انقلاب در نگاه نسل چهارم/ پیر جماران در قلب‌هایمان زنده است
کد خبر: 3689925
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۸

انقلاب در نگاه نسل چهارم/ پیر جماران در قلب‌هایمان زنده است

گروه سیاست و اقتصاد: انقلاب اسلامی ایران امروز در آستانه چهل سالگی خود جوانانی دارد که نسل دانشجو و فرهیخته جامعه هستند، فرزندانی که می‌خواهند آرمان‌های انقلابشان که برگرفته از خلوص و معنویت بنیانگذارش است را با وجود همه سختی‌ها و مشکلات محقق و این نظام را به انقلاب حضرت ولی عصر(عج) متصل کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، 39 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، انقلابی که با آرمان‌ها و اهدافِ والای خود، اقشار مختلفی از مردم را به خیابان‌ها می‌کشاند و این آرمان‌ها، آنقدر برایشان ارزشمند بود که جان بر کف، به خیابان آمده و مطالبات بر حق خود را فریاد می‌زدند.
39 سال است که ملت ایران؛ در سالگرد این پیروزی باشکوه که با پرپر شدن جوانان به ثمر رسیده، پای انقلاب‌شان ایستاده‌اند و هر سال برای تجدید بیعت، باز هم با شعارهای انقلابی، آرمان‌هایشان را یادآور می‌شوند.
اما انقلاب اسلامی ایران هم مانند دیگر انقلاب‌های جهان، از زمانی که کودکی نوپا بود، مسیر رشد خود را تنها و بدون پشتوانه و با تلاش و مجاهدت‌های مردم طی و مرزهای پیشرفت و فناوری، استقلال و اتکا به خود را فتح کرد. هرچند این انقلاب نقاط قوت بسیاری را برای مردم به ارمغان آورد، اما ایران را مدینه فاضله نکرد و شاید بتوان گفت که برخی از اهداف آن، به طور کامل محقق نشده است.
از همین رو و در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران به سراغ قشر دانشجو و فرهیخته‌ای رفته ایم که هرچند روزهای مبارزه با رژیم ستم‌شاهی و پیروزی انقلاب را درک نکرده اند، اما جریان مجاهدت‌ها را شنیده‌ و همپای مادران و پدران خود، ایستاده‌ اند. اینک، نسل چهارم انقلاب از آرمان‌های انقلاب می‌گویند ...
آزادی افکار و قلم‌ها، برای مردمی که در محدودیت و محرومیت بودند
حسین حقی، دانشجوی کارشناسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه فردوسی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه مهم‌ترین شعار زمان انقلاب «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود و هنوز هم هست، بیان می‌کند: آزادی، آرمانی بود که بست و گسترش آن برای ایران و تمام کشورهای آزادی‌خواه جهان، مورد نظر بود اما مقصود از آزادی، برهنگی که گاها امروز مطرح می‌شود نبود؛ بلکه مقصود آزادی افکار و قلم‌هاست.

انقلاب در نگاه نسل چهارم/ پیر جماران در قلب‌هایمان زنده است
وی ادامه می‌دهد: عده‌ای مطرح می‌کنند آرمان‌های انقلاب که برای رسیدن به آن تلاش کردیم و هنوز هم در راستای آن در تلاش هستیم، آرمان‌های اقتصادی بود و به همین جهت، انقلاب ایران را با سایر انقلاب‌ها مثل فرانسه مقایسه می‌کنند، یعنی مردم از وضع اقتصادی ناراضی بودند و انقلاب کردند، که البته یک بخشی از آن هم همین بود، اما انقلابی که سال 57 و آغاز آن هم از دوران مشروطه کلید خورده بود، برای انواع آزادی‌ها بود.
حقی که به عنوان خبرنگار، فعالیت رسانه‌ای هم دارد، اظهار می‌کند: در آن زمان آزادی نبود، چون مردم را محدود کرده بودند و نفت‌شان را به یغما می‌بردند، می‌خواستند کاپیتولاسیون را تصویب کنند و چادر از سر زنان باحجاب بکشند.
