سی‌و‌نهمین سالگرد انقلاب در انگلیس/ تبیین قدس از نگاه قرآن+عکس
کد خبر: 3690556
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
با حضور مسلمانان و مسیحیان برگزار شد؛

سی‌و‌نهمین سالگرد انقلاب در انگلیس/ تبیین قدس از نگاه قرآن+عکس

گروه بین‌الملل: کنفرانس ویژه سی‌ونهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان «قدس، تاریخ، دین‌شناسی و قوانین بین‌المللی» در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.

سی‌و‌نهمین سالگرد انقلاب در انگلیس+عکسبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از مرکز اسلامی انگلیس در لندن؛ حجت‌الاسلام و‌المسلمین شمالی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس در کنفرانس سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن برشمردن ویژگی‌های شهر بیت‌المقدس بر اساس آیات قرآن، به رویکرد امام خمینی نسبت به موضوع فلسطین اشاره کرد و گفت، امام هم با آپارتاید و تبعیض نژادی مخالف بود و هم با اشغالگری. در فلسطین هر دوی اینها جمع بود. یعنی هم مردمی بودند تحت اشغال و هم تحت آپارتاید. به همین دلیل امام خمینی در حمایت از مردم فلسطین ذره‌ای تردید نکرد.

وی ادامه داد: امام خمینی هرگز در حمایت از سیاهان مظلوم آفریقا، مردم افغانستان و مردم فلسطین به بهانه مصالح سیاسی تردید نکرد.

سایر سخنرانان این کنفرانس از جمله خانم قاده کرمی که خود از نسل فلسطینیان رانده شده است، این حمایت بی دریغ و پیوسته ایران را تمجید کرده و بر اهمیت آن تأکید کردند.

در این کنفرانس سخنرانان هر یک به نوبه خود از زاویه خاصی درباره بیت‌المقدس سخن گفتند. قاده کرمی روایت شخصی خود و خانواده‌اش به عنوان یک عرب رانده شده از بیت المقدس را برای حاضران بازگو کرد. نِهاد خانفر از دید حقوق بین الملل وضعیت این شهر را مورد بررسی قرار داد. جان هوور تاریخ بیت المقدس از ابتدا تاکنون را به طور خلاصه بیان و پدر ندیم نصار، کشیش سوری الاصلِ کلیسایِ آنگلیکان، از دید الهیات مسیحی نکاتی را در مورد بیت المقدس بازگو کرد.

در ادامه مانوئل حساسیان سفیر فلسطین در انگلستان، از طریق ویدئو در مورد اهمیت بیت المقدس برای همه ادیان ابراهیمی سخن گفت و خواستار آن شد که این شهر به عنوان یک شهر بین المللی به روی همه زائران از همه ادیان باز باشد. در پایان این کنفرانس حجت‌الاسلام و المسلمین شمالی نیز از زاویه الهیات اسلامی و قرآن نکاتی را در مورد بیت المقدس یادآور شد.

قدس در قرآن

حجت‌الاسلام و‌المسلمین شمالی گفت: در قرآن در چند مورد به بیت المقدس اشاره شده است. ابتدا آنجا که از آن به عنوان قبله یاد شده است. مسلمانان در تمام دوران ظهور اسلام در مکه یعنی به مدت 13 سال به سمت بیت المقدس نماز می‌خواندند و تغییر قبله از بیت المقدس به مکه در مدینه و پس از هجرت اتفاق افتاد. اشاره بعدی قرآن به این شهر و به مسجدالاقصی در جریان بازگو کردن معراج پیامبر(ص) دیده می‌شود.جایی که می‌خوانیم پیامبر از مکه به مسجدالاقصی سفر کرده و پس از آن به آسمانها می‌رود. وی سفر از مکه به بیت المقدس را بسیار مهم و واجد اهمیت توصیف کرد و گفت متألهین مسلمان این نکته را مورد بحث قرار داده‌اند که چرا برای معراج پیامبر باید به مسجدالاقصی سفر می‌کرد.این امرنشان دهنده اهمیت فوق العاده این مکان از نظر اسلام است.

وی همچنین تأکید کرد که از نظر قرآن مسجدالاقصی و پیرامون آن مبارک است و این برکت آنقدر زیاد بوده که حضرت محمد(ص) برای آن از مکه به مسجد الاقصی رفته است.

