مردم و مسئولان همراه هم برای رفع موانع تحقق آرمان‌های انقلاب/ مسیر طولانی در پیش داریم
کد خبر: 3690377
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱

مردم و مسئولان همراه هم برای رفع موانع تحقق آرمان‌های انقلاب/ مسیر طولانی در پیش داریم

گروه سیاست و اقتصاد: انقلاب اسلامی ایران، از زمانی که کودکی نوپا بود تا امروز که چهلمین فجرش را جشن می‌گیریم، با مشکلات داخلی و توطئه‌های بسیار خارجی مواجه بوده اما در این شرایط هم هیچ‌گاه حرکتش متوقف نشده است و مردم همچنان مصمم پای این انقلاب برای تحقق آرمان‌هایش ایستاده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در گزارش انقلاب در نگاه نسل چهارم/ پیر جماران در قلب‌هایمان زنده است ، به آرمان‌های انقلاب اسلامی، از منظر دانشجویان نگاه کردیم، و در این گزارش، پای صبحت‌های مردمی نشستیم تا از شعارهای انقلابی و اهدافی که محقق شده یا هنوز محقق نشده‌ است، بگویند.
مهدیه زارعی، یکی از بانوان مشهدی که دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی است، در گفت‌وگو با ایکنا آزادی را یکی از آرمان‌های انقلاب می‌داند و عنوان می‌کند: مفهوم آزادی خیلی وسیع است، در حوزه‌های مختلف تعریف می‌شود و کارکرد آن اصلاح امور است، بنابراین آزادی بی‌قید و شرط مفهومی ندارد و باید در یک محدوده تعریف شود، بنابراین آزادی فعلی در بعضی از حوزه‌ها مطلوب است اما شاید در برخی حوزه‌ها محدودیت‌های غیرضروری داشته باشد.
وی با بیان اینکه رفع محرومیت، از دیگر آرمان‌های انقلاب بود، بیان می‌کند: در حد اطلاعاتی مختصری که در این حوزه دارم، تحولات مثبتی در راستای محرومیت زدایی در روستاها اتفاق افتاده است، هرچند شانس استفاده یکسان از موقعیت‌ها برای همه افراد فراهم نیست و این مسئله باعث محرومیت اقشار بیشتری از جامعه می‌شود، لذا به نظرم در این زمینه هم نمی‌شود نمره خوبی به عملکردها داد.