انقلاب اسلامی ایران، انقلاب همه آزادی‌خواهان جهان بود
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلاب همه آزادی خواهان جهان بود، مطرح می‌کند: همانطور که امام(ره) در سخنرانی اولیه‌ خودشان گفتند، «این انقلاب آغازگر نهضت جهانی بقیه الله(عج) خواهد شد و این سبک انقلابی که در جمهوری اسلامی است، در آینده ملاکی برای کشورهای آزادی‌خواه و مستضعف جهان می‌شود» و با توجه به آیه 105 سوره انبیاء «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُون»، صالحان همان مستضعفان‌اند که پایان حکومت بر زمین از آن آنان است.
این دانشجوی دانشگاه فردوسی، با اشاره به صبغه فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی، از دیگر اهداف انقلاب را بازگشت به آن فرهنگ اصیل دانسته و ابراز می‌کند: از دیگر آرمان‌های انقلاب این بود که کشور ایران که چند سال زیر سلطه حکومت قاجار و پهلوی له شده بود، به همان صبغه اصیل و غنی خود برگردد و بتواند عقب‌ماندگی‌های خود را جبران کند و در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.
حقی مطرح کرد: اساسا وقتی انقلابی رخ می‌دهد، بعد از مدتی می‌پاشد و آرمان‌هایش فراموش می‌شود، ولی در انقلاب ایران می‌بینیم که عکس این اتفاق افتاده است و نه تنها آرمان‌ها فراموش نشده، بلکه سینه‌چاک‌هایی هستند که برای این آرمان‌ها جان خود را فدا می‌کنند و آرمانِ کمک به مظلومان در جمهوری اسلامی هنوز هم تازگی خود را دارد و در سوریه و لبنان و ... و هر جا که ندای مظلومی بلند شود، به پا می‌خیزیم و به دنبال عرضه انقلاب خود به کشورهای دیگر هستیم.
در عرصه دستاوردهای علمی در جهان حرفی برای گفتن داریم
این دانشجوی دانشگاه فردوسی اذعان می‌کند: ما هنوز برای رسیدن به اهداف انقلاب‌مان در تلاش هستیم، مثلا در عرصه دستاوردهای علمی مثل هسته‌ای، نانوتکنولوژی، رادیوداروها و ... حرف برای گفتن داریم و هنوز هم در حال حرکت رو به جلو هستیم.
وی مطرح می‌کند: در زمینه کمک به مستضعفان هم مردم ایران حضور پررنگی در عرصه جهانی دارند و در عرصه داخلی برای محرومیت‌زدایی اردوهای جهادی را داریم، آن هم توسط جوانانی که آن روزها را درک نکردند، اما می‌بینیم که در راستای اهداف رهبری حرکت می‌کنند.
این فعال رسانه‌ای، در خصوص تاثیر عوامل بیرونی بر عدم تحقق آرمان‌های انقلاب، ابراز می‌کند: اگر چه جنگ تحمیلی ما را هشت سال عقب راند و از پیشرفت‌ها دور نگه داشت اما برکات دیگری هم داشت و از جهتی باعث خودکفایی شد و چون انقلاب ما انقلاب فکرها و عقیده بود، همین باعث رشد و برکت شد و در این مسیر، خون شهدایمان که بخاطر آرمان‌ها از جانشان گذشتند هم بسیار اثرگذار بوده است.
در انقلاب اسلامی به سه مقوله قدرت رسیدیم
وی با بیان اینکه از نظر تحلیلگران، پارامترهای قدرت در یک کشور پنج مورد است، اظهار می‌کند: قدرت نظامی، امنیت داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ، پنج پارامتری است که همه آنها جزو اهداف انقلاب‌ها است و کشوری که این‌ها را داشته باشد، قدرتمند محسوب می‌شود لذا ایران در بحث قدرت نظامی و سیاست خارجه و امنیت، حرف برای گفتن دارد.

