کمبود افراد توانمند و متخصص؛ عمده ضعف مطالعات قرآن و سلامت
کد خبر: 3690107
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴
فرج زاده بیان کرد:

کمبود افراد توانمند و متخصص؛ عمده ضعف مطالعات قرآن و سلامت

گروه سلامت: عضو هیئت علمی مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)، با بیان اینکه پیشبرد پژوهش‌های قرآن و سلامت نیازمند زمان، ساختار و افراد توانمند است؛ به تشریح دلایل ضعف و قوت پژوهش‌های قرآن و سلامت پرداخت.

کمبود افراد توانمند و متخصص عمده ضعف مطالعات قرآن و سلامت
 
داوود فرج‌زاده، عضو هیئت علمی مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به تشریح دلایل ضعف و قوت پژوهش‌های قرآن و سلامت پرداخت.
فرج‌زاده تصریح کرد: عوامل مختلفی برای ضعف این پژوهش‌ها وجود دارد که نمی‌توان همه آن‌ها را علل تامه آن‌ها خواند، ساختار، اختلاف سلیقه، عدم زمان مناسب از جمله عللی هستند که با درصدی تأثیر این پژوهش‌ها تضعیف می‌کند.
این محقق قرآن و سلامت بیان کرد: از سوی دیگر افراد زیادی از سر علاقه یا تصادف وارد این کار شده‌اند، که تخصص لازم یا دانشی عمیق در این حوزه ندارند، معمولا این نوع مطالعات نیازمند این است که افراد در دو یا سه رشته، مطالعات عمیق و، مفصل و طولانی مدت داشته باشد که این گونه نبوده است.
وی ادامه داد: افرادی که دانش عمیق و مفصل در هر دو رشته دین و سلامت داشته، یا صاحب نظر باشند بسیار کم هستند  و= اکثر این افراد صاحب نظر نیستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، با بیان اینکه پژوهش‌های بین رشته‌ای قرآن و سلامت سخت و زمانبر هستند، اظهار کرد: اگر بخواهیم مطالعات بین رشته‌ای در پروسه زمانی کوتاه داشته باشیم خیلی نمی‌توانیم عمیق شویم، اگر بخواهیم عمیق شده و صاحب نظر باشیم باید زمان و انرژی بسیاری را صرف این کار کنیم که هرکسی حوصله و زمان این کار را ندارند.
فرج زاده تأکید کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم بها دادن به این مطالعات از سوی مسئولان و مدیران نظام سلامت است؛ برخی از این مسئولان آشنایی با این حوزه مطالعاتی ندارند لذا لازم است؛ افراد صاحب فکر و متخصص این حوزه مهم مطالعاتی را برای مسئولان جا بندازند.
وی یادآور شد: کسانی که در این حوزه کار می‌کنند باید بتوانند تفکر جامع نگر و سیستمی داشته باشند، از سوی دیگر خود ما نیز به عنوان افراد متولی آموزش عالی باید بتوانیم محدودیت‌های تحصیل همزمان را برای برخی افراد که می‌خواهند چند رشته را که به هم مرتبط هستند را بخوانند برداریم و فضا را برای پژوهش در این حوزه آزاد بگذاریم.
فرج زاده افزود: من معتقدم نشست‌های علمی بین رشته‌های علمی باید برپا و متولیان آن مشخص شده و عده‌ای افراد صاحب نظر متولی شوند تا بتوانیم این پژوهش‌ها را به کمک یکدیگر پیش ببریم.
captcha