تالیف تفسیر موضوعی براساس المیزان/ اجرای طرح معجم موضوعی
کد خبر: 3690878
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
آیت‌الله رجبی خبر داد:

تالیف تفسیر موضوعی براساس المیزان/ اجرای طرح معجم موضوعی

گروه حوزه‌های علمیه - قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: تفسیر موضوعی قرآن کریم براساس المیزان از بزرگترین پروژه‌های علمی و کلان این موسسه است که در قالب ده‌ها جلد انجام می‌شود.

آیت‌الله رجبی

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمود رجبی، قائم‌مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امروز ۲۴ بهمن ماه در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های این موسسه پرداخت و گفت: موسسه از سال ۱۳۵۴ با عنوان بخش آموزش موسسه در راه حق آغاز به کار کرد و هدف اولیه این بود که آموزش‌هایی در حوزه در راستای علوم انسانی ارائه شود؛ زیرا علامه مصباح تشخیص داده بود که حوزه آن روز پاسخگوی نیاز‌های جهان اسلام نیست و باید آموزش‌هایی علاوه بر آموزش‌های رسمی حوزه انجام شود.

وی افزود: جمعی از بزرگان خدمت امام رسیدند و امام نیز فرموده بودند که این برنامه آموزشی را تا دو برابر توسعه دهید و هزینه‌ها را هم خودشان تقبل فرموده بودند و حتی در دوره دفاع مقدس که بودجه بسیاری از مراکز قطع شد امام، تحقق بودجه موسسه در راه حق و حزب الله لبنان را پیگیری می‌کردند.

این قرآن‌پژوه و استاد موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به فعالیت‌های آموزشی این موسسه اظهار کرد: این موسسه در ۱۶ رشته علوم اسلامی و انسانی دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند و مدرک آن نیز مورد قبول وزارت علوم و حوزه است و تاکنون ۳۵۰۰ فارغ‌التحصیل داشته‌ایم.

رجبی عنوان کرد: دوره‌ها عمدتا حضوری و بخش نیز به صورت نیمه حضوری است که در نیمه حضوری برادران و خواهران حضور دارند همچنین آموزش فقه و اصول در سطوح عالی و خارج از دیگر برنامه‌های آموزشی است که دو هزار و ۷۰۰ نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند و ۶۴۱ نفر نیز مشغول گذراندن دوره‌های فقه و اصول هستند و عمدتا مباحث با رویکرد فقه نظام عنوان می‌شود.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآنی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان کرد: آموزش مجازی نیز در موسسه وجود دارد و دارندگان دیپلم می‌توانند در آن شرکت کنند که هم اکنون ۴۷۰ نفر مشغول تحصیل‌اند و ۳۲۳ نفر نیز فارغ‌التحصیل شده‌اند و رویکرد نیز آموزش فرهنگ و معارف اسلامی است و دروسی مانند تفسیر و تاریخ و ... آموزش داده می‌شود.

رجبی با اشاره به اجرای طرح ولایت اظهار کرد: تاکنون ۴۵۰ هزار نفر این آموزش‌ها را دیده‌اند، در این دوره مباحث حکومتی مانند ولایت فقیه و ... برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان و نخبگان کشور آموزش داده می‌شود.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: برگزاری دوره‌های مهارت زندگی، سبک زندگی، مهارت تدریس، تربیت مشاور و مهارت تحقیق و ترجمه از دیگر برنامه‌ها بوده که ۴۴ هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند.

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به برنامه‌های پژوهشی این موسسه اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۹۰۰ عنوان اثر علمی در علوم انسانی و اسلامی منتشر کرده‌ایم که از آن ۱۹۰ عنوان، متن درسی نظام آموزش عالی است و برای آموزش و پرورش نیز کتبی تدوین کرده‌ایم که از جمله فلسفه تعلیم و تربیت توسط آیت الله مصباح بوده که مبنای عمل حزب الله لبنان هم هست.

محمود رجبی

رجبی تصریح کرد: ۱۴۹ طرح پژوهشی در حال اجرا داریم که برخی از آن‌ها کلان است؛ معجم موضوعی المیزان از این جمله است که با حضور ۶۰ محقق در حال انجام است و دیدگاه‌های علامه در مورد علوم انسانی در حال استخراج است.

رجبی اظهار کرد: همچنین موسسه ۳۰ مجله علمی منتشر می‌کند که ده عدد آن علمی و پژوهشی و شش مجله علمی و تخصصی و یک مجله نیز انگلیسی است.

وی در تشریح فعالیت‌های قرآنی این موسسه عنوان کرد: یکی از طرح‌های کلان در دستور کار این موسسه، زن از دید قرآن کریم است که در قالب پروژه‌های علمی مختلف از جمله مسائل اجتماعی، حقوقی، خانوادگی، زن در عرصه اجتماع و ... در حال انجام است.

وی از نوشتن پایان‌نامه‌ای با موضوع وسواس و درمان آن از نگاه دینی خبر داد و افزود: در این پایان‌نامه موضوعی به لحاظ دینی و از منظر تجربی و دانشگاهی نیز مورد بررسی قرار گرفته و به تائید استادان روان‌شناسی رسیده است و می‌تواند در درمان بیماری‌های وسواس موثر باشد.

رجبی اظهار کرد: طرح کلان معجم آیات قرآن از دیگر طرح‌های در دست انجام است و طی آن دیدگاه قرآن، در تمامی موضوعات استخراج و دسته‌بندی می‌شود، که مقوله معاد آن با استناد به دو هزار آیه قرآن انجام شده است و در مباحث امامت، نبوت و سیاست و اقتصاد و ... نیز این کار در حال انجام است.

وی ادامه داد: تفسیر موضوعی قرآن کریم براساس المیزان از بزرگترین پروژه‌های علمی و کلان این موسسه است که در قالب ده‌ها جلد یعنی چندین برابر تفسیر المیزان در عرصه‌های مختلف علمی از سبک زندگی و جامعه‌شناسی گرفته تا فلسفه اجتماع و علوم اجتماعی و فلسفه هنر و ... انجام می‌شود.

رجبی تصریح کرد: ۵ دانشنامه و معجم موضوعی تهیه کرده‌ایم که معجم موضوعی آیات قرآن در حال تولید است و معاد آن نیز منتشر شده است همچنین طرح تفسیر موضوعی براساس المیزان در دستور کار دارد که معجم موضوعی المیزان مقدمه این کار است همچنین دانشنامه اخلاق کاربردی در ده جلد در حال تولید است که ۵ جلد آن نوشته شده است.

رجبی تصریح کرد: در تمام رشته‌های فلسفه مضاف در حال نوشتن دائرة‌المعارف هستیم همچنین ۹ معجم موضوعی در ۲۹ مجلد چاپ شده است که در رشته‌های منطق، فلسفه، عرفان و کلام است.

وی افزود: مجموعه مقالات علوم عقلی در عرصه‌های معرفت شناختی، نوآوری فلسفه اسلامی و مباحث گوناگون در حال تدوین است.

captcha