انقلاب در نگاه نسل چهارم/ پیر جماران در قلب‌هایمان زنده است
این دانشجوی دانشگاه فردوسی در ادامه بیان می‌کند: ما در خاورمیانه قدرت برتریم، چند کشور ابرقدرت جهان با ما مذاکره می‌کنند و ما در ناامن ترین منطقه جهان، امن‌ترین کشوریم اما در زمینه اقتصاد، متاسفانه خوب عمل نشده است و دولت‌ها نتوانستند اقتصاد ناب اسلامی را اجرا کنند و ما در انقلاب اسلامی‌مان به سه مقوله قدرت رسیدیم و داریم به سمت تحقق کامل آن حرکت می‌کنیم.
شعارهای انقلاب بیانگر خواسته‌های مردم برای نیل به سعادت است
فاطمه لطفی، بانوی 22 ساله و دارنده کارشناسی حقوق نیز در این زمینه می‌گوید: شعارهای زمان انقلاب بسته به اتفاقات مختلفی که در طول به وقوع پیوستن آن رخ می‌داد، متنوع بود و هر کدام در جایگاه خودش اهمیت داشته است، ولی در این بین شعارهایی که ناظر به همبستگی مردم و اراده محکم آنها است مهم و تاثیرگذارند.
وی می افزاید: این شعارها نشان می‌دهد که انقلاب به دنبال خواسته‌های مردم و برای سعادت‌ آنها به وقوع پیوسته است، شعارهایی مثل «خمینی رهبر ماست»، «ارتش برادر ماست»، «ارتش ایران حسینی شده/ رهبر ایران خمینی شده»، «ما همه سرباز توایم خمینی/ گوش به فرمان توایم خمینی» و البته شعارهایی مانند: «الله اکبر...خمینی رهبر»، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، «حزب فقط حزب‌الله رهبر فقط روح الله» و... مبدا و مقصد این انقلاب را بیان می‌کند.
لطفی بیان می‌کند: آرمان‌های انقلاب را باید در شخصیت کسی که این انقلاب را به وجو‌د آورد جست‌و‌جو کنیم، کسی که مردم تمام خواسته‌هایشان را در آینه‌ی وجودش می‌دیدند، از نظر بنده آرمان‌های انقلاب سعادت و زندگی عزت‌مندانه ایرانی‌ها در سایه احکام اسلامی بود، احکامی که بسیاری از آن‌ها در سلطنت پهلوی اجرا نمی‌شد مانند عدالت.
جریانِ انقلاب به خاطر احقاق حقوق مردمِ رنجیده فراگیر شد
وی ادامه می‌دهد: جریان انقلاب اگر فراگیر شد، به خاطر پایمال‌شدن حق‌های مردمی بود که از بی‌عدالتی رنجیده بودند و انقلاب اسلامی را راهی برای پس گرفتن حق‌شان می‌دیدند، آرمان‌های انقلاب، استقلال و عزت و قدرت همه ایرانی‌ها بود، در شرایطی که حکومت پهلوی حتی پنیر و کره و کوچک‌ترین اقلام مورد نیاز کشور را از دیگر کشور وارد می‌کرد، انقلاب می‌خواست ایران وابسته نباشد.
این فارغ‌التحصیل رشته حقوق اذعان می‌کند: آرمان انقلاب، ایجاد جریانی بود که مقدمات ظهور امام زمان(عج) را فراهم کند. در شرایطی که مسلمانان در جهان مظلوم واقع شده بودند، انقلابی ایجاد شد که اسلام و علی‌الخصوص تشیع را به جهانیان شناساند و امروز بعد از چهل سال، ایران مرکز تشیع جهان است و امنیت خاورمیانه را تامین می کند.
انتظار رسیدن انقلاب به تمام آرمان‌های خود، خواسته‌ای آرمانی است
وی مطرح می‌کند: هر حرکت انقلابی بزرگ، مسلما دشمنان خاص خود را دارد و نمی‌شود انقلاب در یک کشورِ کاملا وابسته رخ دهد و از آن پس بخواهد استقلال خودش را حفظ کند و هیچ‌کس هم با آن کاری نداشته باشد، اینکه انتظار داشته باشیم انقلاب به تمام آرمان‌های خود برسد هم خواسته‌ای آرمانی است.