دشمن از هیچ کاری برای ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی دریغ نکرد /انقلاب پابرجاست و این وعده خداوند است
هم رشد مثبت داشته‌ایم و هم گاهی عملکرد ضعیف
زارعی به موضوع قطع وابستگی از بیگانگان به عنوان یکی دیگر از آرمان های انقلاب اشاره و اظهار می‌کند: به نظر من این هدف تا حدودی محقق شده است همچنین در بحث رشد اخلاق هم تغییرات مثبت و هم منفی داشته ایم، مثلا اعتماد به باورهای دینی کمرنگ شده است یا در بحث کمک به همنوعان، رشد داشته‌ایم.
این فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، مطرح می‌کند: در بحث استقلال، نمره خوبی گرفتیم، اما در بحث پیاده‌کردن اسلام واقعی، ابهاماتی در جامعه وجود دارد که پاسخی به آن‌ها داده نشده و زمانی که خود اسلام واقعی بطور دقیق به مردم معرفی نشده است اجرای آن هم محقق نمی‌شود.
وی درخصوص مبارزه با ظلم می‌گوید: اگر منظور ظلم دولت‌ها به مردم‌شان است در بخشی که مربوط به سایر ملل بوده فعالیت‌های مثبتی انجام شده است و در داخل کشور ظلم مفهومی ندارد زیرا قرار است ارگان‌های مجری عدالت، به احقاق حقوق شاکیان بپردازد و مسئله مبارزه با ظلم در داخل کشور مطرح نیست.
تغییر حکومت از دیکتاتوری به جمهوری اسلامی، بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب
این بانوی مشهدی اذعان می‌کند: برای بررسی اینکه آیا انقلاب اسلامی به اهدافش رسیده یا خیر، کافیست به همین مسئله اشاره کنم که بزرگ‌ترین تحولی که نتیجه انقلاب اسلامی است، تغییر حکومت از نظام شاهنشاهی به جمهوری اسلامی است و به نظر من این خودش یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی به شمار می رود و فکر می‌کنم حتی همین یک نتیجه هم برای انقلاب اسلامی کارنامه درخشانی در تاریخ ایران است.
وی با بیان اینکه آنطور که شنیده‌ام، مردم هدف‌شان از انقلاب در سه بخش فرهنگ، رفاه و سیاست بوده است، ابراز می‌کند: در بخش فرهنگ درصد زیادی از مردم از امکانات و تحصیلات رایگان برخوردار شده اند و امکان تحصیل برای روستاییان نیز فراهم شده و این جزو دستاوردهای مثبت انقلاب اسلامی است، همچنین زمینه آشنایی با معارف اسلامی و تحقیقات در این زمینه نسبت به گذشته بیشتر فراهم شده است، از طرفی در بخش رفاه، تحولات زیادی وجود داشته که بخش ملموس آن زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی است، اما توزیع عادلانه و متوازن دسترسی به منابع محقق نشده است.
این فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی در ادامه اشاره می‌کند: در بخش سیاسی برخی مفاهیم مانند شورای شهر به وجود آمده که چنین مفاهیمی سرآغاز مشارکت مردم در تصمیمات شهری است و به عنوان یک دستاورد می‌توان از آن یاد کرد اما به نظر من یکی از موانع اصلی عدم تحقق اهداف، نداشتن انگیزه کافی برای تحقق آن‌هاست و لازم است برای تحقق اهداف یک امر، تمام جوانب آن سنجیده، روش‌های مختلف برای تحقق آن‌ها بررسی شود و محوریت از من به ما به عنوان یک جامعه تغییر کند.
زارعی در خصوص موانع تحقق آرمان‌های انقلاب عنوان می‌کند: نقش عوامل بیرونی صد درصد مهم و تاثیرگذار بوده و فشارهای اقتصادی زیادی را موجب شده است و شاید یکی از علت‌های عدم پیشرفت مطلوب در اقتصاد، عوامل خارجی باشد اما عوامل داخلی هم مانند مدیریت‌های نادرست به همان اندازه دخیل بوده است.

دشمن از هیچ کاری برای ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی دریغ نکرد /انقلاب پابرجاست و این وعده خداوند است
تلاش آزادی‌خواهان جهان همواره با مخالفت مواجه بوده است
محمدعلی حبیب‌کاظمی که دارای مدرک فوق‌لیسانس فقه و حقوق و فعال فرهنگی است نیز در گفت‌وگو با ایکنا بیان می‌کند: همواره همه تلاش مردمان آزادی‌خواه برای استقلال و آزادی در گوشه و کنار جهان با سرکوب، ترور، تحریم، تطمیع و انحراف جریان‌های مردمی توسط نظام سلطه و استکبار همراه بوده است.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران نیز از این حوادث و حملات مستثنی نبوده است، ابراز می‌کند: این مسئله به گونه‌ای است که ایالت متحده آمریکا برای جلوگیری از بیداری اسلامی و سرکوب ندای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، شدیدترین سیاست‌ها را علیه دولت ایران وضع کرده و فجیع‌ترین جنایت‌ها را علیه ملت ایران مرتکب شده است.
حبیب‌کاظمی می‌افزاید: با پیروزی‌ انقلاب، سلطه آمریکا بر ایران پایان یافت و منافع‌شان از بین رفت، برای همین همواره در این چهل سال دشمنی‌های گوناگونی را انجام دادند، در سال‌های اولیه پیروزی شکوهمند انقلاب تا پایان سال 59 تلاش کردند از طریق دامن‌زدن به مسائل قومی و اختلافات مذهبی، ایران را تجزیه و کوچک کنند، از سال 59 تا شهریور همان سال هم با تجاوز نظامی طبس و کودتای نوژه به این تلاش‌ها ادامه دادند.
وی می‌گوید: پس از آن هم از شهریور 59 در قالب حمله مستقیم با حمایت تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی از عراق یک جنگ تمام عیار را علیه ایران تحمیل کردند که به لطف الهی و حضور فداکارانه ملت فهیم و همیشه در صحنه، دشمن ناکام شد.
دشمن از هیچ کاری برای ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی دریغ نکرد
این فعال فرهنگی ادامه می‌دهد: از اوایل دهه 60 تاکنون با طراحی و سازمان‌دهی و استراتژی جنگ نرم و شبیه‌خون فرهنگی تصمیم به تغییر از درون این نظام گرفتند تا توان ملی و موقعیت ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک آن را تضعیف و ایران را از صحنه بین‌المللی منزوی کنند، حال ما برای احقاق حق و اصول آرمان‌گری‌ انقلابی‌ و ارزش‌های انقلاب که موثرترین شعارش استقلال، ‌آزادی، جمهوری اسلامی بود در طول این چهل سال با تهاجم امنیتی و تصمیم تجزیه ایران، اختلافات قومی و مذهبی، لانه جاسوسی، کودتای نوژه، حمایت از گروهک‌های ضد انقلاب، ستون پنجم، ترور و بمب‌گذاری، فتنه و نفوذ و شورش، اغتشاش و حمایت از گروه تروریستی مواجه بوده‌ایم.
وی درخصوص دیگر دشمنی‌های خارجی نیز بیان کرد: این نبرد از جنگ اینترنتی و حمله سایبری تا سیاست هسته‌ای را شامل می شده است، از طرفی تهاجم نظامی در عملیات پنجه عقاب(طبس)، تحریک صدام برای حمله به ایران و حمایت همه جانبه از صدام، ارسال تجهیزات شیمیایی به صدام، جمعه خونین توسط نظامیان آل‌سعود، برائت از مشرکین، حمله به کشتی ایران ایر، حمله به سکوی نفتی، انهدام هواپیمای مسافربری، عملیات فروغ جاویدان، تحریم‌های همه جانبه، ایران هراسی، تروریست، حقوق بشر، ‌انرژی هسته‌ای و تهدیدات نظامی و ... از دیگر اقدامات دشمن برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی بوده و موارد بسیار دیگری هم وجود دارد.

