مشکلات در نظام اسلامی زمانی قابل تحمل است که مسئولین اشرافی نباشند
کد خبر: 3690090
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹

مشکلات در نظام اسلامی زمانی قابل تحمل است که مسئولین اشرافی نباشند

گروه سیاست: وقتی مردم و مسئولین باهم تفاوت نداشته باشند، بسیاری از سختی‌ها و مشکلات در یک نظام قابل تحمل است.

سعید نظری مدرس دانشگاه در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، با اشاره به آسیب‌های بروز خوی اشرافی‌گری در مسئولین یک نظام اسلامی بیان کرد: وقتی مردم و مسئولین باهم تفاوت نداشته باشند، بسیاری از سختی‌ها و مشکلات قابل تحمل است.
نظری افزود: خوی اشرافی‌گری در مسئولین موجب ایجاد فاصله آنها با مردم می‌شود که این فاصله و از بین رفتن اتحاد موجب متوقف شدن بسیاری از پیشرفت‌ها شده و مردم را بی‌انگیزه می‌کند.
وی با اشاره به حدیث «الناس علی دین ملوکهم» ابراز کرد: مسئولی که غرق در رفاه باشد انرژی لازم برای انجام کار جهادی را ندارد؛ به همین جهت شاهد تاکیدات امام(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص دوری از روحیه اشرافی‌گری و ثروت اندوزی مسئولین هستیم.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه رفاه طلبی را نکوهش نمی‌کنیم اضافه کرد: رفاه طلبی تا آنجا که موجب پیشرفت و تعالی یک کشور باشد اشکالی ندارد اما اگر مسئولی به دنبال ثروت اندوزی و رفاه طلبی باشد که موجب غفلت از درد مردم شود بزرگترین مشکل در جامعه اسلامی است.
وی با بیان اینکه رفاه طلبی در بین مردم در حد طبیعی که افراط نباشد مشکلی ندارد خاطرنشان کرد: این رفاه طلبی نباید غیرمتعارف شود چرا که موجب تجمل‌گرایی و چشم وهم‌چشمی می‌شود و اما رفاه طلبی در ولی امر، مسئولین جامعه و وزرا نباید فراتر از سطح مردم عادی باشد چراکه ثروت و رفاه وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف متعالی است.
وی با اشاره به حقوق‌های میلیونی برخی ازمسئولین که طبق مصوبات قانونی است افزود: چنین حقوق‌هایی دارای سقف مشخص و براساس قانون است و یک نکته را باید یادآور شد که جایگاه برخی از فرماندهان نیروهای مسلح اگر بالاتر از وزرا نباشند پایین تر نیست و در حد یک وزیرکل فعالیت دارند و برای نظام دارای برکات زیادی هستند مانند سردار قاسم سلیمانی اما حقوق های غیر متعارف دریافت نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه حقوق‌های غیر متعارف و مبالغ بالا قانونی نیست ادامه داد: برخی می‌گویند یک پزشک و یا یک وزیر به دلیل استرس و شرایط کاری سخت مستحق دریافت حقوق‌های چند ده میلیونی هستند، در نظام اسلامی چنین مسئله‌ای وجود ندارد چراکه آن پزشک یا وزیر شرایط کاری خود را پذیرفته و هیچ اجباری نبوده است و می تواست کاندید نشود.
نظری با بیان اینکه در اوایل انقلاب بسیاری از مسئولین مستاجر بودند و حتی مبالغی که به عنوان حقوق دریافت می کردند را نمی پذیرفتند افزود: در نظام اسلامی بایستی در مقابل ویژه‌خواری‌ها ایستاد، مانند خیلی از مسئولین در دفاع مقدس و یا در حال حاضر که به حقوق های مصوب بسنده می‌کنند و به دنبال سهم خواهی از این انقلاب نیستند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه به عنوان یک شهروند به شدت معتقد هستم که نباید تفاوت زیادی بین مردم و مسئولین باشد یادآور شد: دور زدن قانون برای برخی آسان است و باید به جایی برسیم که امکان دور زدن قانون از بین برود.
وی در پایان خطاب به مسئولین افزود: مسئولین از مردم به این شرط رأی گرفته‌اند که برای آنها کار کنند پس حقوق چند صد میلیونی یا چند ده میلیونی توجیهی ندارد.

انتهای پیام

captcha