لطفی با بیان اینکه دوران هشت ساله‌ی دفاع مقدس باعث شد قسمت زیادی از توان کشور جهت تامین نیاز جنگی و رفع صدمات فراوان آن به کار گرفته شود، می‌افزاید: پیشرفت هایی که بعد از چهل سال در کشور مشاهده می‌کنیم، نشان دهنده رسیدن نسبی به بعضی از آرمان‌هاست. موقعیت کشور ما از نظر امنیت در خاورمیانه مثال‌زدنی است، وضعیت تولید علم و تکنولوژی و اختراعات جهانی ایران، جای خود را در جهان باز کرده است.

انقلاب در نگاه نسل چهارم/ پیر جماران در قلب‌هایمان زنده است
وی ادامه می‌دهد: ما به چنان استقلالی رسیده‌ایم که ابرقدرت‌هایی چون آمریکا، برای متوقف‌کردن ما حاضر به مذاکره هستند و رئیس جمهورشان بیشتر از آنکه درباره کشور صحبت کند، درمورد ایران می‌گوید، ایران کشور کوچک 80 میلیونی، چنان توانی دارد که برای اکثر ابرقدرت‌ها شناخته شده و معضل است، چون زیر یوق آن‌ها نیست و ان شاالله هیچ وقت نمی‌توانند کمر این ملت را در برابر خودشان خم ببینند.
این فارغ‌التحصیل رشته حقوق بیان می‌کند: اما در حیطه داخلی ما دچار نقص هستیم، از لحاظ فرهنگی، اعتقادی، مذهبی و اجتماعی؛ رفتارهایمان نه شبیه دین‌مان است و نه شبیه تمدن‌مان. از لحاظ اقتصادی کماکان مشکل داریم و هر چه می‌گذرد این مشکلات بیشتر خود را نشان می‌دهد، عدالتی که از آرمان‌های اصلی انقلاب بود، این روزها کمیاب شده و مردم را به خیابان ها می‌کشاند و موارد دیگر.
دشمنی‌های داخلی و خارجی، مانعی برای تحقق آرمان‌های انقلاب
وی می‌افزاید: اگر به تعدادی از آرمان‌هایمان نرسیده‌ایم، که در واقع هم نرسیده‌ایم، دلیلش هم دشمنی‌های خارجی و داخلی است و هم انتخاب‌های خودمان. این انقلاب به پشتوانه مردم انقلاب شد و همانطور که از اسم جمهوری اسلامی مشخص است، مردم در آن همه کاره‌اند؛ اما گاهی اوقات، طمع‌ورزی و ناآگاهی و غلبه منفعت‌های شخصی عده‌ای بر منفعت مردم و انقلاب، باعث می‌شود افرادی مسئولیت‌های کشور را به عهده بگیرند که نه تنها از آرمان‌های انقلاب فرسنگ‌ها فاصله دارند بلکه حتی به مردم هم رحم نمی‌کنند، به عبارتی مردم خادم آنها شده‌اند در حالی که آن‌ها خادم مردم هستند.
مشکل ما وعده‌هایی است که در حد حرف می‌ماند
لطفی ابراز می‌کند: اگر به بعضی از آرمان‌هایمان نمی‌رسیم، چون مسئولان اجرایی به دنبال عمل به آ‌‌ن‌ها نیستند، هر چند که دلسوزان بارها یادآوری و درخواست کنند، مشکل ما وعده‌هایی است که در حد حرف می‌ماند، مشکل آرمان‌های انقلاب، دلسوزانی است که اجازه عمل به آن‌ها داده نمی‌شود و برخی از مسئولانی است که اعتقادی به این آرمان‌ها ندارند.
وی مطرح می‌کند: درخصوص عوامل خارجی نیز قطعا جنگ تحمیلی، خیلی از موقعیت‌های ایران را برای به ثمر رساندن آرمان‌هایش از بین برد، علاوه بر آن مشکلاتی که در بازه‌های مختلف تاریخی برای ایران ایجاد کردند، تاثیر زیادی داشت، مثل فتنه کوی دانشگاه سال 78 و فتنه سبز سال 88 و حتی همین آشوب‌های به ظاهر اقتصادی که ضد انقلاب بسیار از آن استفاده کرد.