دشمن از هیچ کاری برای ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی دریغ نکرد /انقلاب پابرجاست و این وعده خداوند است
هدف دشمنان، ایجاد شکاف بین نسل‌های انقلاب است
این فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی، بیان می‌کند: پس این دشمنان زخم‌خورده با توجه به جوان بودن جامعه ایران، تمرکز خود را بر روی جوانان گذاشته و به دنبال ایجاد شکاف در بین نسل‌های انقلاب هستند، آنها برای مخدوش کردن چهره انقلاب اسلامی در اذهان جوانان از هر وسیله‌ای بهره جستند و به هر بهانه‌ای تبلیغات و جنگ روانی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به راه انداختند.
حبیب‌کاظمی تصریح می‌کند: با همه این توضیحات نتیجه می‌گیریم برای آنکه شعارهایمان یعنی استقلال،‌ آزادی، جمهوری اسلامی و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب محقق نشود، برنامه‌ریزان آمریکایی در آغاز طرح‌هایی را برای تجزیه و کودتا در ایران اجرا کردند و با حمایت از صدام جنگ تحمیلی به راه انداختند، آنها حتی در این راه از حمله به هواپیمای مسافربری هم دریغ نکردند و هیچ‌گاه از ملت ایران عذرخواهی نکردند.
وی ادامه می‌دهد: دشمن پس از ناکامی از جنگ تحمیلی، شدیدترین تحریم‌های سیاسی و اقتصادی دنیا را علیه ملت ایران وضع کرد و با گستاخی تمام به این جنایت‌ها افتخار می کند، اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در اعتراف به این جنایت‌ها می‌گوید: اگر نگاه به تاریخ ایران بیندازیم واقعیت این است که ما در سرنگون‌کردن حکومت منتخب دموکراتیک در ایران به نحوی دست داشتیم، ما در گذشته از صدام حمایت کردیم...

