آثار هنری قرآنی در انتقال مفاهیم، روان و رسا باشند
کد خبر: 3691347
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
حجت‌الاسلام نکونام:

آثار هنری قرآنی در انتقال مفاهیم، روان و رسا باشند

آثار هنری قرآنی در انتقال مفاهیم، روان و رسا باشند گروه فعالیت‌های قرآنی - نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از ویژگی هایی که باید در کارهای ارائه شده هنرمندان در جشنواره ها ی قرآنی مورد توجه باشد روان سازی مفاهیم برای همه اقشار است زیرا گاهی ما مغلق گویی و مغلق نویسی می کنیم و نقاشی ها، هنرها و هر چه ارائه می دهیم پیچیده است؛ لذا باید آنچه که می خواهیم ارائه دهیم دارای مفهوم رسا باشد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام‌جمعه شهرکرد صبح امروز 24 بهمن‌ماه در آیین افتتاح هفته قرآن و عترت استان که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با اشاره به پشت سر گذاشتن ایام‌الله دهه فجر و راهپیمایی 22 بهمن، گفت: حضور بسیار گرم و پرشور مردم در این برنامه زیبا (راهپیمایی 22 بهمن) به همه دست اندرکاران انقلاب امید بخشید و همه آن هایی که از این انقلاب سیلی خوردند را ناامید کرد لذا انقلاب می رود تا ریشه استکبار را بکند و پرچم را به دست صاحب اصلی برساند.
نماینده ولی فقیه در استان جشنواره قرآن و عترت را برنامه ای بسیار ارزشمند و از محتواهای انقلاب اسلامی خواند و افزود: قرآن و عترت نه محتوا که حقیقت انقلاب اسلامی است زیرا اصلا انقلاب اسلام است و اسلام نیز قرآن است و اگر چیزی غیر از این باشد بی معنا است.
امام جمعه شهرکرد اظهار کرد: جشنواره ما زمانی جشن واقعی است که این حقیقت در نشست و برخاست ها و کارها و نمایشگاه ها و ارائه برنامه های هنری در عرصه های مختلف نشان داده شود.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام با اشاره به تاکیدات فراوان در برگزاری محتوایی جشنواره هفته قرآن و عترت، تصریح کرد: ارائه کارهای هنری بسیار ارزشمند است ولی حتما باید جنبه محتوایی مد نظر باشد.
نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: محتوا این است که هر کس از نمایشگاه بازدید کرد نگاه و معرفتی که کسب کرده تغییر یابد لذا باید از محتواهای قرآنی در این نمایشگاه بهره ببرد و آنچه شود که قرآن می خواهد.
امام جمعه شهرکرد با اشاره به ارائه داستان های قرآنی در نمایشگاه قرآن و عترت استان، عنوان کرد: ما هر چقدر زیبا بتوانیم داستان های قرآنی را در غالب هنر به عرصه بیاوریم و مردم را سر سفره این داستان های قرآنی بنشانیم بالاترین کار را انجام داده ایم.
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: قرآن در مقام داستان سرایی نیست که از صفر تا صد یک قضیه را بخواهد ترسیم کند بلکه قرآن در مقام ارائه یک چهره محتوایی از یک قضیه است و قرآن یک قضیه را مطرح می کند و چهره محتوایی آن قضیه را بیان می کند و به گونه ای زیبا ترسیم می کند.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام اظهار کرد: یکی از ویژگی هایی که باید در همه کارهای ارائه شده هنرمندان در این جشنواره ها مورد توجه باشد روان سازی است زیرا گاهی ما مغلق گویی و مغلق نویسی می کنیم و نقاشی ها، هنرها و هر چه ارائه می دهیم پیچیده است.
نماینده ولی فقیه در استان در ادامه خاطرنشان کرد: هنر گاهی باید یک محتواهایی در درون خودش داشته باشد اما این به معنای مغلق گویی و نامفهوم ارائه دادن نیست لذا باید آنچه که می خواهیم ارائه دهیم دارای مفهوم رسا باشد.

 روان سازی را از خود قرآن یاد بگیریم
امام جمعه شهرکرد عنوان کرد: باید روان سازی را از خود قرآن یاد بگیریم زیرا قرآن به زیبایی و روان و همه کس فهم و ساده کل مطالب جهان هستی را در بر دارد هرچند قرآن بطن های بسیاری دارد.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام خاطرنشان کرد: قرآن در همان نگاه اولیه هم روان است و مخاطب وقتی پای قرآن می نشیند حتی با یک نگاه به ترجمه قرآن مطلب برایش روشن می شود و سپس به تفسیر و بطن های بعدی می پردازد.
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: قرآن و عترت باید روان در اختیار جامعه قرار گیرد تا بتواند مفهوم داشته باشد و مردم استفاده کنند و زدگی ایجاد نکند.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام با تاکید بر اینکه مضامین و معارف دینی قرآن در این جشنواره ها باید خودش را نشان دهد، اضافه کرد: توحید، نبوت، عدل، امامت، غدیر، مهدویت، ولایت، تقریب مذاهب، اسلام شناسی، اقتصاد مقاومتی در راستای منویات رهبری و شعار سال، تاثیر معارف اسلامی در تقویت فرهنگ ایثار و شهادت در دفاع مقدس، مدافعان حرم، مقاومت و پایداری، خودباوری، کانون خانواده، سبک زندگی، عفاف و حجاب، یاسین، امر به معروف و نهی از منکر، راستگویی، مثبت اندیشی، صلح و دوستی، مهربانی ظلم ستیزی، گذشت، احسان به والدین، همسرداری، حقوق همسایه، حقوق شهروندی، محیط زیست، قانون مداری، امید و شعف، ازدواج، کار و تلاش، زکات، نماز، ریا، کسب حلال، ربا، کسب علم و دانش، توبه و معاد محتواهایی است باید در این جشنواره ها خودش را نشان دهد.
امام جمعه شهرکرد گفت: باید میزان خروجی ای که مخاطبان از این جشنواره می گیرند را خودمان قضاوت کنیم و نمره دهیم زیرا اگر خروجی ای دریافت نکنیم تلف کردن وقت و هدردادن بیت المال است بنابراین بکوشیم کارهایمان را محتوایی ارائه دهیم و به صرف یک سری ظواهر اکتفا نکنیم.
نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه هر کدام از شماها به نوبه خودتان کار تبلیغ قرآنی و دینی انجام می دهید، عنوان کرد: خود قرآن و عترت یکی از مسائل مهم اسلام است که بر اساس آیات و روایات باید در کنار هم به درستی ترسیم شوند.

انتهای پیام

captcha