انقلاب ما پیروز است
این فارغ‌التحصیل رشته حقوق بیان می‌کند: دشمنان چشم دیدن پیشرفت ایران را ندارند و مسلما در چهل سالگی انقلاب اسلامی، از همه توانشان جهت ضربه زدن به قطار در حال حرکت انقلاب استفاده می‌کنند و به امید خدا هر چه رشته‌اند، پنبه می‌شود و انقلاب ما پیروز است.
وی می‌گوید: با همه‌ی ضعف‌هایی که این روزها در ایران شاهد هستیم و با همه مشکلاتی که برای کشور‌مان ایجاد می‌کنند، ما ایرانی‌ها پای این انقلاب می‌مانیم. همیشه صدای باطل بلند است اما بی‌تاثیراند و این‌هایی که نمی‌خواهند نظام اسلامی پابرجا باشد کم و کوچک هستند و دستشان به جایی وصل نیست.
لطفی ادامه می‌دهد: این انقلاب‌ پایه‌گذاری داشت که از خلوص و معنویت سرشار بود؛ امام خمینی(ره) در دل‌های همه ما زنده است و نایب ایشان حضرت امام خامنه‌ای، به حق راهشان را ادامه می‌دهند و به یاری خدا انقلاب را به تمام آرمان‌هایش می رسانند. ان شاالله خون خیل شهیدانی که در راه انقلاب جان فدا کردند، همچنان درخت باشکوه انقلاب را آبیاری خواهد کرد و این انقلاب به انقلاب جهانی حضرت ولی عصر(عج) متصل می‌شود.
زمینه‌سازی حکومت حضرت ولی عصر(عج)؛ آرمان بزرگ انقلاب
زینب ابراهیمی، که ۲۳ ساله و دانشجوی سال پنجم پزشکی است، درگفت‌وگو با ایکنا، بیان می‌کند: مهم‌ترین شعارهای دوران انقلاب چیزهایی بود که در حکومت شاهنشاهی مردم از آن محروم بودند و معروف‌ترین شعارها «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، «الله اکبر خمینی رهبر»، « حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله» بودند و نیز شعارهای ضد حکومت پهلوی که همه نشان‌دهنده اسلام‌خواهی و تایید رهبری حضرت امام از جانب مردم و نمادی از خواسته‌های متعدد مردم بود.
وی می‌افزاید: اگر بخواهیم به طور کلی از آرمان‌های انقلاب بگوییم، تشکیل حکومت اسلامی و اداره امور کشور براساس شرع مقدس در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله مهم ترین آرمان ها است، به طوری که در نهایت بتوان تمدن بزرگ اسلامی را در جهت زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(عج) پایه‌گذاری کرد، اما اگر بخواهیم آرمان‌های انقلاب را جزیی‌تر مطرح کنیم، اجرای عدالت در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، قضایی، استکبار‌ستیزی، ظلم‌ناپذیری و حمایت از مظلومان جهان است.
تشکیل جامعه‌ای خدامحور
ابراهیمی ادامه می‌دهد: گسترش اندیشه توحیدی در جهان، فراهم‌کردن زمینه‌های مادی و معنوی جهت رشد معنوی و اخلاقی عموم جامعه، احیاء و اجرای حدود شرعی، آبادانی و پیشرفت مادی، تامین رفاه عمومی، ریشه‌کنی فقر و محرومیت و در مجموع جامعه‌ای خدامحور و خداباور که حکومت اسلامی زمینه را برای سعادت دنیا و آخرت مردم فراهم می‌کند؛ آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران بودند.
این دانشجوی پزشکی عنوان می‌کند: در بحث تحقق آرمان‌ها،باید بگویم آن طوری که باید و شاید محقق نشده است، انقلاب اسلامی بعد از ۱۵ سال مبارزه پیروز شد و نظام اسلامی هم در همان چند سال اول با همت و درایت حضرت امام(ره) و یاران‌شان و با وجود جنگ تحمیلی، شکل گرفت؛ اما وقتی به مرحله دولت اسلامی یعنی همه قوای نظام و سایر نهادهای دولتی و حاکمیتی رسیدیم، دیگر پیش نرفتیم.