دشمن از هیچ کاری برای ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی دریغ نکرد /انقلاب پابرجاست و این وعده خداوند است
این فعال فرهنگی اظهار می‌کند: این دشمنان کوردل پس از شکست‌های متوالی در میدان‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی به جنگ نرم و تهاجم فرهنگی رو آوردند و هدف‌شان هم این است تا جوانانی که خیانت‌ها و جنایت‌های ایالات متحده آمریکا را درک نکرده‌اند را با ابزارهای مختلف فریب دهند و بین جوانان و نظام جمهوری اسلامی ایران، فاصله بیندازند.
انقلاب پابرجاست و این وعده خداوند است
وی می‌افزاید: اما ما مردم ایران اعم از نوجوان، جوان، دانشجو و دانش آموز با حضور در همه میدان‌ها و با کار و تلاش برای سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران، با ایمان و توکل به خداوند متعال و تمسک به اصل ولایت فقیه و هم‌صدا با امام و رهبری به آن‌ها می‌گوییم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی در ایران محقق شده و همیشه پابرجا خواهد ماند، چون این وعده خداوند است.
حبیب‌کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا ما به نهایت آرمان‌های انقلاب رسیده‌ایم یا خیر؟ مطرح می‌کند: باید بگوییم در زمان پیامبر(ص) و خلفای سه‌گانه هم به نهایت آرمان‌ها نرسیدند، ولی مردم در مسیر حرکت به سوی آرمان‌ها و اصول ارزشی بوده‌اند و این خود برای جامعه اسلامی ما هم بسیار مهم است.

وی اضافه می‌کند: برای رسیدن به آرمان‌ها و ارزش‌ها باید همه آحاد جامعه و به ویژه نسل فعلی ما آگاهی، بصیرت، شجاعت، تدین، باورمندی و غیر‌تمندی خود را افزایش دهند تا در حرکت به سمت تحقق آرمان‌ها پیشگام باشند و لذا این امر اراده قوی و روحیه سازندگی و انقلابی را می‌طلبد.
این فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی، با بیان اینکه انقلاب، مخلوطی از شیرینی و تلخی‌ها، است، بیان می‌کند: بایستی شیرینی‌ها را زیاد و تلخی‌ها را شناسایی و مشکلات زندگی مردم را برطرف کرد و در راستای زدودن نامطلوبی‌ها تلاش شود، باید واقعیت‌ها را ببینیم و خدامحور و خداباور شویم تا از مسیر خارج نشویم.

دشمن از هیچ کاری برای ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی دریغ نکرد /انقلاب پابرجاست و این وعده خداوند است
خواسته‌های مردم در شعارهایشان نمود پیدا می‌کرد/ برای تحقق همه آرمان‌ها، مسیر طولانی در پیش است
مرجان کرمی‌نژاد، بانوی 22 ساله‌ای که به تازگی در مقطع کارشناسی از دانشگاه فردوسی فارغ‌التحصیل شده است، با بیان اینکه در دوران مبارزات انقلابی، خواسته‌های مردم در شعارهایشان نمود پیدا می‌کرد، مهم‌ترین شعارهای انقلاب را «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» می‌داند.
وی ادامه می‌دهد: چون نقطه مقابل تمام این کلمات در حکومت شاه وجود داشته است لذا مردم با شعارها، خواسته‌هایشان را اعلام می‌کردند اما آرمان انقلاب را باید از زبان بنیانگذار آن بشنویم که براساس کلام امام راحل، این آرمان بیرون‌انداختن شاه، از بین‌بردن طاغوت و به وجود آوردن حکومت اسلامی بوده است، امام در جایی گفتند ما به دولت، ملت و حکومت اسلامی نیاز داریم و تلاش‌مان برای تحقق این آرمان‌ها است.
کرمی‌نژاد با بیان اینکه هنوز مسیر طولانی باقی است، ابراز می‌کند: پایه‌های حکومت اسلامی گذاشته شده است، مردم به حکومت اسلامی رسیده‌اند اما گاهی دیده می‌شود که دولت اسلامی نداریم و حتی ملت اسلامی نداریم، خیلی راه مانده تا مردم بتوانند به این خواسته ها برسند، متاسفانه گاهی شاهد وقوع جریان عکس آن هستیم.
این فارغ‌التحصیل دانشگاه فردوسی، با عنوان این مطلب که گاهی خواسته مردم در اول انقلاب با خواسته کنونی‌شان متفاوت است، مطرح می‌کند: البته آرمان‌هایمان تا حدی محقق شده است و بقیه آن هم می‌تواند محقق شود، به شرطی اینکه عوامل مختلف مورد نیاز محقق شود و مثلا مردم بصیرت سیاسی خود را افزایش دهند.
وی ادامه می‌دهد: گاهی علت نرسیدن و موانع پیش روی تحقق آرمان ها، کم‌کاری مسئولان است، حتی برخی مسئولان و به طور خاص افرادی مانند بنی‌صدر اصلا با انقلاب همراه نبودند، نکته دیگر این است که در این چهل سال دشمنی‌ها کم نبوده و حتی دشمن داخلی و خارجی داشتیم، لذا عوامل بسیاری هستند که باعث می‌شوند که یک انقلاب نتواند آن مسیری را که باید، طی کند.