کشیش ندیم نصار نیز از دیدگاه الهیات مسیحی بیت المقدس را مورد توجه قرار داد و گفت: اکنون جمعیت مسیحی بیت المقدس حدود 12 هزار نفر است، یعنی کوچکترین اقلیت ساکن در این شهر. وی اینطور نتیجه گرفت که برخلاف تصور دوستان ما در جهان اسلام که فکر می‌کنند کلیسای غرب نگران مسیحیان خاورمیانه است، ابداً چنین چیزی نیست و هیچ کلیسایی در جهان غرب از مسیحیان ساکن بیت المقدس حمایت نمی‌کند.

سی‌و‌نهمین سالگرد انقلاب در انگلیس/ تبیین قدس از نگاه قرآن+عکس

وی افزود: من به شما اطمینان می‌دهم که برای اسقف اعظم کانتربری هیچ مهم نیست که تعداد مسیحیان بیت المقدس به صفر برسد.

این کشیش مسیحی با استناد به عقاید مسیحی تصریح کرد: خداوند برای ظهور کلمه خود در میان ما این شهر(بیت‌المقدس) را برگزید و هنگامی که عیسی(ع) رسالت خود را آغاز کرد در این شهر مردم را دعوت کرد.

وی گفت: برخلاف تصور مردم آن روز حضرت عیسی با شمشیر و مانند یک شاه یا یک سلحشور وارد شهر نشد. مردم توقع داشتند که او با شمشیر به سلطه رومی‌ها پایان داده و پادشاهی یهود را احیا کند. اما او گفت پادشاهی من از نوع پادشاهی این جهانی نیست، بلکه پادشاهی آسمانها است. برای همین عیسی به جای اینکه مانند سلحشوران با اسب وارد شهر شود با الاغ وارد شد. وی در ادامه گفت برای درک بیت المقدس باید سه فرهنگ را درک کرد. اول فرهنگ مسیحیت و بیت المقدس در کتاب مقدس. دوم تغییر فرهنگی در بیت المقدس از نیمه دوم قرن بیستم تا کنون و سوم آنچه وی آن را فرهنگ خدا نامید. وی در توصیف فرهنگ خدا گفت، منظور اراده خدا در انتخاب این شهر برای ظهور کلمه خود یعنی عیسی مسیح است.

خانم قاده کرمی نویسنده کتاب «در جستجوی فاطمه» به شرح زندگی و احساسات شخصی خود نسبت به این شهر پرداخت و سالهای پیش از اشغال و حضور صهیونیست‌ها را سالهای آرام و زیبایی توصیف کرد که در آن مسلمانان، یهودیان و مسیحیان دوستانه و برادروار در کنار هم زندگی می‌کردند.

بیت‌المقدس و سلطان عثمانی

وی گفت: بیت المقدس تا سالها در زمان عثمانی شهر مهمی نبود و به جز یک مقصد زیارتی اهمیت دیگری نداشت. این وضع در قرن نوزدهم میلادی عوض شد و با حضور کنسولگری‌های کشورهای اروپایی و افزایش تعداد مدارس مسیحی و حضور مسیونرها که تلاش می‌کردند مردم بومی را به مسیحیت دعوت کنند؛ سلطان عثمانی نسبت به وضعیت این شهر حساس شد. در خصوص آمار و تعداد ساکنان این شهر هرگز آمار درستی در دست نبوده و همیشه  ملاحظات سیاسی باعث این شده که اعداد دستکاری شوند، طوری که امروزه نمی‌توان به اعداد و ارقام ارائه شده توسط رژیم اسرائیل اعتماد کرد، چرا که هدف آنها همیشه این بوده که جمعیت یهودی شهر را در اکثریت نشان دهند.

 به گفته وی از سال 1944 تعداد یهودیان بیت المقدس به سرعت افزایش یافت و این افزایش آنقدر سریع است که نمی‌تواند دلیل دیگری جز مهاجرت داشته باشد.

در این کنفرانس حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا رضوی، رئیس مجلس علمای شیعه اروپا ضمن تبریک 39 امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، این انقلاب را یک مسیر معنوی توصیف کرد که همه ما آن را پیموده‌ایم. به گفته وی اساس و بنیان انقلاب ایران اسلام بود.