وی ادامه می‌دهد: اگر نگاهی به آرمان‌ها و عملکرد دستگاه‌های حاکمیتی بیندازیم، می‌بینیم که متاسفانه بخشی از آرمان‌های انقلاب اسلامی آنگونه که باید محقق نشده است، مثلا همین مقوله مهم عدالت که واقعا در این حوزه ضعف داریم و فاصله‌مان با آرمان‌ش بسیار است.

انقلاب در نگاه نسل چهارم/ پیر جماران در قلب‌هایمان زنده است
ابراهیمی مطرح می‌کند: به نظر من تا ایجاد جامعه خدامحور و نهادینه‌شدن اخلاق اسلامی در جامعه راه درازی در پیش داریم، متاسفانه بی‌اخلاقی‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و از اصول و مبانی فاصله می‌گیریم، البته نباید از حق بگذریم و در برخی موارد مثل حمایت از ملل مظلوم و آبادانی و پیشرفت علمی حداقل در راستای رسیدن به آرمان‌ها خوب پیش رفته‌ایم اما هنوز هم با وجود تلاش‌ها، از گوشه گوشه این مملکت بوی فقر و محرومیت استشمام می‌شود.
اشرافی‌گری، مانعی در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب
وی بیان می‌کند: در پاسخ به چرایی نرسیدن به آرمان‌های انقلاب، به نظرم علت را باید بیشتر در داخل کشور جست‌و‌جو کنیم، مثلا یکی از علل، فاصله گرفتن برخی از مردم و مسئولان از انقلابی‌گری و مشغول شدن به دعواهای قدرت و ثروت است. کمرنگ‌شدن ارزش‌های اسلامی و اخلاقی، دوری از فرهنگ جهاد و خدمت بی‌منت و روی آوردن به تجمل، خصوصا بین عدده‌ای از مسئولان.
ابراهیمی ادامه می‌دهد: طبق حدیث شریف «الناس علی دین ملوکهم، دین مردم بر طبق دین رهبران و حاكمان آنان است»، رفتار مسئولان باعث شده است تا انتظارات مردم از انقلاب ۵۷ برآورده نشده و به تدریج مردم سرخورده شوند و مطالبه‌گری انقلابی را بیهوده ببینند و هر کسی فقط به فکر خودش باشد.
این دانشجوی پزشکی اظهار می‌کند: اما در بحث تحقق آرمان‌ها، قطعا جنگ تحمیلی، ترور شخصیت‌های تراز اول انقلاب در سال های اولیه پس از پیروزی، تحریم‌های ۴۰ ساله علیه جمهوری اسلامی و موارد متعدد از این قبیل، در رسیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی وقفه و تاخیر ایجاد کرده، و نیل به اهداف را با دشواری مواجه کرده است، خصوصا در بحث بهبود شرایط اقتصادی و پیشرفت‌های علمی دشمنی‌ها و عوامل خارجی موثر بوده است.
ابراهیمی مطرح می‌کند: ذائقه اجتماعی و فرهنگی مردم به سرعت در حال دگرگونی است و متأسفانه مدیران ما خیلی دیر متوجه تغییر و تفاوت‌ها می‌شوند و اقدامات، چندین قدم از خواسته‌های مردم عقب‌تر است و اگر همراهی مردم با نظام را می‌خواهیم باید پیشاپیش برای سلیقه‌ها و ذائقه‌های جدید، برنامه‌های نو و البته متناسب با فرهنگ انقلابی داشته باشیم و یادمان باشد «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم، زمامداری با کفر می‌پاید اما با ظلم نمی‌پاید».

سکون؛ بزرگ‌ترین دشمن
سارا نوری که 19 ساله و دانشجوی کارشناسی فلسفه و حکمت اسلامی است با بیان اینکه «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، از جمله مهم ترین شعارهای انقلاب است، می‌گوید: رسیدن به حکومت اسلامی که به تبع آن آزادی از طاغوت بود و نیاز به نابودی حکومت ستم‌شاهی داشت هم از آرمان‌های انقلاب به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه ما در نظام اسلامی به یک سری از اهداف رسیده‌ایم و به یک سری از آرمان‌ها هم هنوز نرسیدیم، مطرح می‌کند: اما تمام دنیا با صف آرایی‌هایش نتوانسته ایران عزیز را از پا دربیاورد و قطع به یقین بزرگ‌ترین دشمن رسیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی، سکون است. جامعه ایران نباید ساکن شود و باید روح انقلابی‌گری زنده بماند تا بتوان با کار و تلاش به آرمان‌های حقیقی رسید، چون وعده خداست که اگر متحد باشید و تلاش کنید، کاری از دشمن ساخته نیست.
این دانشجوی فلسفه و حکمت اسلامی بیان می‌کند: قطعا هرجا از خط اصلی انقلاب اسلامی خارج شدیم، خدا از نظرمان رفت، نگاه ما معطوف به فرهنگ‌های خارجی شد و یا تنبلی بر ما غلبه کرد، از آرمان‌های حقیقی جا ماندیم. بزرگ‌ترین عامل عدم پیشرفت ما، دور شدن از فرهنگ توحیدی است.
وی با اشاره به مشکلات خارجی که طی این سال‌ها، ایران را تهدید کرده است، ادامه می‌دهد: قطع به یقین این دشمنی‌ها الطاف الهی بوده که شامل حال ما شده است و کوچک‌ترین تاثیری در عدم تحقق آرمان‌ها نداشته، بلکه موجب تسریع این آرمان‌ها و ثابت قدم‌تر شدن مردم ما در این راه نیز شده است.
نوری اظهار می‌کند: هر ثانیه دندان کین فشردن دشمن، مهرتاییدی بر درست بودن راه و خط ما است و ما دانشجویان یک استادی داریم به ما هُو استاد که پیر جماران در وصفش گفت، بیمه‌کننده شرف بود و چه زیبا شهید چمران گفت: انقلاب ما از راه جدیدی وارد شده است و آن مسئله ایمان است.
بازگشت انسان به شأن و جایگاه اصیل خود
سمیرا رحیمیان که 21 ساله و دانشجوی کارشناسی روان‌شناسی است، با بیان اینکه مهم‌ترین شعارهای زمان انقلاب، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و «نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی» بود، می‌گوید: ازجمله مهم‌ترین آرمان‌های انقلاب، احیای شرافت و عزت انسان‌ها بود.
وی با بیان اینکه مردم می‌خواستند نظامی شکل دهند که در آن انسان به جایگاه واقعی خود نزدیک باشد، ابراز می‌کند: یعنی انسان‌هایی از این کارخانه انسان‌سازی بیرون آیند که به شان اصیل و شرافت‌شان نزدیک باشند و حیات طیبه‌ای برایشان به ارمغان آورده شود تا نتیجه نهایی آن زمینه‌سازی برای ظهور جهانی امام زمان(عج) باشد که آن هم سعادت را برای انسان‌ها به ارمغان می‌آورد.
این جوان دانشجو عنوان می‌کند: این آرمان‌ها بعد از انقلاب تا حدودی محقق شدند، مثلا ما در حیطه نظامی، موشکی و علمی پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما در زمینه اقتصادی و فرهنگی کمتر و این بدان جهت است که شاید برخی از مسئولان، در مسیر اصلی پیشرفت حرکت نکرده باشند و نیز عوامل بیرونی از جمله دشمنی ها و جنگ، علاوه بر رشد، عقب‌ماندگی را به همراه داشته است.
وی درخصوص رشد و پیشرفت در دوران جنگ، مطرح می‌کند: طی دوران دفاع مقدس، وحدت بین مردم برای ایستادگی و دفاع از کشور بیشتر و ایمان به نظام قوی‌تر شد، مردم دریافتند که برای دفاع باید هزینه بدهند، بنابراین بیشتر قدر آن را دانستند و پای نظام ایستادند و البته، نباید فراموش کنیم که این انقلاب، بی نام خمینی(ره) در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست. 

captcha