بررسی 3 ویژگی مصحف محشی/ یک هدیه ارزشمند برای جامعه قرآنی
کد خبر: 3690122
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰

بررسی 3 ویژگی مصحف محشی/ یک هدیه ارزشمند برای جامعه قرآنی

گروه ادب: سرپرست هیئت اساتید و کارشناسان شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه مصحف محشی دارای سه ویژگی در صفحات و محتواست، اقدام این شورا و مرکز طبع و نشر قرآن در بازچاپ تجدیدنظر شده این مصحف را در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب دانست.

بررسی 3 ویژگی مصحف محشی/ تکمیل در راستای مطالبات رهبریعکس بزرگتر نداشت.

محمدتقی میرزاجانی، سرپرست هیئت اساتید و کارشناسان شورای عالی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)؛ درباره هدف از چاپ مجدد مصحف محشی که در سال 87 برای نخستین بار به چاپ رسیده بود عنوان کرد: با توجه به ضرورت‌هایی که درباره قاریان و حافظان کشورمان، همچنین افرادی که در مسابقات قرآن شرکت می‌کنند، وجود داشت، چاپ این قرآن صورت گرفت.

وی افزود: این اقدام برای آشنایی، آگاهی و تسلط قراء و حفاظ نسبت به مواضع وقف و ابتدا انجام شد که باعث آن شد که شورای عالی قرآن، مصحف محشی را که محصول چندین سال تحقیق و فعالیت کارشناسان قرآنی بود را به چاپ برساند و این اثر هدیه ارزشمندی برای جامعه قرآنی به شمار می‌آید.

سرپرست هیئت اساتید و کارشناسان شورای عالی قرآن ادامه داد: همچنین در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بارها بر لزوم توجه به تلاوت و اجرای معنی‌دار آنها تاکید شده است که این اثر می‌تواند در راستای فرمایشات ایشان برای جامعه قاریان باشد.

وی گفت: وقتی قراء و حفاظ با چاپ این مصحف مواجه شدند، پیشنهادات و نقطه نظراتی را به تدریج به شورای عالی قرآن ارائه کردند که کار کاملتر شود. طی چند سال گذشته که بازخوردهای ناشی از چاپ این مصحف به صورت کامل دریافت شد، گروه کارشناسان و محققان در بازه زمانی طولانی شروع به بازنگری و تجدید نظر در این قرآن کردند.

میرزاجانی با اشاره به مواردی که به این مصحف افزوده شد، اظهار کرد: انجام اقدامات صورت گرفته در راستای تکمیل مصحف در نهایت به این موضوع منجر شد که طی روزهای گذشته این قرآن مورد بازنگری قرار گیرد.

وی افزود: به طور کلی مصحف محشی به سه وجه در محتوا و صفحات مصحف تقسیم می‌شود؛ بخش اول آن، توضیحاتی درباره آیات هر صفحه است که در حاشیه بالای آیات آمده که درباره آیات هر صفحه به اختصار مطالبی را بیان می‌کند.

میرزاجانی با بیان اینکه نکات و لغاتی نیز به اجمال در هر صفحه و ذیل متن آیات به صورت گزیده و گزینش شده بیان شده است، یادآور شد: نکته مهمتر از دو مورد نخست که بیشتر برای قراء کاربرد دارد آن است که مواضع دقیق وقف و ابتدا درباره هر کدام از آیات در جلسات کارشناسی مشخص شده که کار را برای قراء و حفاظ آسان می‌کند تا تعیین کند آنها در کجا وقف و ابتدا کنند. این قرآن توسط انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران در قطع رحلی کوچک به چاپ رسیده و در حال حاضر 3 هزار نسخه از آن منتشر شده است.

captcha