهای اسلامی.

وی افزود: شروع یک حرکت ممکن است عاطفی باشد ولی با برنامه‌ریزی درست به یک حرکت عمقی تبدیل می‌شود؛ البته اگر در مرحله عاطفی باشد ممکن است متوقف شود ولی اگر عمیق شود می تواند رشد کند به همین دلیل امام تلاش کردند تا بیداری امت اسلامی را تعمیق ببخشند.

تسخیری بیان کرد: امام وضعیت جهان اسلام را کاملا مطالعه کرده بودند و به سمت تبیین مظاهر این بیداری و تعمیق این مظاهر در قلب جهان اسلام تلاش کردند.

وی افزود: عربستان سعودی و متفکران وهابی سعی می‌کردند در محافل اسلامی بگویند بیداری اسلامی وجود ندارد و اسلام همین است که ما داریم ولی حضرت امام تاکید بر وعده الهی و دادن امید به آینده امت اسلامی داشتند که منطق آن، قرآنی است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: از منظر قرآن کریم تفاوت میان جامعه مسلمان و غیرمسلمان، مسئله امید است؛ در آیه فرموده است که شما از دشمن ضربه خوردید ولی دشمن هم از شما ضربه خورده است ولی فرق شما  در این است که شما امید به خدا دارید ولی آنان به خدا امید ندارند.

وی افزود: مسئله امید در قرآن مورد تاکید در آیات مختلف است، بناباین فرق میان کافر و مسلمان حقیقی این است که خداوند  ولی مومنان است و برگ‌های تاریخ را به دست خود ورق می‌زند و تغییردهنده تاریخ است ولی دشمنان ولی ندارند و اگر دارند در مسیر تاریخ، هیچ کاره است.

آیت‌الله تسخیری عنوان کرد: نکته مورد توجه امام، تکلیف‌محوری بود که منطق شکست را از قاموس ذهن یک مسلمان حذف می‌کند؛ ایشان می‌فرمودند اگر پیروز شدیم  فبها و اگر شکست خوردیم احدی الحسنین است.

وی با اشاره به انکار مظاهر بیداری از سوی وهابیت بیان کرد: امام بر مظاهر بیداری تاکید می‌کردند؛ امام بر روی مصادیق تمرکز داشتند، در فلسطین بر بعد دینی آن تاکید داشتند، همچنین امام با خرافات مستحکم در جوامع اسلامی مبارزه می‌کردند.

وی اظهار کرد: این تفکر وجود داشت که ما لاجرم باید یا به سمت سرمایه‌داری برویم و یا به سمت سوسیالیزم؛ دین افیون توده‌ها و مسیر سستی معرفی می‌شد ولی امام می فرمود دین عامل حرکت و نشاط جامعه است.

تسخیری با بیان اینکه امام، استقلال از شرق و غرب را خرافه نمی‌دانست بلکه آن را مظهری از مظاهر بیداری می دانست بیان کرد: قرآن فرموده است که فرعون از نیروی عظیم مردم علیه قوم خود استفاده کرد و آنان را خوار و ذلیل کرد و بر آنان حکومت کرد و امروز هم استکبار از نیروی عظیم مسلمین و ذخائر آنان برای حکومت بر آنان بهره می‌برد.

وی توجه به حجاب را یادآور شد و افزود: مسئله حجاب را نباید سبک بشماریم؛ قبل از انقلاب، در مالزی و اندونزی و جنوب شرق آسیا، کمتر محجبه بود و به برکت انقلاب رشد کرد.

وی با بیان اینکه امام مصداق رهبری شجاع و آگاه بود تصریح کرد: وجود علمای آگاه و مجاهد، فعال شدن بازوهای قدرت اسلام مانند مسجد، فعال شدن عبادات اجتماعی مانند حج و نماز جمعه و ... از جمله عوامل قدرت از دید امام است؛ امام حج را مسیر همگرایی و تربیت امت اسلامی و توحید و مبارزه با طاغوت می‌دانست که هدف انبیاء بود.

دبیرکل سابق تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: امام در فرمایشات زیادی بر نماز جمعه و اهداف آن تاکید داشتند؛ مسئله آگاه ساختن علما و انتقاد از علمای ساکت از خطوط فکری امام بود.

وی اظهار کرد: امام عامل بیداری را نیز مطرح و سعی می‌کردند این عوامل را تقویت کنند و خودشان نیز نمونه کامل یک رهبری بیدارکننده در جهان بود.

تسخیری اظهار کرد: امام، گام های دیگر را هم برداشت؛ امید به آینده و وعده‌های قرآنی را نشان داد و به مسلمین نشان داد که ما می‌توانیم حکومتی مبتنی بر قرآن داشته باشیم.

وی افزود: 40 سال است که قانون اساسی در جامعه در حال پیاده شدن است و هم حکومت ما الهی است و هم مردم‌سالاری بر آن حاکم است، ارائه قانون اساسی و اجرای سالم و صحیح یکی از راه‌های ارائه الگو به جهان اسلام است.

وی افزود: امام در دل مستضعفان مسلمان وغیرمسلمان جا داشت لذا آثاری که انقلاب ایجاد کرده باید مطالعه شود.

وی با بیان اینکه حزب الله نمونه‌ای از آثار انقلاب است اظهار کرد: مردم دنیا از ایده‌های سوسیالیستی و سرمایه‌داری ناامید شده و به سمت ایده‌های امام آمده‌اند و امیدواریم این انقلاب به نتیجه نهایی برسد.

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: