«قاری اسوه، تالی بصیر»؛ غایت طرحی برای جوانان قرآنی
کد خبر: 3690738
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
میرزاجانی بیان کرد:

«قاری اسوه، تالی بصیر»؛ غایت طرحی برای جوانان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون اجرایی شورای عالی قرآن با اشاره به اهداف طرح اسوه که تربیت قاری جریان‌ساز در عرصه بین‌الملل است، گفت: با برگزاری هشتمین دوره حضوری این طرح در اسفند‌ماه، سال چهارم آن پایان خواهد یافت.

قاری جریان‌ساز در سطح بین‌الملل؛ ایده‌آل طرح «اسوه» / پیمودن نیمی از راه

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی طرح «اسوه» و نیز اهداف این نشست‌ها، گفت: در دبیرخانه طرح اسوه به عنوان مجریان این برنامه قرآنی اعتقاد داریم که اگر قرار است به اهداف بلند پیش‌بینی شده، دست پیدا کنیم، قطعاً باید یک سری عوامل در کنار هم قرار بگیرند و اطرافیان موثر قاری با اتحاد و همدلی با یکدیگر فعالیت‌هایی را انجام دهند تا به خروجی مطلوب دست یابیم، در غیر این صورت اتفاقی که مد نظر است، رخ نخواهد داد.
وی افزود: بر همین اساس به عنوان مجری طرح، پیش‌بینی‌های مفصلی در بخش‌های آموزشی و تربیتی و معرفتی انجام داده‌ایم که به مرور برنامه‌های آن صورت می‌گیرد. این آموزش‌ها از طریق دوره‌های حضوری که دو بار در سال انجام می‌شود و یا از طریق ارتباطات دیگر در فاصله بین دو دوره صورت می‌گیرد.
میرزاجانی بیان کرد: ما اعتقاد داریم در کنار قاری قرآن که در این طرح حضور دارد، باید والدین قاری نیز ورود جدی به این ماجرا داشته باشند. حتماً استاد قرائت این افراد که معمولاً خیلی تأثیر‌پذیر هستند هم باید ورود داشته باشند. از نظر ما حتی مدیر مدرسه قاری حاضر در این طرح و امام جماعت مسجد محل نیز باید ورود داشته باشد.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن تصریح کرد: لذا این عوامل را از ابتدای طرح اسوه کنار هم قرار داده‌ایم و هم‌افزایی این عوامل در جریان اجرای طرح مد نظر بوده است. نشست هم‌اندیشی استادان قرائت قرآن قاریان حاضر در طرح اسوه که طی روزهای گذشته برگزار شد نیز به همین منظور بوده تا از نزدیک تبادل نظر داشته باشیم و آخرین مشاهدات و دستاوردهای طرح در هفت دوره گذشته را گزارش دهیم. ضمن اینکه نقطه نظرات اساتید در مورد این طرح را نیز دریافت کنیم تا در نهایت با همفکری بیشتری در مسیر رسیدن به اهداف طرح اسوه حرکت کنیم.
میرزاجانی در ادامه با تأکید بر این موضوع که بخشی از فعالیت‌های هر نشست بحث آموزشی است، ‌بیان کرد: با توجه به اینکه در حوزه آموزشی و به خصوص در بحث‌های تنغیمی همچون صوت و لحن اختلاف نظر و اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد،‌ اگر در این زمینه هم گرایی نداشته باشیم ممکن است این اتفاق بیفتد که در طرح اسوه اساتید دوره‌های حضوری مسائلی را بازگو کنند و از سوی دیگر اساتیدی که در شهرستان‌ها برای قاریان آموزش می‌دهند نیز مطالب دیگری را توضیح دهند.
وی افزود: لذا یکی از خروجی‌های این هم‌اندیشی‌ها این است که حتی‌الامکان در زمینه آموزش به یک اتفاق نظر و اتفاق جهت برسیم. اختلاف سلایق طبیعی است، اما اگر جهت گیری خیلی متفاوت باشد به آن نتیجه مدنظر نمی‌رسد، لذا نشست‌های هم‌اندیشی به همین منظور برگزار می‌شود.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برگزاری سه نشست هم‌اندیشی،‌ بیان کرد: علاوه بر این نشست‌‌ها تیم‌هایی متشکل از مسئولان و کادر تربیتی طرح اسوه در زمان‌های مختلف به شهرستان‌ها و حتی منازل قاریان حاضر در طرح اسوه مراجعه می‌کنند تا در محل سکونت قراء حضور یابند و با اساتید قاریان، مدیر مدرسه و امام جماعت مسجد محل و نیز والدین و آشنایان قاریان صحبت کنند. تا جایی که می‌توانیم در تلاش هستیم تا این کار را به صورت جمعی پیش ببریم.
میرزاجانی در ادامه ضمن بیان پیشینه‌ای از طرح اسوه و شروع آن از سال 93، گفت: طرح اسوه از سال 93 آغاز شده و هر سال دو دوره حضوری برگزار می‌شود. تاکنون هفت دوره برگزار شده و دوره هشتم نیز طی روزهای 17 تا 25 اسفندماه امسال برگزار می‌شود. بخش اول این دوره از روز 17 تا 21 اسفند در تهران و حسینیه امام خمینی(ره) و بخش دوم نیز از 21 تا 25 اسفندماه در مناطق عملیاتی جنوب در استان خوزستان برگزار می‌شود. با برگزاری این دوره سال چهارم طرح اسوه پایان می‌پذیرد و وارد سال پنجم خواهیم شد.
وی خاطرنشان کرد: طرح اسوه هر دو سال یک بار جذب جدید دارد و از بین قاریان ممتاز و نخبه زیر 12 سال افرادی را برای حضور در این طرح جذب می‌کنیم، این کار براساس یک فرآیند ثبت نام صورت می‌گیرد، در نهایت نیز افراد طی فرآیندهایی وارد طرح می‌شوند.
میرزاجانی گفت: این افراد تا هشت سال عضو طرح اسوه هستند. در این مدت در 16 دوره حضوری حاضر می‌شوند. ما تا کنون فارغ‌التحصیل نداشته‌ایم؛ چرا که هنوز در نصف مسیر قرار داریم. بنای ما در طرح این بوده است که اگر افراد در 12 سالگی جذب شوند در 20 سالگی فارغ التحصیل شوند،‌ فرد در این سن به یک ثبات شخصیتی رسیده و به جایی رسیده است که اگر در قرائت باشد یک قاری ممتاز خواهد شد. قطعاً هیچ وقت رضایت نخواهیم داد که ارتباط ما بعد از فارغ‌التحصیلی با این افراد قطع شود و بناست از همین افراد برای کادر تدریس دوره‌های طرح اسوه استفاده کنیم.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن عنوان کرد: ما در پایان طرح یک گواهی به قاری می‌دهیم که در آن عنوان «قاری اسوه، تالی بصیر» درج شده است و هدف‌گذاری ما نیز همین موضوع است. قاری در این طرح در عرصه قرائت باید به قله برسد و در بخش عمل به قرآن هم باید به عنوان «تالی»، کسی که تلاوت کننده به عنوان واقعی کلمه است، در سطح کشور و حتی بین‌الملل به عنوان یک قاری جریان‌ساز عمل کند. بنابر این جریان ساز بودن در سطح کشور و بین‌الملل غایت و ایده‌آل ما در این طرح است. یعنی قاری حاضر در این طرح در طراز انقلاب اسلامی بتواند تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام

captcha