دشمن از هیچ کاری برای ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی دریغ نکرد /انقلاب پابرجاست و این وعده خداوند است
عوامل داخلی و خارجی مانع تحقق ایده‌آل‌های مردم می‌شود
مریم تیموری که 33 ساله و دارای مدرک کارشناسی مدیریت برنامه‌ریزی آموزشی و فعال رسانه‌ای است، در گفت‌وگو با ایکنا، درخصوص تحقق آرمان‌های انقلاب اینگونه بیان می‌کند: همیشه بعد از انقلاب‌ها، مدینه فاضله‌ای که برای مردم ترسیم شده است، محقق نمی‌شود.
وی ادامه می‌دهد: به خاطر آنکه عوامل داخلی و خارجی مانع تحقق کامل این ایده‌آل‌های نقش بسته در ذهن مردم می شود که از جمله یکی از جدیدترین آرمان‌هایی که محقق نشد در بحث بیداری اسلامی بود که در نطفه خفه شد و اتفاق مبارکی برای آن نیفتاد.
تیموری ابراز می‌کند: در رفع محرومیت که بستگی به عوامل مختلفی مثل تورم دارد، به نظر من جمعیت محرومین کشور کمتر نشده، هرچند شاید شرایط‌شان نسبت به قبل بهتر شده است که این مسئله در هر کشوری که رو به پیشرفت است، اتفاق می‌افتد اما درخصوص قطع وابستگی به بیگانگان، توانستیم بعد از انقلاب تا حدی روی پای خودمان بایستیم.

دشمن از هیچ کاری برای ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی دریغ نکرد /انقلاب پابرجاست و این وعده خداوند است
ظلم خارجی همچنان وجود دارد
وی ادامه می‌دهد: اما درباره عمل کردن به اسلام ناب در دوران انقلاب باید بگویم که تا حدودی توانستیم با اسلام‌ آمریکایی بجنگیم، همچنین در خصوص مبارزه با ظلم باید توجه کرد که این مسئله دارای ابعاد مختلفی مانند ظلم خارجی، ظلم به خود و ... است و اتفاق خوبی که رخ داده این است که نسبت به قبل از انقلاب، ظلم مردم به خودشان کمتر شده است یعنی با ترویج معارف اسلامی مردم یاد گرفتند که از برخی کارها که سبب ایجاد ضرر جسمی و روحی خاصی به خودشان می شود، پرهیز کنند، ولی ظلم خارجی همچنان وجود دارد، تحریم‌ها هست و بیشتر شده است.
این فعال رسانه‌ای اظهار می‌کند: درباره میزان تحقق ارزش ها در دوران انقلاب باید گفت که شاید تقریبا 50 درصد آرمان‌های انقلاب اسلامی محقق شده است که در تحقق یا عدم تحقق این امر، عوامل بیرونی مثل جنگ و تحریم‌ها هم می‌تواند موثر باشد، البته باید توجه کرد که جنگ هشت ساله بود و ما حداقل تا 10 سال بعد از آن باید خسارت حاصل از جنگ را جبران می‌کردیم.
تیموری در پایان بیان می‌کند: اما دشمنی‌های بیرونی خیلی روی ما تاثیرگذار بوده و هست، به ویژه بر سفره مردم تاثیر گذاشته و بضاعت مالی و قدرت خرید مردم کمتر شده است و این امر در آسایش و آرامش و خوشبختی مردم نیز اثرگذار بوده است، ولی درمجموع، با آنچه راجع به دوران پیش از انقلاب می‌دانیم، می‌توان گفت اوضاع بهتر شده است ولی با آرمان‌هایی که در زمان انقلاب به دنبالش بودیم، هنوز فاصله داریم.

captcha