مراکش؛ بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی مساجد فرانسه
کد خبر: 3691155
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸

مراکش؛ بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی مساجد فرانسه

گروه بین‌الملل: گزارش سنای فرانسه بر مبنای آمار به دست آمده از وزارت کشور، حاکی از آن است که مراکش بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی ساخت و نگهداری مساجد فرانسه است.

مراکش؛ بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی مساجد فرانسهبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری Morocco World News؛ بنابر این گزارش در فاصله سال‌های 2011 تا 2016، دولت مراکش 6 میلیون یورو برای کمک به مساجد فرانسه کمک کرده که شامل پرداخت حقوق ائمه مساجد نیز بوده است.

بنابر قانونی که در سال 1905 در فرانسه به تصویب رسید، نظام سکولار این کشور کمک دولتی برای تأسیس هر نوع مکان عبادی را ممنوع کرد.

عربستان سعودی با 3.8 میلیون یورو و الجزایر با 2 میلیون یورو بعد از مراکش بزرگترین سرمایه‌گذاران خارجی مساجد فرانسه هستند.

این سرمایه‌گذاران خارجی حدود 20 درصد هزینه مساجد فرانسه را تأمین می‌کنند و باقی هزینه‌ها از سوی مسلمانان فرانسه جمع‌آوری می‌شود.

مسلمانان فرانسه با پول‌های اهدایی خود اکثراً به مساجد کوچک کمک میکنند و مساجد بزرگ با سرمایه‌گذاری خارجی به ویژه از سوی مراکش، عربستان، الجزایر، کویت، قطر، امارات و ترکیه اداره می‌شوند.

بنابر این گزارش حدود 2450 مسجد در فرانسه وجود دارد که عمدتاً در شهرهای بزرگ قرار دارند. 64 درصد این مساجد کمتر از 150 مترمربع هستند.

اسلام دومین دین بزرگ فرانسه است و حدود 3 تا 6 میلیون مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند.

بنابر تازه‌ترین گزارش موسسه افکار عمومی فرانسه (IFOP)  56 درصد مردم فرانسه دین اسلام را سازگار با ارزش‌های کشور خود می‌دانند.

این آمار نشان می‌دهد که پذیرش مسلمان در فرانسه هنوز جای کار دارد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور نیز به تازگی اعلام کرد که قصد دارد با نمایندگان همه ادیان از جمله اسلام دیدار کند و قصد دارد زمینه‌ای برای سازماندهی اسلام در شش ماهه اول سال 2018 مهیا کند/.

انتهای پیام

captcha