رضوی اسلامی بودن انقلاب را در این ویژگی متبلور دید که انقلاب فقط مخصوص ایران و ایرانی‌ها نبود و امام خمینی از همان آغاز همه مستضعفین و مظلومین جهان را مورد خطاب قرار داده بود و ابایی نداشت که برای انجام وظیفه اسلامی در برابر مسلمانان و مظلومان جهان منافع ملی ایران و مصلحت های ظاهری را نادیده بگیرد.

سی‌و‌نهمین سالگرد انقلاب در انگلیس/ تبیین قدس از نگاه قرآن+عکس

وی یکی از دستاوردهای انقلاب را شکسته‌شدن تابوی انتقاد از غرب دانست و گفت اکنون حتی یک کودک نیز می‌تواند علیه قدرتهای استعماری حرف بزند و این نیست مگر به خاطر انقلابی که رهبرش امام خمینی بود.

در این کنفرانس جان هوور، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ناتینگهام تاریخ بیت المقدس را به طور مختصر مرور کرد. و تأسیس شهر را مربوط به زمان حضرت داوود و فرزندش سلیمان در هزار سال قبل از میلاد دانست که زمانی است که اولین معبد یا هیکل سلیمان ساخته می‌شود.

وی سپس به ویرانی بیت المقدس توسط رومی‌ها در سال 70 میلادی اشاره کرد که به گفته وی با جزئیات توسط حضرت عیسی و در انجیل پیش‌بینی شده بود. در آن سال رومی‌ها شهر را ویران کرده و شهر جدیدی با نامی دیگر بر روی ویرانه‌ها ساخته و تا 700 سال به هیچ یهودی اجازه ورود به شهر را نمی‌دادند. این رسم البته در زمان تسلط مسلمانان برافتاد و یهودیان اجازه یافتند در شهر ساکن شوند. جان هوور سپس تاریخ دست بدست شدن بیت المقدس بین مسلمانان و صلیبی ها و تاریخچه ساخته شدن قبه الصخره را بازگو کرد.

بیت‌المقدس از دید حقوقی

نهاد خانفر، استاد رشته حقوق بین‌الملل نیز به وضعیت بیت‌المقدس از دید حقوقی نگریست و گفت بر اساس معیارهای حقوق بین‌الملل نه تنها ادعای اسرائیل بر بیت المقدس به عنوان پایتخت باطل است که حتی موجودیت حقوقی خود کشور اسرائیل به عنوان یک عضو سازمان ملل نیز باطل است.

در توضیح این نکته وی تأکید کرد که مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان تنها مرجعی که می‌تواند در مورد عضویت یک کشور رأی بدهد، عضویت اسرائیل در 1948 را به طور مشروط قبول کرد. اسرائیل که در آن زمان به شدت نیازمند مشروعیت سازمان ملل بود این شروط را قبول کرد. یکی از آن شروط این است که وضعیت بیت المقدس نباید تغییر کند و نوع اداره و حاکمیت آن باید همانطور که بود باقی بماند. با این حال از آنجایی که اسرائیلی‌ها این شرط را زیر پا گذاشته‌اند، در واقع عضویت آنها در جامعه ملل و به تبع موجودیت آن به عنوان یک کشور معلق و باطل است. وی همچنین توضیح داد که بر اساس قوانین بین‌الملل، از جمله معاهده رم که مهاجرت جمعیت اشغالگر به منطقه تحت اشغال را ممنوع و مصداق جنایت جنگی معرفی می‌کند، می‌توان علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی جرائم اقامه دعوا کرد.

نهاد خانفر ادامه داد: حتی با توجه به اینکه اکثر کشورهای اروپایی معاهده دادگاه بین‌المللی را در مجالس خود تصویب کرده و آن را به قوانین داخلی خود افزوده‌اند، اکنون یک فلسطینی آواره در هر کدام از کشورهای اروپایی می‌تواند علیه کسانی که او را از خانه‌اش اخراج کرده‌اند، اعم از سیاستمداران، نظامیان و حتی شرکت‌ها و پیمانکارانی که در اخراج او نقش داشته‌اند، اقامه دعوا کند.

در ادامه این کنفرانس که شهر بیت المقدس از زوایا و دیدگاه‌های گوناگون مورد بحث قرار گرفته بود، طی جلسه پرسش و پاسخ، سخنرانان به سؤالات حاضرین در جلسه پاسخ داده و زوایای بیشتری از موضوع مورد بحث را برای شنوندگان گشودند/.

captcha